AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #1 Skrevet 21. september 2011 Når hun frivillig gikk på å skrive hovedomsorgen for barna over til far? Hva med om avtalen var midlertidig? Og om det skulle prøves ut for å se om det fungerte bra både for barna og foreldrene? Hva skjer når avtalen går ut? Gjleder gammel avtale da? Om det blir en rettssak, hva ser de på der? Og til det blir en rettssak hvilken avtale skal gjelde til det blir avgjort noe i retten? Setter stor pris på at dere bidrar med riktige svar og det dere vet om lovene.
Kontormus Skrevet 21. september 2011 #2 Skrevet 21. september 2011 Er ikke jurist, men har noe erfaring. Det er for det første ganske viktig hvor gamle barna er, og om de er store nok til å mene noe selv. Det er vanskelig å få tilbake omsorgen hvis den andre motparten motsetter seg det. Da ville jeg prøvd alt annet enn rettens vei først. Familivernkontor eller barnevern. Sistnevnte instans hovedoppgave er nok kanskje ikke å megle mellom foreldrene. De kan imidlertid gripe inn hvis samarbeidet mellom foreldrene blir så vanskelig at de må ha hjelp. Om det ikke er vei utenom retten, og begge foreldrene er sterke kandidater, kan det bli gøy! Not! Da begynner de å måle antall kvadratmeter på soverommene deres, gransker fortiden til foreldrene, sammenligner inntekt og vektlegger hvordan man omtaler motparten. (Her er det en fordel og fremheve motpartens gode egenskaper, i motsatt fall er man bitter og kommer til å sette barna opp mot den andre). Når det gjelder avtaler har jeg selv en avtale jeg skrev under på i juli i fjor, og som skulle gjelde til ut oktober (i fjor). Eller til ny kontrakt forelå. Det er det siste i avtalen som nå hevdes å gjelde fram til vi kommer til ny enighet. Hvilke drøyer og drøyer og drøyer... fordi det begunstiger den ene økonomisk.
Kontormus Skrevet 21. september 2011 #3 Skrevet 21. september 2011 Som sagt, har ikke vært i retten selv, men har et par venner som har: Den ene, en far, motsatte seg at moren skulle flytte med barna til Island. Etter x antall runder med høringer og sakkyndige ble omsorgen delt, foreldrene funnet like vektige og barna ble dømt til å bo annethvert år i Norge og Island!! Men for at far i dette tilfellet skulle stå sterkt, måtte foreldrene hans flytte inn slik at det skulle være full dekning av omsorgspersoner i heimen. En annen, var den ene av foreldrene som var i full jobb. Far var ufør, men hadde stor formue. I dette tilfellet var det full pakke med sakyndige. De vurderte boligene mot hverandre, den ene var eid, den andre leid. Soverommenes størrelse ble vurdert. Far ble felt fordi han i fortiden hadde jobbet svart. Sier ikke at alle slike saker foregår på denne måten, ble det kan altså bli ganske uhyggelig hvis begge foreldrene er gode kandidater og begge ønsker barna like mye.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #4 Skrevet 21. september 2011 Først takker jeg for bidrag. Av anonymitets skyld, vil jeg ikke si eksakt hvor gamle barna er, men det er begge under ti. Jeg kan legge til litt mer informasjon slik at det blir lettere å gi konkrete meninger om akkurat denne saken. Mor har hatt hovedomsorgen for barna siden skillsmissen. Far har hatt samvær med dem, men har stortsett alltid vært vanskelig med å følge opp. Samarbeid mellom forelserne er svært fårlig Familiekontoret har vært mye inne i bildet (barnevernet også) og vet at far har vært vanskelig. Barna har fram til for noen måneder siden bodd hos mor i hjemmet der de ble født i. Selv om forelderene bor i samme skolekrets, har barna de fleste venner hos mor. Mor har vært den som har vært aktiv på skole (og barnehage da de gikk der), lærere kan bekrefte det. Far har (ennå) ikke egen bolig, han deler bolig med tre-fire andre voksene og ett barn. Mor er student, og har ikke verdens høyeste inntekt, men har klart en ganske god jobb med å oppdra to barn på egen hånd (da far altid fant utvei for ikke å betale noe særlig bidrag eller bidro med annet til barna) og regner med at hun kan forsette slik. Kontormus: Om det ikke forekommer i avtalen at den gjelder til en annen er skrevet under, og at det står klart at det er prøve periode, kan den da brukes selv om den går ut? Takker igjen
Kontormus Skrevet 21. september 2011 #5 Skrevet 21. september 2011 Forstår jeg det rett hvis det står i avtalen at den gjelder for en begrenset periode? Og at siutasjonen skal vurderes på nytt når perioden går ut? I så fall kan den jo i teorien ikke brukes etter dette. Hvis du ikke allerede har gjort det, må du ta iniativ til at dette blir tatt opp på nytt. Om motparten motsetter seg dette, får du få familievernkontor eller barnevern (siden de allerede er involvert)til å kalle inn til møte. Og den som eventuelt ikke møter til dette, ødelegger bare mer for seg selv. Jeg ville forsøkt å gå den veien først. Å trekke inn svindyre advokater kan fort utvikle seg til å bli mer enn hva man ønsker, men er til gjengjeld ganske effektivt for den parten som står sterkest.
Kontormus Skrevet 21. september 2011 #6 Skrevet 21. september 2011 (endret) Forøvrig fant jeg denne tråden om når barna skal høres: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=450635 Jeg kom på en ting til, for jeg går ut fra at du er mamman. Har nav fått en kopi av den avtalen dere har brukt til nå? Hvis det framgår av den at omsorgen er byttet for en begrenset periode, kan du også varsle dem om at avtalen har gått ut og at eventuelt bidrag og barnetrygd skal opphøre til ny avtale eller melding om flytting foreligger... Endret 21. september 2011 av Kontormus
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #7 Skrevet 21. september 2011 Forstår jeg det rett hvis det står i avtalen at den gjelder for en begrenset periode? Og at siutasjonen skal vurderes på nytt når perioden går ut? I så fall kan den jo i teorien ikke brukes etter dette. Hvis du ikke allerede har gjort det, må du ta iniativ til at dette blir tatt opp på nytt. Om motparten motsetter seg dette, får du få familievernkontor eller barnevern (siden de allerede er involvert)til å kalle inn til møte. Og den som eventuelt ikke møter til dette, ødelegger bare mer for seg selv. Jeg ville forsøkt å gå den veien først. Å trekke inn svindyre advokater kan fort utvikle seg til å bli mer enn hva man ønsker, men er til gjengjeld ganske effektivt for den parten som står sterkest. Takk igjen. Som sagt, far og mor samarbeider dårlig, derfor blir den enste måten å ta det opp gjennom familiekontoret. Partene har fått avtale der, noen uker før avtalen går ut. Men siden avtalen skulle være midlertidig og til en begresntet periode, og foreldrene ikke blir enige om ny avtale, hvilken avtale skal gjelde til de blir enige? Kan man bruke den avtalen som gjaldt før "prøveavtalen" ble signert? Jeg skjønner at du ikke er jurist, men kanskje du vet bedre enn meg
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #8 Skrevet 21. september 2011 Forøvrig fant jeg denne tråden om når barna skal høres: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=450635 Jeg kom på en ting til, for jeg går ut fra at du er mamman. Har nav fått en kopi av den avtalen dere har brukt til nå? Hvis det framgår av den at omsorgen er byttet for en begrenset periode, kan du også varsle dem om at avtalen har gått ut og at eventuelt bidrag og barnetrygd skal opphøre til ny avtale eller melding om flytting foreligger... Ja, jeg er mammaen Nav vet, for alle stønader jeg fikk stoppet umiddlebart. Jeg vet ikke om far får barnetrygd, da det sto i brevet at man ikke har rett til barnetrygd om flytting og samværsavtale er midlertidig.
Kontormus Skrevet 21. september 2011 #9 Skrevet 21. september 2011 Hmmm... den siste der var ny for meg. Vi har som sagt en slik avtale som gikk ut for et år siden, men far mottar alle stønader, inkl. barnetrygd. Greit å vite. Jeg vil tro, og bare fordi jeg syns det høres fornuftig ut, at dere går tilbake til gammel ordning hvis avtalen går ut før dere er enige om en ny. Jeg tror sikkert dette fordi jeg antar at de bodde hos deg før, at far har hatt omsorgen i påvente av bedre vilkår hos deg. Som nå er innfridd. Finner ikke noe i barneloven som sier noe om inngåtte avtaler og omgjøring av disse, bare at foreldrene kan dømmes av retten til delt omsorg. Hvis du vil være godt forberedt så kan du event. få en juridisk vurdering av situasjonen. JURK er organisasjon bestående av jusstudenter som hjelper kvinner gratis. Eller så har barnevernet en tendens til å få det slik de vil, så det er mulig for deg og ta dette opp med dem før du går videre.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #10 Skrevet 21. september 2011 Takk. Jeg har kikket litt på Jurk sine sider tidligere i dag, men fant ikke mye. Tenker å ringe dem i morgen. Takk for råd og god natt!
Kontormus Skrevet 21. september 2011 #11 Skrevet 21. september 2011 Ta en telefon du! Vi får satse på at ting ordner seg. Ha en riktig god natt du også!
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #12 Skrevet 22. september 2011 Takk igjen. Som sagt, far og mor samarbeider dårlig, derfor blir den enste måten å ta det opp gjennom familiekontoret. Partene har fått avtale der, noen uker før avtalen går ut. Men siden avtalen skulle være midlertidig og til en begresntet periode, og foreldrene ikke blir enige om ny avtale, hvilken avtale skal gjelde til de blir enige? Kan man bruke den avtalen som gjaldt før "prøveavtalen" ble signert? Jeg skjønner at du ikke er jurist, men kanskje du vet bedre enn meg Status quo. Det vil si at barna blir boende der de allerede bor (i denne saken hos far). Det skal mye til før barna vil tvangsflyttet fra bostedesforelder til samværsforelder, så om far ikke frivillig gir fra seg hovedomsorgen kan du i grunnen glemme å få den igjen før evt ungene vil flytte til deg som tenåringer.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #13 Skrevet 22. september 2011 Status quo. Det vil si at barna blir boende der de allerede bor (i denne saken hos far). Det skal mye til før barna vil tvangsflyttet fra bostedesforelder til samværsforelder, så om far ikke frivillig gir fra seg hovedomsorgen kan du i grunnen glemme å få den igjen før evt ungene vil flytte til deg som tenåringer. Selv om barna skulle bo hos far midlertidig? Det er ikke tvangsflytting når avtalen til å begynne med var midlertidig. Går avtalen ut, gjelder gammel avtale som i vårt tilfelle ikke har noe tidsbegrensning.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #14 Skrevet 22. september 2011 Selv om barna skulle bo hos far midlertidig? Det er ikke tvangsflytting når avtalen til å begynne med var midlertidig. Går avtalen ut, gjelder gammel avtale som i vårt tilfelle ikke har noe tidsbegrensning. Ungene skal slippe å være kasteballer, og skal ikke måtte flytte igjen med mindre forholdene hos far ikke er beboelige, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå