Gå til innhold

Så grove rundstykker som mulig!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Nå har jeg fått en bra periode med masse trening og masse motivasjon, så nå er det på sin plass at jeg begynner å spise frokost. Derfor vil jeg bake så grove rundstykker som overhode mulig som såklart skal bli gode også da. Sunnest mulig med andre ord.

Noen supre oppskrifter?

EDIT: knekkebrød er også veldig ok!

Endret av trøndergutten
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg fått en bra periode med masse trening og masse motivasjon, så nå er det på sin plass at jeg begynner å spise frokost. Derfor vil jeg bake så grove rundstykker som overhode mulig som såklart skal bli gode også da. Sunnest mulig med andre ord.

Noen supre oppskrifter?

EDIT: knekkebrød er også veldig ok!

Veldig grove rundstykker har en tendens til å bli betong.

Havregryn med banan og melk/yoghurt holder deg mett lenge.

Har du god tid kan du lage deg havregrøt.

Skrevet

Det går fint å lage helt grove rundstykker hvis man elter deigen nok og har i ekstra gjær og sørger for å la den heve skikkelig (gjerne over anbefalt tid) :)

Skrevet

som sagt skal de også bli gode, så jeg trenger en så grov oppskrift som mulig som gir vellykket bakst.

Skrevet

Disse er kjempegode! De inneholde kun sammalt speltmel, men jeg får dem alltid til å heve fint allikevel.

Alternativt kan du jo sjekke ut for eksempel Fibra, som er et finmalt fullkornsmel, eller FiberFin, som øker fibermengden i baksten.

Skrevet

Fibra er veldig greit å bake med. Det er fullkorn som er helt finmalt slik at heveevnen blir god. Vi lager rundstykker av bare Fibramel, til pizzabunn, vafler og pannekaker blander jeg ca 50/50.

Skrevet (endret)

så disse er veldig grove? skal helst ikke spise så mye karbo nå så jeg tenke at jeg kunne spise veldig grovt hvis jeg først skulle spise brødmat

Endret av trøndergutten
Skrevet (endret)

så disse er veldig grove? skal helst ikke spise så mye karbo nå så jeg tenke at jeg kunne spise veldig grovt hvis jeg først skulle spise brødmat

Ja, fullkorn er vel det groveste du får? Du kan jo tilsette solsikkefrø, linfrø, sesamfrø etc for variasjon.

Fibra.

Edit: Lagt til lenke.

Endret av Brunhilde
Skrevet

Jeg pleier å blande fibra mel med grovmalt rugmel, kruskakli og litt hvetemel. Det er veldig lite hvetemel jeg bruker i, men uten det blir brødet/rundstykkene betong, og nekter å heve seg noe videre. blander det med vann, gjær, salt og oliven olje. Mannen min er veldig glad i brødene og rundstykkene jeg lager av den deigen. Anbefaler i allefall å bruke fibra melet. Det er knall godt, skikkelig grovt, og veldig grei å blande ut med andre meltyper, korn, frø, etc.

Skrevet (endret)

Fullkorn indikerer vel bare at hele kornet er med?

Dersom man tar å finmaler hvete med skall så er vel det fortsatt fullkorn, selv om det er fint?

Jeg har ihvertfall alltid trodd at jeg har klart å gjennomskue kornprodusentenes markedsføringstriks. Kanskje jeg bare lurer meg selv?

Problemet med grove produkter er at det ikke utvikles tilstrekkelig med gluten som er essensielt for å få en luftig deig. Grove deiger må derfor eltes mer.

Du nevner knekkebrød. Det kan du lage omtrent uten å ha noen knuste korn. I tillegg kan man bruke i stor grad nøtter i tillegg til korn. Jeg husker dessverre ikke noen oppskrifter i farten.

(Knekkebrød med brunost m/kardemomme er ganske godt!)

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Jeg må bare nevne at denne fullkornsgreia bare er tull hvis målet er å kutte ned på raske karbohydrater. Fibra er laget av 100 % hvetemel (fullkorn). Det vil si ca 70 % fint hvetemel, i og med at hvetekornets kjerne utgjør 70 % av selve kornet. Hvem sa «skikkelig grovt?»

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...