AnonymBruker Skrevet 23. september 2011 #1 Skrevet 23. september 2011 Jeg legger merke til at ofte -ikke alltid- så blir personer som er utsatt for voldtekt gjerne voldtatt opptil flere ganger gjennom livet. Ofte av ulike personer, å mange av flere av familiemedlemmene. Jeg lurer på om noen kan ha en formening om hvorfor noen er spesiellt utsatt for voldtekt, og hvorfor noen er så uheldig å oppleve dette flere ganger? Voldtekt er et veldig sårt og ømfintelig tema, å jeg tar ikke dette opp i den hensikt i å såre noen, men jeg har lagt merke til at enkelte faktisk opplever flere voldtekter i løpet av livet, og av ulike personer. Har selv aldri blitt utsatt for voldtekt, å har stor medfølelde med de som har vært igjennom noe så grusomt.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #2 Skrevet 24. september 2011 Det er nok helt klart noen som er mer utsatt for voldtekt enn andre. Dette er noe man egentlig sjeldent får lov til å snakke om, for det kan mistolkes som å legge skylden på offeret. Men faktumet er det, at veldig mange er delansvarlig for å bli voldtatt, de tar ikke ansvar for seg selv. 4
Neon lights Skrevet 24. september 2011 #3 Skrevet 24. september 2011 Det er nok helt klart noen som er mer utsatt for voldtekt enn andre. Dette er noe man egentlig sjeldent får lov til å snakke om, for det kan mistolkes som å legge skylden på offeret. Men faktumet er det, at veldig mange er delansvarlig for å bli voldtatt, de tar ikke ansvar for seg selv. Det er helt ufattelig for meg at noen kan mene at enkelte er delansvarlig for å bli voldtatt. Skam deg. Men noen er kanskje mer utsatt fordi de er i miljøer der sjansen er større. Og har du blitt misbrukt som barn, vil noen kanskje oppsøke destruktive miljøer når de blir eldre. 11
Mr.Omg Skrevet 24. september 2011 #4 Skrevet 24. september 2011 Det er nok helt klart noen som er mer utsatt for voldtekt enn andre. Dette er noe man egentlig sjeldent får lov til å snakke om, for det kan mistolkes som å legge skylden på offeret. Men faktumet er det, at veldig mange er delansvarlig for å bli voldtatt, de tar ikke ansvar for seg selv. Det er aldri offerets ansvar! Kvalmende at noen har sånne holdninger 7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #5 Skrevet 24. september 2011 Jeg rapporterte det innlegget for en stund siden. Håper det blir fjernet.
Gjest otrivin Skrevet 24. september 2011 #6 Skrevet 24. september 2011 (endret) Jeg kan svare for meg selv bare. Jeg ble voldtatt to ganger av samme fyr fordi jeg var KOMPLETT idiot i hodet. Sånn er det :-) Og grunnen til at jeg i hovedsak ble voldtatt? Fordi jeg ikke var forelsket i eller ville ha noe mer med fyren å gjøre. Ser jo i ettertid at jeg kanskje skulle hørt på de som snakket negativt om albanere, men sånn er det å være multikulturell. Endret 24. september 2011 av otrivin
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #7 Skrevet 24. september 2011 Det er helt ufattelig for meg at noen kan mene at enkelte er delansvarlig for å bli voldtatt. Skam deg. Men noen er kanskje mer utsatt fordi de er i miljøer der sjansen er større. Og har du blitt misbrukt som barn, vil noen kanskje oppsøke destruktive miljøer når de blir eldre. Du motsier deg selv. Om en faktisk oppsøker disse miljøene aktivt, så setter en seg selv i fare, og er dermed delansvarlig. 2
