AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #1 Skrevet 22. september 2011 Har i alle de år kjørt bil, men har nå lånt meg en scooter jeg skal kjøre i noen mnd mens jeg ikke har bil. Har ikke kjørt scooter før! Er det noen spesielle forskjeller mellom bilkjøring og scooterkjøring i trafikken? (vet bl.a at man kan kjøre i kollektivfeltet)... Noe annet jeg burde huske på?
Betty2 Skrevet 22. september 2011 #2 Skrevet 22. september 2011 *kle godt på deg. *ikke ligg helt ut på siden, men ligg deg mer mot midten av kjørebanen (hvis du ligger på hvitstripe, så er det mange bilførere som vil kjøre forbi deg på trange farlige plasser, og det kan føre til at de presser deg ut av veien) *vær obs når bladene faller, og når du kjører over veimarkeringene, kumlokk og trikkeskinner (dersom du har det der du bor) disse blir glatt når det er vått ute. unngå å kjøre i olje søl. *Du kan parkere omtrent hvor som helst, så lenge du ikker er til hinder. *Det er ikke lov å kjøre på motorvei. *du kan snirkle deg forbi køer.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #3 Skrevet 22. september 2011 Betty2 lister opp mange fine punkter. En viktig ting du har utelatt er om scooteren er registrert som moped eller (lett) motorsykkel. Dersom moped må du være klar over at du ikke har lov til å kjøre på motorvei, og at du må kreve din plass i trafikken. Bilene vil kjøre forbi og ofte presse deg, så sørg for å ha plass på høyre side som fluktrute. Hovedproblemet er at mopeder ikke går fort nok til å henge med resten av trafikken. Før 125cc Scootere og større er dette problemet nærmest borte. En annen god regel er å aldri, jeg mener aldri, stole på en bilist. De ser deg ofte ikke, eller fullstendig ignorerer deg. Fort gjort å bli kjørt i senk dersom man står på retten sin i alle kryss. Hilsen en motorsyklist som har noen års erfaring. Kjør trygt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå