Gå til innhold

Billig middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i en periode nå hvor jeg virkelig ikke har penger. Dvs at jeg må bruke minimalt på mat, og da mener jeg minimalt! Til frokost spiser jeg havregrøt (kjempebillig!), og resten av dagen finner jeg billige alternativer.

Men så kommer middagen. Forslag?

Foreløpig har jeg:

-Fiskeboller (first price: 10 kr for 800 g), med en potet, gulrot og brokkoli

ja, det var det :sjenert:

Men da ser dere hvilken priskategori jeg tenker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stekt ris er godt og man kan lage inn mat for flere dager. Man trenger ris, amerikansk blanding (gulrøtter, erter og mais), gjerne litt sopp, ett egg, krydder etter smak og noe kjøtt om du vil ha det i (Jeg er glad i crabsticks). Har du sesamolje er også det utrolig godt på.

Ellers er omelett enkelt og billig, kjøper man de store pakkene med egg får man mye mat!

Skrevet

spagetti? sånne skruer koster 4kr for en halvkilo. så kan du kjøpe saus til. ostesaus koster 25 og 10 for brunsaus. du kan også kjøpe kjøttdeig på rema til 24. vil du ha pølser, kan du kjøpe kjøttpølse til 26 på rema + potetstappe.

Skrevet

Lapskaus er sunt, billig og godt! Kjøp en pose med frossen lapskausblanding og kok, enkelt og greit. Det er kjempegodt med pølser i og flatbrød til, om du har det.

Fiskegrateng trenger ikke være dyrt om du lager den selv, og kan fint lages i store porsjoner og fryses ned. Sei eller torsk fra First Price er for eksempel billig til å være fisk, og er helt ok til fiskegrateng.

Tomatsuppe med egg, grov makaroni og evt pølser? Er ganske enkelt og greit å lage fra bunnen, om du helst ikke bruker posesupper. Samme med ertesuppe.

Har du tilgang til innvandrerbutikker? Isåfall ville jeg tatt meg en tur innom og sett etter billige matvarer og krydder. Vårrulldeig er kjempebillig i slike butikker, og det er kjempegreit å ha halvferdige vårruller i frysen. Linser, erter, ris og bønner pleier også å være ganske billig. Jeg sper på kjøttdeig med kikerter i veldig mange retter, det smaker kjempegodt og er mye rimeligere enn kjøttdeig.

Skrevet

Tusen takk for mange gode forslag :)

Skrevet

Suppe er enkelt og greit å lage når man har dårlig råd. Poteter er billig og kan blir til en nydelig potet og purreløkssuppe. Varm, god og mettende :)

Skrevet

spagetti? sånne skruer koster 4kr for en halvkilo. så kan du kjøpe saus til. ostesaus koster 25 og 10 for brunsaus. du kan også kjøpe kjøttdeig på rema til 24. vil du ha pølser, kan du kjøpe kjøttpølse til 26 på rema + potetstappe.

Spagetti er billig og godt, ja :) Lag saus av en boks tomater, litt tomatpuré, krydder, grønnsaker og linser/bønner, godt og sunt :)

Bakt potet er også godt, fylles med mais, rømme, ost og de grønnsakene, kjøtt/reker/linser/bønner du måtte ønske.

Linse- eller bønnekaker i hamburgerbrød/brødskiver, med salat til eller ovnstekte poteter.

Diverse tomatbaserte gryteretter, med linser, bønner, pølser eller kjøtt. Fisk funker også, frossen seiblokk er veldig billig.

Skrevet

Da jeg var student gikk det mye i pasta og bønner/linser/erter.

Fire hete tips:

1) En boks kikerter, en neve rosiner, en gulrot og en potet og et par blomkålbuketter hvis du har, en spiseskje karripasta - kokes, rør inn litt yoghurt naturell og kok ris. Superenkelt, supersunt og superbillig!

2) Hakket løk og evt hvitløk surres over middels varme, ha i gulrot, potet i små biter (kan sløyfes), en spiseskje tomatpure eller hakkede tomater, krydder etter smak. Kan serveres med ris eller brød. Skeie ut med pølsebiter.

3) Boks hvite bønner plus tomatsaus (enten hakkede tomater eller tomatpure), ha i kanel, gulrot, potet, kokes. Strø over fetaost eller annen ost før servering.

4) Og denne fra nettet: http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Supper/Gr%C3%B8nnsak/Tyrkisk-linsesuppe (du kan velge om du har i bulgur, bokhvete, couscous eller ris)

• Liker 1
Skrevet

- First Price-spaghetti (eller annen spaghetti) og den billigste pakken med pølser du finner. Skjær opp pølsene og stek dem, kok spaghetti og ta ketchup på.

- En 10-pakning pølser kan vare ganske lenge for én person (til ca. 4 måltid), så en annen variant er stekte pølser og potetmos + ketchup.

- En pakke spaghetti kan også vare ganske lenge, så du kan variere litt. Ser du har fått noen spaghettitips oppi her.

Skrevet

Da jeg var student gikk det mye i pasta og bønner/linser/erter.

Fire hete tips:

1) En boks kikerter, en neve rosiner, en gulrot og en potet og et par blomkålbuketter hvis du har, en spiseskje karripasta - kokes, rør inn litt yoghurt naturell og kok ris. Superenkelt, supersunt og superbillig!

2) Hakket løk og evt hvitløk surres over middels varme, ha i gulrot, potet i små biter (kan sløyfes), en spiseskje tomatpure eller hakkede tomater, krydder etter smak. Kan serveres med ris eller brød. Skeie ut med pølsebiter.

3) Boks hvite bønner plus tomatsaus (enten hakkede tomater eller tomatpure), ha i kanel, gulrot, potet, kokes. Strø over fetaost eller annen ost før servering.

4) Og denne fra nettet: http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Supper/Gr%C3%B8nnsak/Tyrkisk-linsesuppe (du kan velge om du har i bulgur, bokhvete, couscous eller ris)

Sorry, glemte å skrive at 2) er med en kopp linser (stoooor porsjon) - dekkes med vann og kokes til møre. Billige og gode linser fås i innvandrerbutikker. Jeg pleier å blande gule og røde.

Skrevet

Lag "fiskeburger" med en eller to fiskekaker som du steker og skjærer i biter og har i et varmt pitabrød :)

Skrevet

Frossengrønnsaker er billig, særlig de billige. Lapskausblandingen blir hurtig lapskaus eller betasuppe. Ha i litt løk og grønnsakbuljong for smak.

Grillpølser får du enkelte steder (Coop?) til rundt tieren. En pakke blir fort tre middager, og du kan skjære en i tynne skiver, steke og krydre, og bruke som pålegg. Fiskekaker til tjuelappen blir også flere middager og pålegg. Med litt majones, kinakål og sitron kan fiskekaker bli rekesmørbrødaktig.

Seifilet og firkanttorsk (Rimi?) kan du få rundt tjue. Når den får tint kan halvparten "kokes" og halvparten få en omgang griljermel og stekes dagen etter. To sunne fiskemiddager. Ha for eksempel smørdampet brokkoliblanding til. Smør får du i små "lommepakninger" i kantiner etc. og små fløtedåser. To-tre slike, så blir sausen bra. Husk å alltid ta to når du får kaffe ute. :)

Lever har alltid pleid å være rimelig. Det lukter forjævlig mens det er rått, men er fortreffelig i fløtesaus.

Ris er billig. For en førtilapp får du mer enn du greier å få i deg iløpet av en måned. Men havregrynene dine er sunnere. Havregrøten blir også bedre av en (kaffe)fløteskvett, og kan pimpes opp med alt fra kanel til anis, og rosiner.

Nå er det fårikålsesong. Ser du får sau noen steder til under tretti kroner kiloen, kål er enkelte steder nesten gratis. Det er ingen grunn til ikke å unne seg fårikål, selv om du er på budsjett. Sau smaker bedre enn lam til både fårikål og pinnekjøtt, så bare kjør på.

• Liker 2
Skrevet

hørt om nudelsyken? jeg var der selv.. spiste bare dritt til syv kroner. haha. ikke spis så billig at det går på helsa løs :) en bra ting er at mange tester har vist at firstprice ikke er dårligere på næringsinnhold enn annen mat.

Skrevet

Kiwi har de billig fiskepudding, fiskepinner og fiskegrateng ihvertfall. Mener de har first price taco også.

Skrevet

Du kan jo plukke kantareller og lage soppstuing, det er nydelig godt.

Skrevet

De har noen enorme billige pølsepakker på coop btw. Pølser for flere uker for en person :P

Skrevet

De fleste butikker har svinestrimler, svinekjøttdeig og kyllingkjøttdeig til under 20 kroner. Holder til to middager. Grønnsaker fra innvandrerforretninger, eller frosne på kiwi.

Skrevet

Billige gluten-, laktose-, gjær- og bønnefrie middagstips? :sukk:

Skrevet (endret)

Billige gluten-, laktose-, gjær- og bønnefrie middagstips? :sukk:

Her trenger du din helt egen tråd. - Minst. :jepp:

Linselapskaus.

Endret av Kamikatze

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...