Gå til innhold

Når katten har vært borte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når katten har vært borte over lengre tid, 3-4 mnd, hvor lenge bør den ha "husarrest" ? Har endelig fått hjem pusen min, og vil ha den inne en stund, så den får bli kjent her igjen. Men den syter sånn og vil bare ut....Går på kassen, men virker ikke særlig happy dessverre.

Holder det med ei uke, 14 dager tro? Eller er det for lenge? Til over helgen kanskje!?

:rodmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, ingen som vet hvor lenge den bør være inne? Usikker jeg på hva som er anbefalt, og har lyst til å slippe den ut siden den maser sånn, men har jo bare vær hjem noen timer enda likssom. Sjangsen er stor for at han stikker av igjen

Så *dytt*

Skrevet

3-4 mnd??!! Det var lenge.

En katt jeg hadde før stakk av og var borte i noen uker, kanskje en mnd. Da var han ikke kastrert.

Siste gangen leita jeg som en gal i hele byen og fant han til slutt. Annonse i avisa og full krisealarm.

Da jeg endelig fant han reiste vi rett tik dyrlegen og kastrerte han. Vi holdt han inne en mnd og han stakk aldri av igjen.

Så kastrer den hvis den ikke er det og hold den lenge inne. Ikke bare noen dager.

• Liker 1
Skrevet

Jeg rakk aldri å kastrere den før den forsvant, men skal bestille ny time igjen nå såklart. Men den sitter jo bare å ser utav vinduet og mjauer stakkar. Har jo vært på rømmen i ca 3mnd ja, og har blitt matet, men ikke huset av han som har hatt han.

Nekter å gå på kattedoen også, bare holder seg tydligvis..Skal bestille time til dyrlege over helga nå, så får bare holde han inne til det er gjort da sikkert.

Skrevet

3 mnd er veldig lenge i en katts tidsperspektiv. Den har bortimot rukket å bli "halvvill" på den tiden. Slipper du den nå vil den høyst sannsynlig bli borte igjen (om ikke med en gang, så iallefall ganske raskt). Den har blitt vant til å være ute og bare bli matet, mens rovdyrinstinktene har fått vokse seg store og sterke..

Den har "alt mulig" å ta seg av der ute (revir skal voktes, det skal jaktes o.s.v), og det er det han sitter der og stirrer ut på. Hvis dette ikke skal bli en typisk "rekekatt", så må du ta ordentlig tak i dette nå. Kaster snarest mulig, chippe den (for all del!) og hold den inne i en måneds tid. Lek mye med den så dere får et tett og godt bånd, og gjør det i det hele tatt best mulig for den å være inne. Den roer seg til slutt. Det er verst nå i starten fordi det er uvant for den å være inne.

Først når den har roet seg helt ned og blitt hjemmekjær kan du slippe den ut igjen, og da med rutiner på ut/inn. Jeg anbefaler å gjøre det til en vane å holde den inne om natten. De aller fleste katter som blir borte, blir borte nattestid.

Du var heldig nå, og fikk den tilbake av en som hadde matet den. Det er ikke sikkert du (og den) er like heldig neste gang, og da havner den i køen av de bortkomne og hjemløse.

Skrevet

Den ene katten min var borte i 4 mnd, men den fikk ikke husarrest fordi, det har jeg forresten aldri hørt om heller... Vi dro å kastrerte han den dagen han kom hjem, han var inne ett døgn pga det, men ikke noe mer. Fungerte helt fin her i hverfall :)

Skrevet

Den ene katten min var borte i 4 mnd, men den fikk ikke husarrest fordi, det har jeg forresten aldri hørt om heller... Vi dro å kastrerte han den dagen han kom hjem, han var inne ett døgn pga det, men ikke noe mer. Fungerte helt fin her i hverfall :)

Hvor gammel var den katten? Det kommer jo selvsagt mye an på hvor knyttet den er til hjemmet i utgangspunktet, og også på hvordan den har opplevd utelivet. TS sin katt har blitt matet og har ikke lidd noen nød. Mens katter som opplever utelivet som det egentlig er, med sult og kulde, som oftest blir så takknemlige for å komme inn i varmen og spise seg mett igjen at de har alt annet enn hast for å komme ut igjen. :)

Skrevet

Hadde nok holdt den inne 14 dager/3uker.

Det er bra at du kastrerer :) Det er kjempe viktig.

Skrevet

Hvor gammel var den katten? Det kommer jo selvsagt mye an på hvor knyttet den er til hjemmet i utgangspunktet, og også på hvordan den har opplevd utelivet. TS sin katt har blitt matet og har ikke lidd noen nød. Mens katter som opplever utelivet som det egentlig er, med sult og kulde, som oftest blir så takknemlige for å komme inn i varmen og spise seg mett igjen at de har alt annet enn hast for å komme ut igjen. :)

Når den kom bort var den 1 1/2 år, den var ikke utmagret når den kom hjem, så den hadde hatt tilgang på mat, var mye tykkere når den kom hjem igjen, så den hadde heller ikke lidd noen nød.

:)

Skrevet

Hannkatten til mormor var borte 4-5 måneder en gang, vi var sikre på at han var borte for godt. Plutselig dukket han opp igjen :) Og ja, han var kastrert. Nå stikker han av rett som det er, og drar besteforeldrene mine bort på ferie, da drar han bort og kommer tilbake en uke eller to etter de har kommet hjem igjen.

Skrevet

Når den kom bort var den 1 1/2 år, den var ikke utmagret når den kom hjem, så den hadde hatt tilgang på mat, var mye tykkere når den kom hjem igjen, så den hadde heller ikke lidd noen nød.

:)

Ok. Da er du igrunnen heldig som ikke har fått en "rekekatt" i ettertid. :) Borte bra, men hjemme best.. ;)

Jeg ville dog ikke tatt sjansen om jeg var TS. Jeg har sett alt for mange eksempler på at katter som begynner slik ender med å bli borte for godt. Det er riktignok noen som klarer seg godt og som søker hjem igjen etter "år og dag" på rømmen, men så har gjerne eier flyttet, fått ny katt o.s.v, og de ender likevel opp som hjemløse. Det er solskinnshistoriene vi får høre, men tro meg- de er i fåtall!

Det er jo godt ment av de som mater forvillede katter. Men det første en bør gjøre når det dukker opp en slik en, er å søke etter eierne på alle mulige måter, før en begynner å mate.

Skrevet

Hannkatten til mormor var borte 4-5 måneder en gang, vi var sikre på at han var borte for godt. Plutselig dukket han opp igjen :) Og ja, han var kastrert. Nå stikker han av rett som det er, og drar besteforeldrene mine bort på ferie, da drar han bort og kommer tilbake en uke eller to etter de har kommet hjem igjen.

Har de noen som mater og ser etter den når de reiser bort da?

Skrevet

Hold den inne til du har kastrert den, i hvert fall! Ellers hadde ikke vi katten vår innendørs noe lenge etter at den kom tilbake fra vift (kastrert hankatt), da vi regnet med han visste han bodde hos oss - han hadde også funnet veien hjem selv, det ville vært noe annet om han ble funnet av noen andre og hadde bodd et annet sted. En uke eller to bør holde, er min tanke. Nok tid til å gi ormekur, vaksine o.l.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg er veldig enig med Aurora M. :Nikke:

Husk at han du nå har fått hjem igjen, han har reviret sitt et annet sted nå, og det reviret vil han ut og passe på.

Spør du ham så har han masse hankatt-saker som han mener han absolutt bør "se til".

Bruk tiden slik som du har fått beskrevet; full fart til vet'en for å kastrere, bruk tid, lek og bygg bånd på nytt.

Han vil finne ut at døren er stengt, reviret han er det han kommer til inne (iallefall nå).

Lykke til med prosessen :)

• Liker 1
Skrevet

Har de noen som mater og ser etter den når de reiser bort da?

Ja, min mor bor 10 meter unna ;)

Skrevet (endret)

Husk at han du nå har fått hjem igjen, han har reviret sitt et annet sted nå, og det reviret vil han ut og passe på.

Der sa du det! :)

Spør du ham så har han masse hankatt-saker som han mener han absolutt bør "se til".

Og det er viktige saker må vite! :rope::fnise:

Endret av Aurora M.
Skrevet

Hvis den kom hjem på egenhånd vet den jo tydeligvis hvor den bor, men uansett bør den holdes inne til den er kastrert og ferdig med rekonvalesensen etterpå, når den først har begynt å streife. (Har en hannkatt selv som først var borte noen måneder, så var vi litt treige med å kastrere, og neste gang ble han borte i over to år. :tristbla: Gjør aldri den tabben igjen...)

Dersom du måtte hente han hjem blir det samme som om du har flytta, for å være sikker bør han være inne minst 4 uker.

Skrevet

Jeg er veldig enig med Aurora M. :Nikke:

Bruk tiden slik som du har fått beskrevet; full fart til vet'en for å kastrere, bruk tid, lek og bygg bånd på nytt.

Han vil finne ut at døren er stengt, reviret han er det han kommer til inne (iallefall nå).

Lykke til med prosessen :)

Har time til dyrlegen om ei uke nå, så han skal i hvertfall får være inn til det er gjort. Tar ikke sjangsen på å slippe han ut før det og risikere å måtte avbestille igjen! :) Prøver å leke og knytte bånd med han på nytt, men han er motvillig og ligger bare for seg selv og sutrer..Kommer ikke oppi sofan på fanget lenger heller, og han var skikkelig fangban. Prøver så godt jeg kan å lokke han med kos og lek og å "forklare" han at han skal få ut om noen uker, men han er like sur :fnise:

Skrevet

Hvis den kom hjem på egenhånd vet den jo tydeligvis hvor den bor, men uansett bør den holdes inne til den er kastrert og ferdig med rekonvalesensen etterpå, når den først har begynt å streife. (Har en hannkatt selv som først var borte noen måneder, så var vi litt treige med å kastrere, og neste gang ble han borte i over to år. :tristbla: Gjør aldri den tabben igjen...)

Dersom du måtte hente han hjem blir det samme som om du har flytta, for å være sikker bør han være inne minst 4 uker.

Jeg har vært treg med å kastrere jeg også. Han har vært borte 2 ganger når jeg har hatt time til dyrlegen. Dessuten kom den ikke hjem av seg selv, jeg måtte hente han en km lenger unna her vi bor.

Men å holde han inne i 4 uker? Hørtes veldig lenge ut egentlig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...