Antlers Skrevet 24. september 2011 #8 Skrevet 24. september 2011 Det er nok helt klart noen som er mer utsatt for voldtekt enn andre. Dette er noe man egentlig sjeldent får lov til å snakke om, for det kan mistolkes som å legge skylden på offeret. Men faktumet er det, at veldig mange er delansvarlig for å bli voldtatt, de tar ikke ansvar for seg selv. Jeg er helt enig i at noen er mer utsatt for voldtekt enn andre, og at det finnes grunner til at det er slik, men reagerer litt på det du sier om at de er delansvarlige i å bli voldtatt. Kan du gi noen eksempler på situasjoner der offeret er (del)ansvarlig? Det eneste jeg kommer på i farten er dersom vedkommende aldri sier nei, eller tydelig viser at sex ikke er ønskelig; f.eks når en kvinne overnatter hos en venn, men ikke klarer/tør å si nei når han prøver seg. Det kan selvsagt oppleves som en voldtekt, men i en slik setting er ikke mannen en voldtekstsmann, og eventuell skyld kvinnen har for å ikke ha formidlet egne ønsker har jo ingenting med voldtekt å gjøre. Trist er det jo uansett, men det blir litt søkt å blande inn slike ting. Kanskje du tenker på kvinner som drikker seg fulle og raver gatelangs i miniskjørt? Da vil jeg bare si at den samme kvinnen like gjerne kunne blitt voldtatt dersom hun var edru og gikk den samme strekningen iført parkas og joggebukse. Det mest ansvarlige ville jo vært å benytte kjetting med hengelås som belte, og kanskje limt igjen glidelåsen på jakka med superlim for sikkerhets skyld. Hvorfor sette grensen ved knelangt skjørt, når man blir nesten umulig å voldta med hengelås på, liksom. Om flertallet, mot formodning, skulle bli paranoide nok til å lime sammen jakka og låse beltet - hvor mye hjelper det når overgriperen drar frem saks/kniv? Det gjør det vel egentlig bare mer sannsynlig at man pådrar seg større fysiske skader når klærne må fjernes med kniv. Jeg synes det er urimelig å forvente at kvinner skal ta alle mulige forholdsregler, litt fordi det ikke er kvinnen som er problemet, og litt fordi det hjelper så lite uansett (med mindre man da skal være så paranoid at man låser seg inne). De beste rådene er de som ikke kun fokuserer på faren for voldtekt. Å gå sammen med noen hjem, ha med seg mobil, lære seg selvforsvar, ikke drikke seg overstadig beruset osv. Joda, det er godt mulig at det kan forhindre noen tilfeller av voldtekt, men det går mer på generell trygghet. Om en overstadig beruset kvinne sklir på det glatte fortauet og faller i elva, er det jo kjekt at hun gikk sammen med en venninne som har mobil i veska. Hvem vet - hadde ikke kvinnen drukket så mye, hadde hun kanskje ikke falt i elva i utgangspunktet? Det blir mye "hvis, om og men" her, og man kan rett og slett ikke gardere seg mot alt. Det holder lenge med litt sunt bondevett - så får man heller legge ansvar og skyld der den hører hjemme - hos svina (og purkene) som voldtar, og hos de som har vedtatt at det holder med noen måneders opphold i fengsel (som både straff og rehabilitering, liksom ). Det er skummelt om vi faller for fristelsen til å gjøre oss selv vanskeligere å voldta, når det vi bør gjøre er å sørge for at det blir vanskeligere å slippe unna med voldtekt, forhindre at mennesker voldtar i utgangspunktet, forske på mulige effektive rehabiliteringsmetoder, straffe på en måte som står i stil til forbrytelsen, og ikke minst ivareta offerne for slike jævlige hendelser langt bedre enn vi gjør i dag. Alt fra hvor man bor til hvilket utseende man har kan påvirke sjansen for å bli voldtatt. Det finnes forskjellige typer voldtektsmenn (og kvinner), og for noen øker sjansen fordi de har blondt hår, mens for andre øker sjansen fordi de jogger en bestemt rute hver dag. Man har ikke (del)ansvar bare fordi man liker å trene, velger å ha/beholde en viss hårfarge, må ta bussen klokken 5 om morgenen osv. Det er selvsagt visse grep man kan ta for å minimere sjansen for at noe skal skje, mens andre ting får man ikke gjort noe med uten å mure seg inne resten av livet. Det eneste jeg kunne gjort for å ha ungått det som har skjedd med meg, var å ikke være på et bestemt sted til en bestemt tid. Det var ingenting som tilsa at det skulle være farlig å gjøre disse helt dagligdagse tingene: Overnatte hos nære familimedlemmer som barn, gå fra kjøpesenter til bilen som stod parkert utenfor (på dagtid og sammen med venninne), gå tur med hunden i opplyst boligstrøk på kveldstid osv. 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #9 Skrevet 24. september 2011 Du motsier deg selv. Om en faktisk oppsøker disse miljøene aktivt, så setter en seg selv i fare, og er dermed delansvarlig. Ingen voldtektsofre er delansvarlig. Den eneste som kan lastes er den som voldtar. Å voldta; man tar noen med vold. Med vold!!!! 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #10 Skrevet 24. september 2011 Det er nok helt klart noen som er mer utsatt for voldtekt enn andre. Dette er noe man egentlig sjeldent får lov til å snakke om, for det kan mistolkes som å legge skylden på offeret. Men faktumet er det, at veldig mange er delansvarlig for å bli voldtatt, de tar ikke ansvar for seg selv. Jeg tror du er inne på noe. Jentene/kvinnene er ofte delansvarlige. Enkelte flørter, sjekker og endatil drar med seg menn hjem fra byen for så når de ligger i senga plutselig begynne å si nei. Kan fort blir en voldtektssituasjon ut av dette, med såpass miksede signaler. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #11 Skrevet 24. september 2011 Det var jeg som skrev det med delansvarlig, jeg tror kanskje at jeg har blitt litt misforstått her.
Antlers Skrevet 24. september 2011 #12 Skrevet 24. september 2011 Det var jeg som skrev det med delansvarlig, jeg tror kanskje at jeg har blitt litt misforstått her. Det tror jeg også, men kan du ikke forklare hva du mente, da?
Neon lights Skrevet 24. september 2011 #13 Skrevet 24. september 2011 Du motsier deg selv. Om en faktisk oppsøker disse miljøene aktivt, så setter en seg selv i fare, og er dermed delansvarlig. Jeg motsier overhodet ikke meg selv. Det er da flere som er i destruktive miljøer, uten at det betyr at de blir voldtatt. Men sjansen er kanskje litt større for å bli voldtatt i enkelte miljøer. (Jeg sier ikke at det aldri skjer i mer seriøse miljøer). Kvinner er ALDRI ansvarlige for å bli voltatt. ALDRI! Men vi kan naturligvis ta enkelte forhåndsregler for å unngå å havne i situasjoner hvor vi er i fare. Selv om det ikke er greit å voldta ei jente som går alene i et smug, drita full, så kan vi som jenter godt prøve å unngå å gå alene i et smug, drita full. Nettopp fordi sjansen da øker. Men skulle jeg blitt voldtatt i en sånn situasjon, hadde jeg likevel ikke vært i nærheten av å være litt medansvarlig. 1
bebisss Skrevet 24. september 2011 #14 Skrevet 24. september 2011 Er flere jenter som ikke gjør noe for og trigge til det, har flere episoder der jenter blir voldtatt av taxisjåfører, de skal kjøre dem hjem.. ikke kjøre dem inn i skauen og voldta dem! MEN når det stadig blir advart at unge jenter ikke skal gå hjem fra byen alene om kveldene pga den store faren for voldtekt, og jentene alikevell trosser advarselen og spaserer hjem om lørdagen iført skjørt og utringet topp som de fleste har på seg på fest... og di da blir voldtatt.... da blir jeg helt matt.. vet ikke hva jeg skal si, advarselen blir gjentatt hundre ganger men neida... Så har du dem som flørter og ønsker seg litt spenning, helt til de ikke vil og sier nei, ja partneren skal selvfølgelig stoppe, flørting og innbydelse til sex er to forskjellige ting! Jeg kan flørte på byen (når jeg var singel) det betyr ikke at jeg ønsker å bli rundpult.. bare litt uskyldig flørt. Men jeg må si meg enig, noen jenter er delvis to blame for voldtekt, noen jenter trigger for det for oppmerksomhetens skyld.. Nå blir sikkert mange KG brukere sinte fordi jeg sier dette, men jeg har selv opplevd flere tilfeller, også tilfeller der jenta strigråter og sier hun ble voldtatt mens alle synes synd på henne, men så viser det seg senere at hun aldri ble voldtatt! Dette er jenter vi skal skille ut fra dem som virkelig opplever det å bli voldtatt, jeg har blitt utsatt to ganger uten trigging, en gang av sjefen og en gang av exen.. Jeg har sett ei jente bli dopa og voldtatt... sånne ting er grusomme!!!
