Rainbow Skrevet 22. september 2011 #21 Skrevet 22. september 2011 Jeg har én nevø og én niese. Kjæresten min, som også er jente, har ikke blitt kalt tante for disse barna. Jeg har heller ikke blitt kalt tante foran hennes nevø. (Nå er han under et halvt år gammal, så det er kanskje ikke så rart, men). Vi er samboere, og barna til søstera mi har blitt introdusert til henne som "XXXs kjæreste", bare. Når det er sagt går alt på navn i den siden av familien min, selv barnas besteforeldre blir kalt med fornavn. Så jeg har heller aldri blitt kalt for tante. Likevel blir vi sett på som tanter til alle barna, selv om vi ikke tituleres som det i det daglige.
Arkana Skrevet 22. september 2011 #22 Skrevet 22. september 2011 Jeg går ut fra at du tenker på de som er inngift, altså filletanter/-onkler, siden søsken til foreldre alltid vil være tanter/onkler. Da vi fikk barn var det bare en av barnas tre onkler (de har ingen "ekte" tanter) som var gift og vel etablert og det var da helt åpenbart at den inngifte ble tante. En av de andre hadde nylig startet et forhold, men det var ikke behov for noen tittel på den personen siden eldstemann da var så liten at han ikke brukte navn på noen og innen han begynte å snakke anså vi forholdet som såpass stabilt at det føltes naturlig å kalle henne tante. Når sistemann av onklene finner seg noen tror jeg vi bare må se det an når det føles naturlig å kalle vedkommende tante, og det kommer jo litt an på hva hun selv ønsker. Jeg ble kalt tante av mannens nevø og niese relativt tidlig i forholdet, men jeg husker ikke akkurat når. For min del er det viktigere at forholdet til den nye tanten/onkelen er noenlunde stabilt og varig enn at de nødvendigvis er gift. Jeg synes vel det er underlig å ha et krav om at de skal være gift for å bli kalt tante/onkel. Det finnes da mange som er sammen i årevis og har barn sammen og det ville være tåpelig å insistere på at samboeren ikke er tante/onkel, når de åpenbart har en klar plass i familien, bare fordi de ikke er gift.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2011 #23 Skrevet 22. september 2011 Fra man blir gift. Ingen før og alle fra da uansett hvor populære eller upopulære de måtte være.
Gjest Annaires Skrevet 22. september 2011 #24 Skrevet 22. september 2011 Her har alle vært i vel etablerte forhold. Ingen er gift, alle er tanter og onkler Har ikke spurt noen om de vil kalles tante eller onkel, bare sakt tante XXX.. (hvorfor er man mer tante om man er gift, kontra samboer?).
Pentu Skrevet 22. september 2011 #25 Skrevet 22. september 2011 Når man er i et etablert forhold vil jeg si. Men såklart, man blir ikke tante når man blir sammen med en som har en niese/nevø på 20 år. Ihvertfall ikke i mine øyne. Min tante har hatt flere kjæresten etter hun gikk ifra min onkel, men han er den eneste som er min onkel. Jeg er tante til hans niese og det har jeg egentlig vært siden hun ble født (da hadde vi vært sammen i 2,5 år).
Gjest imli Skrevet 22. september 2011 #26 Skrevet 22. september 2011 I vår familie reknar me sambuar/ektefelle til foreldras sysken for å vera tanter/onklar dei også. Gjer ikkje forskjell på biologisk og inngifta.
Gjest imli Skrevet 22. september 2011 #27 Skrevet 22. september 2011 Jeg går ut fra at du tenker på de som er inngift, altså filletanter/-onkler, siden søsken til foreldre alltid vil være tanter/onkler. Da vi fikk barn var det bare en av barnas tre onkler (de har ingen "ekte" tanter) som var gift og vel etablert og det var da helt åpenbart at den inngifte ble tante. En av de andre hadde nylig startet et forhold, men det var ikke behov for noen tittel på den personen siden eldstemann da var så liten at han ikke brukte navn på noen og innen han begynte å snakke anså vi forholdet som såpass stabilt at det føltes naturlig å kalle henne tante. Når sistemann av onklene finner seg noen tror jeg vi bare må se det an når det føles naturlig å kalle vedkommende tante, og det kommer jo litt an på hva hun selv ønsker. Jeg ble kalt tante av mannens nevø og niese relativt tidlig i forholdet, men jeg husker ikke akkurat når. For min del er det viktigere at forholdet til den nye tanten/onkelen er noenlunde stabilt og varig enn at de nødvendigvis er gift. Jeg synes vel det er underlig å ha et krav om at de skal være gift for å bli kalt tante/onkel. Det finnes da mange som er sammen i årevis og har barn sammen og det ville være tåpelig å insistere på at samboeren ikke er tante/onkel, når de åpenbart har en klar plass i familien, bare fordi de ikke er gift. Filletante/onkel er ikkje inngifta tanter/onklar, men derimot foreldras syskenborn.
Gjest Prozac Skrevet 22. september 2011 #28 Skrevet 22. september 2011 Filletante/onkel er ikkje inngifta tanter/onklar, men derimot foreldras syskenborn. Det kan brukes om begge deler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå