Gå til innhold

Kjøpe bil


flickan

Anbefalte innlegg

Vi er på utkikk etter ny (brukt) bil og vurderer Citroen C4 Picasso (ikke grand-utgaven, men 5-seteren)

Har lagt inn et søk på finn som gir 7 alternative biler som er tilgjengelig akkurat nå. De ligger ganske likt i pris og er av samme årsmodeller, hvordan avgjøre hva som er det beste kjøpet av de? Jeg får helt fnatt av alle spesifikasjonene og de sier meg(som ikke har peil på bil) lite, hva skal jeg se etter og er det noen av modellene som skiller seg ut positivt?

Resultat søk

Andre tips og innspill?

De fleste bilene selges gjennom forhandler, jeg antar at det er rom for å prute litt da? Hvor mye kan man prøve seg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fersk lærer

Så linken din. Jeg skulle eliminere de to bilene som har gått 102 (122) 000 km. Da er det jo mye bedre med bilen som gikk bare 46 000 km.

Jeg la også merke til at noen av bilene selges privat, mens andre via forhandleren. Hvis prisen er lik så skulle jeg vurdere å kjøpe fra en forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på utkikk etter ny (brukt) bil og vurderer Citroen C4 Picasso (ikke grand-utgaven, men 5-seteren)

Har lagt inn et søk på finn som gir 7 alternative biler som er tilgjengelig akkurat nå. De ligger ganske likt i pris og er av samme årsmodeller, hvordan avgjøre hva som er det beste kjøpet av de? Jeg får helt fnatt av alle spesifikasjonene og de sier meg(som ikke har peil på bil) lite, hva skal jeg se etter og er det noen av modellene som skiller seg ut positivt?

Resultat søk

Andre tips og innspill?

De fleste bilene selges gjennom forhandler, jeg antar at det er rom for å prute litt da? Hvor mye kan man prøve seg på?

Her har du noen gode tips hvertfall:

http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil/Kjope-bil/Sjekkliste/

Det lønner seg jo og kjøpe en bil som har lav kilometer, er blitt tatt vare på - ikke kjørt i hjel, av en ungdom f.eks.

Ellers, ikke kjøp bil med rust - og styr unna de bilene som det allerede har vært problemer på.

Da risikerer du å ende opp med en del andre feil etterhver også (noe som forvodt kan oppstå alle).

Få den NAF testet uansett, be selger om og fremlegge/betale. Og rette evnt. feil ved kjøp. Dersom ikke feila er for alvorlige, som gjør at du revurderer den bilen.. Er jo så utrolig kjipt med bomkjøp! Hvor du får en hel rekke med ekstra utgifter og problemer :)

Er du sikker på at det er den bilen du ønsker? All fakta står på nettet om alle biler, fordeler og ulemper.. :) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en rask titt, noen av bilene er inkludert årsavgift f.eks.. Og sjekk verksted historikken..

Fordel ved å kjøpe fra en butikk, er at de gir 3 mnd garanti hvis noe skulle gått feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

På denne tiden av året, etter 1. juli, er det halv årsavgift. det utgjør 1420 kroner. Det er ikke der pengene ligger.

Jeg noterer meg at listen din inneholder biler med både manuelt gear og med automat. Dette påvirker prisen ettersom automat i utgangspunktet er dyrere enn manuelt gear, og dermed blir også bruktprisen noe høyere for biler med automat.

NAF-test, og fix'ing av eventuelle ting som blir påpekt i testen, ville jeg krevd av forhandler før jeg eventuelt skrev kontrakt.

Et viktig poeng med en dieselbil er at dieselvarmer er veldig greit å ha. Undersøk om de bilene som er oppført å ha "motorvarmer" har dieselvarmer innebygd i bilen (da stiller starttidspunkt for varmeren inne i bilen, og slipper ledning til veggen).

Ellers er rådene om lite km., full service historikk og lengst mulig garanti fra forhandler viktig.

Noen av bilene har PKK frist ("EU-kontroll") som utløper i løpet av kort tid, andre er p.t. avskiltet.

Krev PKK utført (og feil og mangler fikset) før du skriver en eventuell kontrakt.

Er det rett før et service-intervall så sørg for at denne servicen utføres av verkstedet - før du skriver kontrakt.

To av bilene er ikke oppført med 2 sett hjul.

Sjekk status på vinterhjul for en bil som er oppført med 2 sett hjul, de bør være av nyere dat, - eventuelt få et supertilbud på bytte av vinterdekk hos forhandler (optimalt inkludert i prisen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Nå har jeg tatt en litt nærmere titt på annonsene.

Ville ringt til Stokke og ristet ut av dem all informasjon de har om bilen, og eventuelt avtalt å komme innom og låne bilen (les: prøvekjøre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så linken din. Jeg skulle eliminere de to bilene som har gått 102 (122) 000 km. Da er det jo mye bedre med bilen som gikk bare 46 000 km.

Jeg la også merke til at noen av bilene selges privat, mens andre via forhandleren. Hvis prisen er lik så skulle jeg vurdere å kjøpe fra en forhandler.

Takk for innspill, jeg tenker og at de med lengst km stand utgår sammenliknet med de andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du noen gode tips hvertfall:

http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil/Kjope-bil/Sjekkliste/

Det lønner seg jo og kjøpe en bil som har lav kilometer, er blitt tatt vare på - ikke kjørt i hjel, av en ungdom f.eks.

Ellers, ikke kjøp bil med rust - og styr unna de bilene som det allerede har vært problemer på.

Da risikerer du å ende opp med en del andre feil etterhver også (noe som forvodt kan oppstå alle).

Få den NAF testet uansett, be selger om og fremlegge/betale. Og rette evnt. feil ved kjøp. Dersom ikke feila er for alvorlige, som gjør at du revurderer den bilen.. Er jo så utrolig kjipt med bomkjøp! Hvor du får en hel rekke med ekstra utgifter og problemer :)

Er du sikker på at det er den bilen du ønsker? All fakta står på nettet om alle biler, fordeler og ulemper.. :) Lykke til!!

Vi har fortsatt ikke helt bestemt oss, vi er bare på kikke-stadiet foreløpig. Jeg kommer til å spørre om NAF-test, men synes det er litt rart at ikke flere har det allerede når de legger ut bilen for salg. Forrige gang vi kjøpte bil måtte vi selv betale det, selgeren nektet og vi ville jo ha bilen, men det kan jo bli dyrt hvis man kikker på flere biler. Men det kan jo fort bli enda dyrere å la være, så ...

Er klar over at Citroen ikke har det beste ryktet, men etter å ha googlet litt ser det ut til mange eksperter mener det er litt ufortjent og at dette først og fremst gjaldt 80- og 90- tallet.. Dessverre for citroen-eiere medfører denneseige myten til at bilene likevel lider under store verditap når bilen skal selges videre. For meg som kjøper er det jo positivt, det blir mye bil for pengene :) Håper bare det verste verditapet allerede har skjedd, sånn at vi ikke selv taper unødvendig mye når vi skal selge videre en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en rask titt, noen av bilene er inkludert årsavgift f.eks.. Og sjekk verksted historikken..

Fordel ved å kjøpe fra en butikk, er at de gir 3 mnd garanti hvis noe skulle gått feil..

Takk for innspill. kommer til å be om å få se service-heftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne tiden av året, etter 1. juli, er det halv årsavgift. det utgjør 1420 kroner. Det er ikke der pengene ligger.

Jeg noterer meg at listen din inneholder biler med både manuelt gear og med automat. Dette påvirker prisen ettersom automat i utgangspunktet er dyrere enn manuelt gear, og dermed blir også bruktprisen noe høyere for biler med automat.

NAF-test, og fix'ing av eventuelle ting som blir påpekt i testen, ville jeg krevd av forhandler før jeg eventuelt skrev kontrakt.

Et viktig poeng med en dieselbil er at dieselvarmer er veldig greit å ha. Undersøk om de bilene som er oppført å ha "motorvarmer" har dieselvarmer innebygd i bilen (da stiller starttidspunkt for varmeren inne i bilen, og slipper ledning til veggen).

Ellers er rådene om lite km., full service historikk og lengst mulig garanti fra forhandler viktig.

Noen av bilene har PKK frist ("EU-kontroll") som utløper i løpet av kort tid, andre er p.t. avskiltet.

Krev PKK utført (og feil og mangler fikset) før du skriver en eventuell kontrakt.

Er det rett før et service-intervall så sørg for at denne servicen utføres av verkstedet - før du skriver kontrakt.

To av bilene er ikke oppført med 2 sett hjul.

Sjekk status på vinterhjul for en bil som er oppført med 2 sett hjul, de bør være av nyere dat, - eventuelt få et supertilbud på bytte av vinterdekk hos forhandler (optimalt inkludert i prisen).

TAkk for mange gode innspill :)

Er motorvarmer og dieselvarmer det samme? Jeg skjønte ikke heelt hva du mente med innebygd i bilen: Er det noe som er bedre dårligere enn det andre? *grønn*

Jeg skal huske å forhandle frem de tingene du nevner, det er kanskje lettere å få gjennomslag for sånt enn direkte prisavslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tatt en litt nærmere titt på annonsene.

Ville ringt til Stokke og ristet ut av dem all informasjon de har om bilen, og eventuelt avtalt å komme innom og låne bilen (les: prøvekjøre).

Jeg har også tenkt at den i Stokke er meget aktuell. Er det noen grunn til at du rangerer den som bedre enn den i sorte i Oslo (fra privatperson)? Så vidt jeg klarer å skjønne har den i Oslo en såkalt Exclusive utstyrspakke, jeg vil anta at det er den beste. Er imidlertid vanskelig å finn ut hva det innebærer, da jeg ikke finner noe særlig info om utstyrsnivåene på nettet.

Automatgirkassen har fått litt kjeft i anmeldelser av bilen, så jeg usikker på om vi ønsker det eller ikke. Noen skriver at den gir hakkete kjøring, mens andre skriver at den bare krever tilvenning, og i bunn og grunn ikke er verre enn ved manuell giring. Automat-kassen skal bidra til å redusere drivstoffforbruket, noe jeg anser som positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill alle sammen. Jeg tar forøvrig gjerne imot innspill til andre bilmodeller. Vi har 2 barn i bakovervendt bilsete om ikke lenge, og mannen er over 1,90 høy så vi er totalt avhengig av god plass i baksetet. Jeg har imidlertid aldri skjønt nordmenns hang etter stasjonsvogn, og jeg merker at de nye litt mindre MPVene med 5 seter tiltaler meg mer, de må dog være større enn en småbil. Jeg liker at MPV ofte er litt høyere og at man får mye plass uten at bilen blir alt for lang. Dessverre er mange av disse fremdeles litt for dyre for oss, da dette er en forholdsvis ny klasse. Vi har satt et tak på 200 000 og jeg vil helst ikke ha eldre modeller enn 2005, men gjerne nyere. Og jeg avviser ikke sw helt, men nå i orienteringsfasen kikker jeg litt på andre karosserityper også.

Ellers vurderer vi også Skoda Roomster og Toyota Corolla Verso. Av mer tradisjonelle SW er vel Skoda octavia, VW passat også, peugeot 407 og Toyota avensis naturlige kandidater. Men som sagt vil jeg gjerne unngå SW hvis det finnes gode alternativer.

Vi er fornufts-mennesker og ønsker oss mest for pengene-type bil som er billig i drift og forbruk. Merke og status betyr lite, men innser jo at populære merker holder seg bedre i verdi, og at en høyere inngangsverdi derfor likevel kan forsvares.

Sukk, jeg synes det er alt for mye å velge i, tar gjerne imot flere innspill fra folk med erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Er motorvarmer og dieselvarmer det samme? Jeg skjønte ikke heelt hva du mente med innebygd i bilen: Er det noe som er bedre dårligere enn det andre? *grønn*

Det kan være det samme, men det trenger ikke å være det. Derfor det er greit å sjekke det ut :)

En tradisjonell motorvarmer må kobles til en stikkontakt med ledning. Den er med andre ord elektrisk drevet, og du må ha tilgang til en utendørs stikkkontakt for å kunne bruke den typen motorvarmer.

En dieselvarmer varmer opp vannet (bilens kjølevann) ved hjelp av et lite varmeelement som tennes av en tennplugg (ikke en av dem som starter bilen motor) og går på diesel.

Ofte er også anlegget koblet til bilens airconditionanlegg, slik at du når den går vil få en bil med "varm" motor og varm cupe :)

De aller fleste moderne biler med diselvarmer har enten et lite separat panel inne i bilen hvor du stiller inn start-tidspunkt (klokkeslett) når varmeren skal starte og stanse. Alternativet er at hele betjeningsmekanismen er innebygget i bilens betjeningsfunksjoner (jeg kjører ny Volvo og her er betjeningen innebygget i bilens menyvalg).

Dieselvarmere leveres også til bensinbiler, da som bensinvarmere _;)

Ble det forståelig ? :klo:

Enkelt sagt; motor- og kupevarmer som drives av bilens drivstoff (diesel eller bensin) og ikke trenger stikkontakt.

Vedr. bilen i Stokke; denne selges via en forhandler (dog ikke merkeforhandler). Det betyr at der har du muligheten til å få en god del inkludert i prisen. En NAF test bør være selvsagt. Den er gått ikke så altfor mye, og har godt med utstyr.

Bruktbilgaranti (i tillegg til gjenstående fabrikk-garanti) skal du få (dersom de overhodet er interessert i å selge bilen).

Bilen fra privatperson er belånt nærmest "til pipen", noe som gjør det vanskelig å få til så mye prisreduksjon. Det er mulig du må ta halve NAF testen på egen regning, og bruktbilgaranti. If's bilbytteforsikring er en ok ting, men merk at den nevner at du må betale 20% av kostnadene i egenandel ved hver reparasjon som tas på forsikringen.

En seriøs forhandler belaster deg ikke med egenandel for noe som opprer under den perioden hvor deres bruktbilgaranti løper.

Har selv, en gang i forrige årtusen, byttet forgasser på en VW Golf GTI kjøpt med 3 mnd. bruktbilgaranti fra forhandler.

Det var ikke det aller billigste man kunne foreta seg på en Golf GTI midt på 80-tallet.... Jeg er veldig glad jeg ikke skulle dekke 20% av den kostnaden.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...