Muffin Skrevet 24. september 2011 #15 Skrevet 24. september 2011 Jeg tror du er inne på noe. Jentene/kvinnene er ofte delansvarlige. Enkelte flørter, sjekker og endatil drar med seg menn hjem fra byen for så når de ligger i senga plutselig begynne å si nei. Kan fort blir en voldtektssituasjon ut av dette, med såpass miksede signaler. Så når man flørter, sjekker og drar med seg noen hjem fra byen er man fritt vilt? Har man plutselig ikke bestemmelsesrett over egen kropp når man ligger i en seng sammen? Og, sist men ikke minst: har du så liten tiltro til ditt eget kjønn at du tror mange vil ha vanskeligheter med å kontrollere seg i den grad at det fører til en voldtekt, fordi jenta har sendt litt miksede signaler? Det var jo triste greier. 3
waco Skrevet 24. september 2011 #16 Skrevet 24. september 2011 Alle vet at det er enkelte menn har litt høyere risiko for å bli slått ned på byen enn andre menn på grunn av rus, atferd og oppførsel. Vi vet også at det samme gjelder for kvinner som elsker å sette seg i nye uvante sitasjoner med rus, atferd, oppførsel og med nye fremmede menn og gamle kjente man vet er litt "hardhendte". Dette er jo bare en debatt. Hadde en mann fortalt meg at han hadde blitt slått ned ti ganger på ti forskjellige steder så hadde jeg spurt ham like mye som en jente som hadde blitt voldtatt ti ganger på ti forskjellige steder, - finnes det en råd tråd?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #17 Skrevet 3. februar 2013 Jeg kan svare for meg selv bare. Jeg ble voldtatt to ganger av samme fyr fordi jeg var KOMPLETT idiot i hodet. Sånn er det :-) Og grunnen til at jeg i hovedsak ble voldtatt? Fordi jeg ikke var forelsket i eller ville ha noe mer med fyren å gjøre. Ser jo i ettertid at jeg kanskje skulle hørt på de som snakket negativt om albanere, men sånn er det å være multikulturell. Seriøst? Hva har voldtekter med Albanere å gjøre? Skjerp deg! Det finnes voldtektsmenn i alle kulturer!!! Albanere er verken verre eller bedre enn andre! Anonym poster: 6ceb8e26cb2f7748a7d3392f071d6a2e 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #18 Skrevet 3. februar 2013 Tråden er gammel. Anonym poster: 174cf0cac59f7c7010537b3d387b4576
The Kitten Skrevet 3. februar 2013 #19 Skrevet 3. februar 2013 Seriøst? Hva har voldtekter med Albanere å gjøre? Skjerp deg! Det finnes voldtektsmenn i alle kulturer!!! Albanere er verken verre eller bedre enn andre! Anonym poster: 6ceb8e26cb2f7748a7d3392f071d6a2e Du siterer et innlegg fra 2011. Forventer du virkelig at hun skal svare på det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå