Gå til innhold

Juss-studiet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til hvordan jeg skal gå frem når det gjelder lesing, metode osv førsteåret rettsvitenskap.

Jeg begynte ca tre uker etter de andre studentene her og jeg kjenner at jeg sliter i forelesninger. Er det noen spesiell måte man bruker når man jobber med de forskjellige fagene? Og hvordan skal oppgavene skrives? Jeg har prøvd å spurt foreleser om hvordan jeg kan ta igjen det tapte og hva de har lært til nå, men fikk bare beskjed om å lese det aktuelle kapittelet de gjennomgikk i forelesning samme dag som han sendte mail. Jeg føler meg veldig grønn på dette og har ikke lyst å slutte bare fordi jeg har fått en litt tøff start. Har prøvd å spørre andre studenter men de er ikke særlig interessert i å hjelpe virker det som.

Håper på tips og triks fra andre jusstudenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere ikke en studieveileder på skolen deres som kan hjelpe deg? Har dessverre ingen tips selv, og synes det er veldig trist at de andre studentene ikke vil hjelpe deg... Kan se for meg at juss er litt vanskelig å sette seg inn i alene, spesielt om du henger litt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du går i Oslo eller Tromsø? (evt på en høgskole)

Ja det stemmer det:) Har du noen tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke en studieveileder på skolen deres som kan hjelpe deg? Har dessverre ingen tips selv, og synes det er veldig trist at de andre studentene ikke vil hjelpe deg... Kan se for meg at juss er litt vanskelig å sette seg inn i alene, spesielt om du henger litt etter.

Jeg har vært hos rådgiver, hun kunne ikke hjelpe meg så mye men anbefalte at jeg skulle lese det som foreleser anbefalte meg og at jeg ellers bare fulgte forelesningsplanen. Men det sier jo ikke meg så mye om hvilke metoder og evt hva de har lært på forelesningene før jeg kom. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle studiesteder har "studie og karrieresenter". Her i bergen er det i allefall kurs i studieteknikk.

Ellers har jeg studert juss her i bergen, og vi har mye strengere og høyere krav til metode enn oslo, så kan dessverre ikke hjelpe deg så mye. Om det er gangen i en oppgavebesvarelse så har studia bøker/hefter/booklets med "oppskriften" for nettopp juss.

helt fullstendig forenklet er gangen slik:

1.Faktum må klarlegges.

Veldig enkelt sagt starter du med problemet, altså selve essensen. Har Peder Ås rett på utbetaling av forsikring etter den og den loven.

2.Rettsregelen må klarlegges

Rettslig grunnlag er: skriv her hvilke paragrafer i hvilken lov problemet besvares ut fra

3. Subsumsjon

gå gjennom paragrafene opp mot aktuelle problemstilling, minikunklusjon etter hver

4. vekting

5. konklusjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært hos rådgiver, hun kunne ikke hjelpe meg så mye men anbefalte at jeg skulle lese det som foreleser anbefalte meg og at jeg ellers bare fulgte forelesningsplanen. Men det sier jo ikke meg så mye om hvilke metoder og evt hva de har lært på forelesningene før jeg kom. :(

alle kurs har en forelesningsplan - ta en titt på denne og se hvilke kapiteler de allerede har gått gjennom, les desse.

Alle forelesninger blir også lagt ut som pp eller annet format - ligger på ditt private området på intranettet.

Beklager at jeg sier det... men du virker litt initiativløs. Juss krever at du gjør jobben selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tips og triks?

du må i allefall vokne opp og bli mye mer selvstendig om dette skal gå bra. Og det fikser du!! dette er ikke videregående med lærere som forteller deg hva du skal gjøre eller hvordan. Dette må du ordne selv! stå på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg har som ABen over studert i Bergen, og her blir vi drillet slike ting føler jeg. Kjøp deg "hvordan skrive juss til eksamen" eller lignende bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle kurs har en forelesningsplan - ta en titt på denne og se hvilke kapiteler de allerede har gått gjennom, les desse.

Alle forelesninger blir også lagt ut som pp eller annet format - ligger på ditt private området på intranettet.

Beklager at jeg sier det... men du virker litt initiativløs. Juss krever at du gjør jobben selv.

Vi har nok bare forelesningsplan, verken forelesning eller notater fra forelesning blir lagt ut som powerpoint eller i andre formater. Jeg gjør jobber selv og arbeider veldig mye med stoffet, har gått igjennom alt som har vært på forelesningsplanen. Alikevel er det vanskelig når jeg ikke har vært der fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tips og triks?

du må i allefall vokne opp og bli mye mer selvstendig om dette skal gå bra. Og det fikser du!! dette er ikke videregående med lærere som forteller deg hva du skal gjøre eller hvordan. Dette må du ordne selv! stå på!

Jeg har en bachelor fra før av så vet utmerket godt hvordan universitetet fungerer. Det er mer jussdeler jeg er usikker på og ikke helt forstår enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...