Gå til innhold

Studielån - hva regner du som "mye"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører ofte folk beklage seg over at de har stort studielån fra Lånekassa. Men hva regner du som "mye"?

Jeg har 160' i studielån, har 6 års studier bak meg. Jeg synes det er snakk om "mye" først når det er 300' eller mer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes jeg har mye, 200' ca når jeg er ferdig til våren....

gruer meg til å betale gitt...:cry:

Skrevet

Jeg hadde 170 000 i studielån da jeg gikk ut fra skolen i -94. Jeg syntes det var mye. Håper å få det under 100 000 i år - 9 år etterpå, og da har jeg hele tiden betalt mer enn jeg egentlig skal.

Jeg syns alt over 100 000 er mye jeg, for det er vanskelig å cashe ut, og man har ikke noe å selge for å slette gjelden, slik man har med andre lån.

Skrevet

Har per idag 115 000, men litt under halvparten står på konto...... Synest ikke dette er mye. Heller ikke sambo som har en 80' regner jeg for å ha mye. Men jeg kvier meg for ett år til som vil gi meg rett under 200000.

Særlig sammen med boliglånet....

Gjest Zalomine
Skrevet

Vi har begge i underkant av 200' Det synes jeg er litt mye. I alle fall siden vi BEGGE har det, det blir jo mye tilsammen....

Skrevet

Enig med siste taler - over 250.000 synes jeg er mye. Har selv 190.000, cirka, og er happy for at jeg ikke bikket 200.000. Men har jo vennepar som har 300.000 hver, så jeg skal kanskje ikke klage... :o

Skrevet

Man betaler jo lån til man blir gammel og grå.

Selv synes jeg 250 tusen er mye.

Kommer selv til å ha ca 200 tusen når jeg er ferdig. Men har allerede satt av 80 tusen på konto etter to (av fire) år.

Jeg satser nok på å ha rundt 100-150 tusen i reell gjeld når jeg er ferdigutdannet. Det er nok :P

Gjest Anonymous
Skrevet

vi har begge ca 300 000..

regner ikke det som "mye" men som "normalt"..

Skrevet

Tror det er de færreste som kommer under 150 000 med 3-4 års utdannelse, og de fleste jeg kjenner har rundt 200 000. Derfor synes jeg at "mye" er når man tipper 300 000.

Gjest Anonymous
Skrevet
Tror det er de færreste som kommer under 150 000 med 3-4 års utdannelse' date=' og de fleste jeg kjenner har rundt 200 000. Derfor synes jeg at "mye" er når man tipper 300 000.[/quote']

jeg har 5 års utdannelse og har over 250 000... det er normalt!!

Skrevet

Vi har begge to godt passert 300 000 - det synes jeg er mye - gleder meg ikke veldig til å begynne å betale tilbake... :roll:

Men, på den annen side er vi jo veldig glade for å ha tatt den utdannelsen vi har, så da er det vel verdt det :D

Skrevet
Tror det er de færreste som kommer under 150 000 med 3-4 års utdannelse' date=' og de fleste jeg kjenner har rundt 200 000. Derfor synes jeg at "mye" er når man tipper 300 000.[/quote']

Jeg har til sammen 5 års høyere utdanning (grunnfag og mellomfag) og har ca 60.000 i studielån.. :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har til sammen 5 års høyere utdanning (grunnfag og mellomfag) og har ca 60.000 i studielån.. :blunke:
??

spiser du?

bord du?

har du klær på deg?

Skrevet

250.000,- for et hovedfag. Grei pris det.

Gjest Anonymous
Skrevet
250.000' date='- for et hovedfag. Grei pris det.[/quote']

synes jeg også..

Skrevet

Da har du jo tydeligvis ikke hatt behov for å ta opp fullt lån og stipend hvert år som de fleste andre må. Ikke alle har andre kilder enn lånet, så der er du nok et unntakstilfelle!

Skrevet

Da har du jo tydeligvis ikke hatt behov for å ta opp fullt lån og stipend hvert år som de fleste andre må. Ikke alle har andre kilder enn lånet, så der er du nok et unntakstilfelle!

I aller høyeste grad!

Jeg hadde overgangsstønad og deltidsjobb vedsiden av studiene hele veien - det er grunne til at lånet mitt er så lavt. Veldig gunstig i dag, men hardt da...

Gjest Anonymous
Skrevet
Ikke alle har andre kilder enn lånet' date=' så der er du nok et unntakstilfelle![/quote']

jepp.. dette er nok et typisk unntakstilfelle..

den gjennomsnittlige student sitter igjen med ca 50 000 i lån pr studert år

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er vel blant de heldige jeg og. Har nå mindre enn 20.000 igjen av studielånet, drøyt to år etter at jeg var ferdig å studere. Har betalt ned i store avdrag. Men så var ikke lånet så stort i utgangspunktet heller.

Og jeg har levd godt både under utdannelsen og etterpå. Trikset er å jobbe mye ved siden av studiene. Det har også vært en nødvendighet for å få en god jobb!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...