Gå til innhold

proteiner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva slags mat inneholder proteiner utenom kjøtt? =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melk, nøtter, kylling, egg,fiks, bønner, erter, linser, grovt brød.

Skrevet

Vegetabilske proteiner er i nøtter, bønner, brød, linser osv.. Animalske proteiner er i kjøtt, fisk, kylling, egg, melk osv :)

Skrevet

Melk, nøtter, kylling, egg,fiks, bønner, erter, linser, grovt brød.

Kylling er kjøtt.

• Liker 1
Skrevet

Nota bene!

Ikke alle vegetabilske proteinkilder inneholder alle de essensielle aminosyrene som kroppen trenger. Mange av dem proteinene er altså ikke komplette og du må passe på å spise en kombinasjon av vegetabilske proteiner som utfyller hverandres mangler.

Altså, skal du leve vegetarisk bør du lese deg opp på dette!

Animalske proteiner inneholder alle de essensielle aminosyrene.

Trenger du mye proteiner i dietten? Nei, faktisk ikke. Det er det makronæringstoffet vi trenger minst av.

Skrevet

Trenger du mye proteiner i dietten? Nei, faktisk ikke. Det er det makronæringstoffet vi trenger minst av.

jeg har hørt omvendt.. at proteiner er viktigst..

takk for svar alle. =)

Skrevet

jeg har hørt omvendt.. at proteiner er viktigst..

takk for svar alle. =)

Jeg sier ikke at proteiner ikke er viktig. Det jeg sier er at du ikke trenger mest av dem.

Hvis du spiser rundt 20% av ditt daglige energi-inntak fra proteiner så er du i aller høyeste grad dekket. Overdrevet inntak av proteiner er noe kosttilskuddprodusenter omfavner.

Skrevet

Jeg sier ikke at proteiner ikke er viktig. Det jeg sier er at du ikke trenger mest av dem.

Hvis du spiser rundt 20% av ditt daglige energi-inntak fra proteiner så er du i aller høyeste grad dekket. Overdrevet inntak av proteiner er noe kosttilskuddprodusenter omfavner.

Helt riktig! Jeg er veganer og må passe på å få i meg proteiner fra vegetabilske kilder som bønner, linser, quinoa, kikerter, nøtter, o.l. Men min viktigste proteinkilde er hamp, da dette inneholder de essensielle aminosyrene og er et fullverdig protein. Bruker dette i salater eller supper, evnt smoothie, avhening av om jeg bruker pulver eller frø.

Skrevet

Helt riktig! Jeg er veganer og må passe på å få i meg proteiner fra vegetabilske kilder som bønner, linser, quinoa, kikerter, nøtter, o.l. Men min viktigste proteinkilde er hamp, da dette inneholder de essensielle aminosyrene og er et fullverdig protein. Bruker dette i salater eller supper, evnt smoothie, avhening av om jeg bruker pulver eller frø.

spiser ikke kjøtt jeg heller så prøver å få i meg nøtter hvertfall. det andre liker jeg ikke.

Skrevet

spiser ikke kjøtt jeg heller så prøver å få i meg nøtter hvertfall. det andre liker jeg ikke.

Jeg spiser ingenting animalsk. Spiser du egg, fisk, melkeprodukter, så har du jo alt dekket foruten jern. Men dette får du i deg via grønt.

Skrevet

Proteiner er nok viktigere om man skal bygge muskler ja, men skal ikke mye til for å fungere normalt!

Nøtter, melkeprodukter, egg, fisk, bønner... Alt er nevnt i tråden omtrent.

Jo... Så har vi havregryn da! Veldig bra om man trener i hvertfall. Mye karbo også.

Skrevet

Proteiner er nok viktigere om man skal bygge muskler ja, men skal ikke mye til for å fungere normalt!

Nøtter, melkeprodukter, egg, fisk, bønner... Alt er nevnt i tråden omtrent.

Jo... Så har vi havregryn da! Veldig bra om man trener i hvertfall. Mye karbo også.

Det går veldig fint an å være veganer å bygge muskler, med mindre man vil ha "trekant-kropp"

Skrevet

Det går veldig fint an å være veganer å bygge muskler, med mindre man vil ha "trekant-kropp"

Har ikke sagt noe imot heller jeg. Var svar til TS.

Skrevet

Soya, tofu.

Og kroppen klarer fint å lage aminosyrer og proteiner selv, men det er noen aminosyrer den ikke klarer å lage for å få et komplett protein. Og det får man fra nøtter, ris, bønner, erter, brød.. Også er det jo noen grønnsaker som har mer proteiner av andre, så da kan man jo spise mer av de. Sopp og brokkoli for eksempel.

Skrevet (endret)

Soya, tofu.

Og kroppen klarer fint å lage aminosyrer og proteiner selv, men det er noen aminosyrer den ikke klarer å lage for å få et komplett protein. Og det får man fra nøtter, ris, bønner, erter, brød.. Også er det jo noen grønnsaker som har mer proteiner av andre, så da kan man jo spise mer av de. Sopp og brokkoli for eksempel.

Helt riktig og viktige poenger du kommer med!

Mer informasjon kan man få her: J. Nutr. August 1, 1994 vol. 124 no. 8 Suppl 1517S-1523S

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Du tar feil der. Kroppen kan ikke lage de 8 essensielle aminosyrene. Det er derfor de er essensielle. Sammen med andre aminosyrer kan kroppen lage proteiner og peptider som trengs.

Hvis du gidder å lese så står det mye om proteiner og aminosyrer her: J. Nutr. August 1, 1994 vol. 124 no. 8 Suppl 1517S-1523S

Vel, jeg skrev jo at der er noen kroppen ikke klarer å lage.

Skrevet

Hvorfor virker det som om alle her inne foreslår fisk? Fisk er dyr, og per definisjon IKKE vegatrianske! Dere må for all del spise fisk hvis dere vil, men dere er ikke vegetarianere om dere gjør det!

Skrevet

Nota bene!

Ikke alle vegetabilske proteinkilder inneholder alle de essensielle aminosyrene som kroppen trenger. Mange av dem proteinene er altså ikke komplette og du må passe på å spise en kombinasjon av vegetabilske proteiner som utfyller hverandres mangler.

Altså, skal du leve vegetarisk bør du lese deg opp på dette!

Animalske proteiner inneholder alle de essensielle aminosyrene.

Ikke hvis man skal få synlige resultater av trening, man kan ikke bygge muskler av loff.

Skrevet

Vel, jeg skrev jo at der er noen kroppen ikke klarer å lage.

Huff! Jeg har lest feil! Jeg leste "det er ikke noen aminosyrer kroppen ikke klarer å lage selv". Beklager det!

Ikke hvis man skal få synlige resultater av trening, man kan ikke bygge muskler av loff.

Det har ikke jeg sagt heller, men det er en myte at man må spise så utrolig mye ekstra proteiner for å bygge muskler. 1g(-1,8g) per kg kroppsvekt er det som normalt anbefales toppidrettsutøvere inkludert olympiske løftere. I øvre skala brukes nok en del av proteinene som energi framfor som byggesteiner.

Det er bortkastet å spise mer. Man bygger ikke mer muskler selv om man spiser mer proteiner. Og det er jo en kjennsgjerning at man ikke skal lytte til noen som mener det er riktig å ta tilskudd av ulovlige preparater for å bli størst mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...