Gå til innhold

Lager forestilling om morens og brorens selvmord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Se artikkel på VG.no: Lager forestilling om morens og brorens selvmord

Else Kåss Furuseth uttaler at "Døden og spesielt selvmord er vanskelig å snakke om, og når det er sånn, så får jeg veldig lyst til å si noe om det.".

Jeg tror dette er veldig sunt og et interessant konsept på samme tid.

Selvmord er ganske tabubelagt, men burde det egentlig være det?

Tenk å miste både mor og bror til selvmord.. Synes hun er så ufattelig sterk som står på en scene og er åpen om det! :hjerte:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det kan bli bra! Føler selv at temaet blir veldig hysjet ned.

Helt enig! Man skal selvfølgelig være forsiktig med temaet, det er jo utrolig sårt, men det tror jeg denne jenta vet alt om siden hun har opplevd det med to av sine aller nærmeste. Kan ikke og vil ikke forestille meg hvordan det må være..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Anbefales!! Jeg lo og gråt om hverandre, for en fantastisk dame. Det er en skikkelig fin forestilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt pinlig stemning i stua da jeg satt sammen med kjæreste og svigermor og så Skavlan. Hun mistet mannen sin, og min kjæreste sin far, for snart halvannet år siden.

Svigermor reagerte på hvordan hun "kunne le av noe slikt". Jeg tenker som dere andre, at det er bra å kunne le av alvorlig tema - men synes Else var litt "flåsete" hos Skavlan, selv om jeg liker henne i "Torsdags kveld..." osv. Kjente at det ble litt beklemt, som sagt. Var nok det at hun smilte HELE TIDEN. Ikke en eneste gang stoppet hun opp og så "normal" ut. Hun smilte MER når hun snakket om sine døde kjære enn hun gjør ellers. Følte at det var en stressreaksjon.

Nå har ikke jeg sett forestillingen, men kunne gjerne tenke meg det. Tror dog jeg dropper å ta med svigermor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle takler ting forskjellig, og jeg syns det er utrolig bra at hun velger å gjøre det på den måten.

Ikke bare for hennes skyld heller, men jeg trro folk trenger å få kastet et nytt lys over temaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk alle minnene hun har om de hun mistet.

Tenk alt det morsomme som bobler opp, når hun nå endelig får snakke "høyt" om det.

Jeg syntes ikke hun virket fjåsete! men mer som at hun hadde lyst til og le kjempe høyt, men måtte til hensyn av andre dempe det litt :)

Jeg syntes hun er fantastisk.....

Har et vennepar som så på førpremieren, de kunne ikke få rost den nok. De gråt & lo omhverandre....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som svigermoren det var snakk om her ikke riktig har kommet seg videre etter tapet av mannen sin, noe som selvfølgelig er helt naturlig.

Det jeg synes er viktig og som Else gjør, er å belyse at å gå inn i rollen som aktiv sørgende ikke er den eneste måten å takle sorg på.

Når du har mistet både mor og bror unaturlig tidlig, og på en så forferdlig måte som depresjon og selvmord er, så tror jeg galgenhumor og selvironi er utrolig viktig for å unngå å gå inn i en like dyp og alvorlig depresjon selv.

Jeg synes faktisk du skulle tatt med svigermoren din på forestillingen. Else tar opp temaet på en veldig verdig måte, og selv om hun er brutalt ærlig, så er det helt tydelig at hun også ønsker å hedre sin mor og bror.

Kjenner at jeg blir fortvilet over at svigermoren dømmer andres måte å sørge på, når hun selv har opplevd å miste noen. Hun må da vitterlig forstå at Else ikke ler av at hun har mistet sine kjære og at også hun føler dyp sorg i likhet med alle andre som mister sine nærmeste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også det Skavland programmet der Else Kåss Furuseth var gjest. Gledet meg på forhånd til å høre hva hun hadde å si om dette temaet. Jeg hadde nettopp mistet en som sto meg nær selv, så jeg tenkte det kunne være interessant å høre litt om hvordan en komiker så på dette.

Men jeg ble skuffet! Hun satt der og flåset og tulla hele tiden. Ikke EN eneste fornuftig setning kom ut av henne. Hun satt jo bare der og vrøvlet helt usammenhengende. Jeg er enig i at død og sorg ikke skal ties ihjel. Man kan gjerne spøke med det også. Men da må man gjøre det på en intelligent måte. Else Kåss Furuseh's opptreden i Skavlan, virket alt annet enn intelligent. Det ble bare pinlig og dumt, og jeg tenkte at denne dama har minimal kontakt med sine egne følelser.

Men jeg får håpe forestillingen blir bra likevel. Hun gjør jo en grei figur i "Torsdag kveld fra Nydalen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok ikke problemet er at hun har minimal kontakt med følelsene sine, det er nok heller motsatt. Da er det kanskje om å gjøre å holde seg unna den triste vinklingen fordi det blir så uendelig trist, og i den andre enden av skalaen så finner man kanskje en komiker?

Hvis hun skulle laget et show om hvor vondt hun har/har hatt det så ville det blitt litt kvalmt så jeg forstår hvorfor hun velger å bruke humor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se artikkel på VG.no: Lager forestilling om morens og brorens selvmord

Else Kåss Furuseth uttaler at "Døden og spesielt selvmord er vanskelig å snakke om, og når det er sånn, så får jeg veldig lyst til å si noe om det.".

Jeg tror dette er veldig sunt og et interessant konsept på samme tid.

Selvmord er ganske tabubelagt, men burde det egentlig være det?

Tenk å miste både mor og bror til selvmord.. Synes hun er så ufattelig sterk som står på en scene og er åpen om det! :hjerte:

Den innstillingen skulle jeg gjerne hatt, altfor mange som lukker munnen i skam. Det er merkelig vanskeligere å skamme seg med åpen munn.

Vi kan gjøre det lettere for folk som sliter ved å tørre å prate om vanskelige ting, tror EKF gjør et nødvendig bidrag her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...