Gjest TS Skrevet 22. september 2011 #1 Skrevet 22. september 2011 Må man være samboere? gift? Ha barn? Jeg bare lurer.
Gjest Prozac Skrevet 22. september 2011 #2 Skrevet 22. september 2011 Våre barn bruker ikke tante og onkel i det hele tatt, de bruker bare fornavn. Ellers synes jeg det er greit at det en den som skal bli titulert som kan bestemme om han/hun vil kalles onkel/tante.
Gjest grønnfi Skrevet 22. september 2011 #3 Skrevet 22. september 2011 Hos oss er det forskjellig. Eksen til min søster som var en del av familien i 10 år ble ALDRI presentert som onkel for mine barn. Jeg tålte ham ikke, og ville ikke at ungene mine skulle få et "onkel" forhold til ham. Kjæresten til svigerinnen min ble onkel da de giftet seg. Da de fikk barn var jeg tante fra starten, selv om jeg "bare" var samboer.
Bolla! Skrevet 22. september 2011 #4 Skrevet 22. september 2011 Jeg blir kalt tante av onkelbarna til kjæresten min, vi er samboere. Jeg har og vært en del av barnas liv siden de ble født, har ikke kommet inn i familien i etterkant. Tror nok dette er veldig varierende fra familie til familie, men jeg kommer ikke til å kalle mine brødres kjærester tanter for barna mine med mindre de er samboere og har vært sammen en god stund, vil jo ikke ha en drøss med "tanter" for barna mine pga at brødrene mine skifter kjærester :gjeiper:
Gjest Mahareth Skrevet 22. september 2011 #5 Skrevet 22. september 2011 Jeg ble tante til min manns onkelbarn da vi hadde bodd sammen i et års tid. Han ble onkel til mine tantebarn på samme tid.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #6 Skrevet 22. september 2011 Jeg er enebarn og blir bare tante gjennom en eventuell partner. Min nåværende svigerinne bruker dette aktivt mot meg og kaller alle andre for tanter (venninner, barn av fars tidligere kjærester, uansett lengde på forholdet osv.), utenom meg. Dette blir det til stadighet gjort et poeng ut av. Her er Onkel xxxxxx, ja, åsso Meg. Hun rett og slett hater at datteren hennes forguder meg, og jeg er ofte favoritten. Men om hun vil ha hjelp til pass, handling, henting i barnehagen, ja gjettom! daaaaaaaaa skal man stille opp.
Gjest pysepusen Skrevet 22. september 2011 #7 Skrevet 22. september 2011 Første gang mannen ble onkel hadde vi bodd sammen i nesten et år (og vært kjærester i nesten to). Da ble jeg selvsagt tante der. Hadde nok blitt det om barnet ble født før også.
Gjest Prozac Skrevet 22. september 2011 #8 Skrevet 22. september 2011 Jeg er enebarn og blir bare tante gjennom en eventuell partner. Min nåværende svigerinne bruker dette aktivt mot meg og kaller alle andre for tanter (venninner, barn av fars tidligere kjærester, uansett lengde på forholdet osv.), utenom meg. Dette blir det til stadighet gjort et poeng ut av. Her er Onkel xxxxxx, ja, åsso Meg. Hun rett og slett hater at datteren hennes forguder meg, og jeg er ofte favoritten. Men om hun vil ha hjelp til pass, handling, henting i barnehagen, ja gjettom! daaaaaaaaa skal man stille opp. Kan du ikke bare kalle deg tante, da?
Gjest Apophis Skrevet 22. september 2011 #9 Skrevet 22. september 2011 (endret) Eg tenker at om eg og mannen kjenner partner til bror/søster/svoger/svigerinne og de har vært sammen noen år så hadde eg ikkje hatt problemer med å la partner få onkel/tante-tittel selv om de ikkje var gift (om de var samboere). Eg husker selv fra barndommen når onkel og tante gikk fra hverandre (de var samboere i mange år og fikk eit barn sammen ikkje lenge før de gikk fra hverandre) og eg ikkje eingang visste hva eg skulle kalle "tante" lengre. For då var det ikkje rett å kalle ho tante, men det føltes feil å plutselig skulle kalle ho noe annet også Til tross for at det er gått over 10 år, ho er gift og eg aldri ser ho, så tenker eg på ho som tante ennå Endret 22. september 2011 av Apophis
Gjest pysepusen Skrevet 22. september 2011 #10 Skrevet 22. september 2011 Eg husker selv fra barndommen når onkel og tante gikk fra hverandre (de var samboere i mange år og fikk eit barn sammen ikkje lenge før de gikk fra hverandre) og eg ikkje eingang visste hva eg skulle kalle "tante" lengre. For då var det ikkje rett å kalle ho tante, men det føltes feil å plutselig skulle kalle ho noe annet også Til tross for at det er gått over 10 år, ho er gift og eg aldri ser ho, så tenker eg på ho som tante ennå Noe av det første min mamma sa til meg da det skjedde meg var at jeg fremdeles kunne kalle dem for tante/onkel Og det samme med min pappa; mine søskenbarn kaller ham for onkel, ikke min stepappa som egentlig er deres onkel.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #11 Skrevet 22. september 2011 Må man være samboere? gift? Ha barn? Jeg bare lurer. ? Mener du at man må ha barn selv for å kunne kalles tante til andre barn?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #12 Skrevet 22. september 2011 Min svigerinne kaller ikke meg for tante til sine barn, der er det visst kun blodsbånd som gjelder. Jeg har vært i familien lenger enn henne, men hun er i grunn ganske spesiell. Hun hater meg ganske enkelt fordi " jeg er gift med rett bror". I min familie blir man tante/onkel etter ca 1 års tid.
Gjest TS Skrevet 22. september 2011 #13 Skrevet 22. september 2011 ? Mener du at man må ha barn selv for å kunne kalles tante til andre barn? Nei? Gjør du?
Casall Skrevet 22. september 2011 #14 Skrevet 22. september 2011 (endret) Pappa har 4 halvsøsken, jeg visste ikke at de var det før i fjor og de to jeg kjente fra før av har alltid vært tante og onkel, det samme har deres samboere (også før de ble gift). Den ene av de to vi ble kjent med i fjor vil ikke ha kontakt, så han er ingen onkel for meg. Hun andre kaller jeg nå for tante. Mamma har to brødre, han ene er singel og har alltid vært det, men om han hadde fått seg kjæreste tror jeg det hadde vært vanskelig for meg å se på henne som en tante. Den andre broren hennes har hatt samboer så lenge jeg har vært til, så hun er automatisk tante. Det er de som alltid har vært det som er tanter og onkler for meg, hadde noen gjort det slutt/skilt seg ville en ny partner aldri blitt det samme. Endret 22. september 2011 av Casall
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #15 Skrevet 22. september 2011 Min svigerinne kaller ikke meg for tante til sine barn, der er det visst kun blodsbånd som gjelder. Jeg har vært i familien lenger enn henne, men hun er i grunn ganske spesiell. Hun hater meg ganske enkelt fordi " jeg er gift med rett bror". I min familie blir man tante/onkel etter ca 1 års tid. ja, slik er det her også Jeg stjal broren hennes, ja da får ikke jeg være tante. Damen er i midten av 30-årene. Har gitt opp håp om at hun skjerper seg.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #16 Skrevet 22. september 2011 Nei? Gjør du? Da skjønner jeg ikke hva du mente i hovedinnlegget.
Gjest TS Skrevet 22. september 2011 #17 Skrevet 22. september 2011 Da skjønner jeg ikke hva du mente i hovedinnlegget. Det gjør ikke noe. Ser ut som andre forstår spørsmålet lett uansett.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #18 Skrevet 22. september 2011 Det gjør ikke noe. Ser ut som andre forstår spørsmålet lett uansett. Vel, ingen andre (såvidt jeg har sett) har tatt tak i det siste spørsmålet som angår barn, da. For være tante eller onkel må man ha en bror eller en søster som får et barn. Det er ikke spørsmålet som er oppe til diskusjon, men derimot når man som partner til en tante eller onkel selv kan kalles tante/onkel (regner jeg med, da, du presiserer jo ikke dette). Om man er samboere eller gift blir jo da relevant i sammenhengen, men om man har barn i tillegg, det er totalt irrelevant. Eller? Det var spørsmålet mitt. Så fint om du utdyper hva du mente. :)
Gjest TS Skrevet 22. september 2011 #19 Skrevet 22. september 2011 ja, slik er det her også Jeg stjal broren hennes, ja da får ikke jeg være tante. Damen er i midten av 30-årene. Har gitt opp håp om at hun skjerper seg. Sånt synes jeg er trist. Det er nok slik at for min samboers svigerinne så er det bare "blod" som gjelder. Det jeg egentlig tenker mye på nå, er hvordan det skal bli når jeg får barn. (vi prøver nå, og jeg er faktisk kansje gravid) Jeg har lyst å gi henne tantetittel eller spørre om hun vil være tante, men hun er litt sånn at hun kansje tar seg nær av det fordi hun har gått inn for at jeg IKKE skal være tante.. ;P Kansje det er hormoner, men jeg synes dette føles litt kleint ut.
Gjest TS Skrevet 22. september 2011 #20 Skrevet 22. september 2011 Vel, ingen andre (såvidt jeg har sett) har tatt tak i det siste spørsmålet som angår barn, da. For være tante eller onkel må man ha en bror eller en søster som får et barn. Det er ikke spørsmålet som er oppe til diskusjon, men derimot når man som partner til en tante eller onkel selv kan kalles tante/onkel (regner jeg med, da, du presiserer jo ikke dette). Om man er samboere eller gift blir jo da relevant i sammenhengen, men om man har barn i tillegg, det er totalt irrelevant. Eller? Det var spørsmålet mitt. Så fint om du utdyper hva du mente. :) Jeg spurte fordi det er mange som sier at de har fått tantetittel når de selv har fått barn, ettersom barna blir kusine/fetter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå