Sovefugl Skrevet 22. september 2011 #1 Skrevet 22. september 2011 Det kan se ut som om jeg har fått psoreasis (yeah...) og det ser ikke så veldig sexy ut kan man si, men det får nå så være. Jeg lurer på om det er noen andre kvinner her med psoreasis og som har noen tips til hvordan man lever med det? F.eks. barbering av lår og legger vs. voksning, hvordan skjule det best mulig ifm bading i svømmehall, i bikini om sommeren, etc?
Minya Skrevet 22. september 2011 #2 Skrevet 22. september 2011 Lite tips om det du spesifikt spør om, men jeg vet at de verste eksemutbruddene kan lindres med jasminolje. Enten ved å gni litt olje direkte på eksemene, eller ved at du tar det et deilig kokebad i badekar og heller ca en deciliter jasminolje i badevannet. Da vil huden binde mye mer fuktighet i seg og du føler deg også bedre i et par dager etterpå. Etter badet er det lurt å vaske kroppen lett med en såpefri hudvask for å fjerne overskuddsolje som bare ligger utenpå huden og gjør deg sleip
Havbris Skrevet 22. september 2011 #3 Skrevet 22. september 2011 (endret) Har ikke mye tips mht voksing etc. Er psoriasis nylig diagnostisert og går du hos hudelege? Det finnes mange former for psoriasis og de ulike formene ser helt ulike ut. Altså vanskelig å si noe spesielt, annet at du bør søke mer spesifikke råd hos hudlegen din. Det finnes gode salver/liniment og annen medisinering som kan hjelpe deg. Mange(inkludert meg selv)blir også bedre av sol i kombinasjon med saltvann. Det kan ikke skjules på annen måte enn den man bruker når man skjuler hud - altså med klær. Lær deg heller til å leve med flekkene! Vær forsiktig med huden din mht barbering. Hvis du har utslett på huden så kan det lage sår. Endret 22. september 2011 av Havbris
Sovefugl Skrevet 23. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 23. september 2011 Takk for svar. Det ante meg at det ikke lar seg skjule uten klær, men håper litt likevel. hehe. Jeg har ikke vært hos hudlege og er derfor ikke diagnosert ennå, men skal dit og vil naturligvis spørre de samme spørsmålene da. Sannsynligheten for at det er psoreasis er nok ganske stor da vi har det i familien og likheten er "å ta og føle på". Men det kan jo selvfølgelig være noe annet... *krysse fingrene* Å lære meg å leve med det skal jeg klare, men evn tips og triks fra andre er fint å få med seg. Hittil har jeg barbert meg rundt utslettene, men da ser jeg noe "skabbete" ut. haha.
Gjest cricket Skrevet 23. september 2011 #5 Skrevet 23. september 2011 Cocoa Body Butter fra The Body Shop har hjulpet meg med min psoriasis.
Gjest Solmåne Skrevet 23. september 2011 #6 Skrevet 23. september 2011 Jeg har hørt at kremen Agrosan skal hjelpe litt på psoriasisen. Det er iallefall en vidunderkrem for min del og jeg bruker den på alt fra sår til solbrent hud til tørre hender osvosv. Det står litt om hvordan den er mot psoriasis innpå her: http://agrosan.no/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=34 1
Gjest willemine Skrevet 23. september 2011 #7 Skrevet 23. september 2011 noen som vet om en sånn sanolux lampe til hjemmebruk kan ha effekt?
Havbris Skrevet 26. september 2011 #9 Skrevet 26. september 2011 Jeg har ikke vært borti denne lyslampen men ut fra det jeg leste på nettet så er dette en lyslampe - og ikke den type lysrør som vanligvis brukes i behandling av psoriasis. Mange sykehus tilbyr idag behandling med UVB/UVA lysrør- under kontrollerte betingelser. Kom deg til en hudlege som kan hjelpe deg videre - eventuelt henvise til lysbehandling. Markedet er desverre fullt av humbug som påstås å skulle kurere psoriasis.
Soleklart Skrevet 1. november 2011 #10 Skrevet 1. november 2011 Gå til legen, få resept. Hvis det det ikke er for mye eller har vært der altfor lenge før behandling begynner, synes det nesten ikke etter endt behandling.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå