Gå til innhold

Bachelor innen media/journalistikk/kommunikasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tatt en bachelor i Tyskland som kan oversettes til noe sånt som bachelor i journalistikk og kommunikasjonsvitenskap. Men jeg aner ikke hva jeg har lyst til å gjøre eller hva jeg kan gjøre med en sånn grad. Jeg har fått beskjed fra UIO om at jeg kan bygge videre på den med master i journalistikk/medievitenskap, men jeg vet ikke om jeg står så mye sterkere i jobbmarkedet uansett? Virker som erfaring er det viktigste. Vet ikke om jeg vil bruke tid og penger på en master hvis det ikke er særlig forskjell i hva slags jobbtilbud jeg kan få uansett. Eller så kan jeg evnt. jobbe noen år før jeg tar master. Hvis jeg bare finner ut hva jeg vil. Er mest interessert i hvordan media virker og påvirker samfunnet, og ikke veldig interessert i å jakte på den nyeste nyheten, jobbe helg og stresse med deadlines hver dag. Har vel egentlig ikke lyst til å jobbe som journalist, hvert fall ikke avisjournalist. Kanskje heller et blad, f.eks. "Bo Bedre" eller "Friluftsliv". Tenkte litt på informasjonsmedarbeider i en eller annen organisasjon, type blindeforbundet eller turistforeningen, men jeg vet ikke helt om det kanskje er en glorifisert sekretær i de fleste tilfeller? Og hvis det er det, er det en vei å gå for å få en bedre jobb til slutt? Altså, er det vanlig å jobbe som sekretær/informasjonsmedarbeider med dårlige arbeidsvillkår noen år og så få mulighet til å bli f.eks. kommunikasjonsrådgiver til slutt? Eller er ikke det vanlig?

Hva, om noe, har jeg egentlig mulighet til å gjøre med en sånn grad? Og stiller jeg sterkere eller svakere på jobbmarkedet med en grad fra utlandet? Jeg har hvert fall et ekstra språk siden jeg har en tysk grad. Hjelp meg, jeg føler meg helt lost her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror i alle fall du stiller sterkere når du har et ekstra språk. Det som er fint med mediajobber er jo at folk kommer fra veldig forskjellige ting. Hva med forlagsmedarbeider? Da kan man jo feks språkvaske tekster eller hjelpe til med oversettelser?

Bladjournalistiskk er nok veldig annerledes enn avis. Jeg har selv jobba i avis, og ble utbrent av det. Men tror man i blader har lengre deadline og kanskje strammere rammer?

Mediaerfaring er noe som passer inn i de fleste jobber, så jeg er sikker på at du finner noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte umiddelbart kommunikasjonsrådgiver, så jeg ville søkt på den type stillinger også. Selv om erfaring kanskje er ønskelig, så kan det hende at du overtaler med en god søknad og din vinnende personlighet. ;)

Vet at Blindeforbundet søker en informasjonsmedarbeider, det er kanskje den samme jobben du har sett på? Det høres ut som du er overkvalifisert til den jobben, så det er ikke sikkert kommunikasjonsrådgiver er så far fetched. :)

Jeg har ikke utdannelsen (jobber med saken), men drømmer nemlig om en sånn type jobb som du er kvalifisert til, så jeg kikker stadig etter drømmejobben på finn.no for å få inspirasjon :jepp:

Hvis du er litt god på web, hva med en webredaktør-type stilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Forlag har jeg også tenkt på, men jeg vet ikke hva jeg er kvalifisert for av jobber der, og har ærlig talt ikke mye peil på hva de trenger av arbeidskraft der :klo: Innbiller meg at man kommer lenger med grader innen språk, oversetting o.l. på forlag, men jeg vet ikke?

Og oi, de jobbene var interessante, spesielt den for vegvesenet! Trafikksikkerhet er noe jeg absolutt kunne tenkt meg å jobbe med. Problemet er at begge stillingene krever erfaring, som de fleste av stillingene i den bransjen gjør. Bak meg står hundre andre MED erfaring... :sukk: Men det er jo lov å prøve seg med en søknad :jepp:

Web er jeg ikke god på, jeg kan ikke photoshop en gang... :sjenert: Så det blir nok vanskelig! Interessert er jeg, men andre har nok bedre sjanser der altså.

Ja, jeg så den stillingen fra Blindeforbundet, men den var av den typen som så ut som en glorifisert sekretær. "Hjelp til avvikling av seminar, bistå som sekretær, bestilling av hotell og reiser"...

Det var inspirerende å høre at du drømmer om en sånn jobb som jeg er kvalifisert til! :biggrin: Noen ganger føler jeg nemlig at jeg ikke er kvalifisert til noen ting... Nei, arbeidsmarkedet er ikke så enkelt, men jeg finner vel en jobb jeg både er kvalifisert til og har lyst til å ha til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så den stillingen fra Blindeforbundet, men den var av den typen som så ut som en glorifisert sekretær. "Hjelp til avvikling av seminar, bistå som sekretær, bestilling av hotell og reiser"...

Med en bachelor i media/journalistikk/kommunikasjon og null arbeidserfaring så tror jeg du skal satse på å få en fot innenfor i første omgang og drømmejobben senere.

Et annet tips er å søke ganske bredt, selv på jobber du tror du er underkvalifisert for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og oi, de jobbene var interessante, spesielt den for vegvesenet! Trafikksikkerhet er noe jeg absolutt kunne tenkt meg å jobbe med. Problemet er at begge stillingene krever erfaring, som de fleste av stillingene i den bransjen gjør. Bak meg står hundre andre MED erfaring... :sukk: Men det er jo lov å prøve seg med en søknad :jepp:

Ja, søk! Overbevis først deg selv om at du er kvalifisert, fordi det du ikke kan lærer du deg tross alt raskt. :jepp: På den måten virker du også overbevisende i en søknad og på et intervju.

Har inntrykk av at man legger lista litt høyt i stillingsannonsene for å skremme vekk de som absolutt ikke er kvalifisert. Jeg har en jobb der de søkte noen med høgskoleutdanning, men stillingen var som du sier en "glorifisert sekretær"-jobb og passet egentlig fint til meg som ikke hadde hadde annet enn VGS. :)

Det var inspirerende å høre at du drømmer om en sånn jobb som jeg er kvalifisert til! :biggrin: Noen ganger føler jeg nemlig at jeg ikke er kvalifisert til noen ting... Nei, arbeidsmarkedet er ikke så enkelt, men jeg finner vel en jobb jeg både er kvalifisert til og har lyst til å ha til slutt!

Ja, ta det med deg! Jeg skulle gjerne hatt den utdanningen du har. :jepp: Du er tilsynelatende kvalifisert til både ALT og ingenting.

De jobbene jeg ønsker meg søker ofte "kommunikasjonsfaglig utdanning" og beskriver det med "journalistikk/informasjon/markedsføring" som jo er vidt forskjellige utdanninger!

Råder deg til å også søke jobber du føler du ikke er 100 % kvalifisert til eller føler deg helt sikker på at du vil ha. Både søknadsskriving, intervjuer og tilbud/avslag er god trening videre!

Hvis du finner ut at du ikke er interessert så kan du si nei til intervju og du kan takke nei hvis du blir tilbudt jobb.

Det er ikke bare du som skal komme gjennom nåløyet, arbeidsgiver må også overbevise deg om at du ønsker å jobbe hos dem! Husk at dine kunnskaper er ettertraktet og ikke bare tenk at du er heldig hvis du finner deg en jobb, men vit at din fremtidige arbeidsgiver også er heldig som ansetter nettopp deg!

Lærevillighet, engasjement og positivitet kan absolutt veie opp for relevant erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, takk for alle svar! Tror nok den personen som sa at man må satse på å få et bein innafor har rett. Jeg søkte en gang på en stilling der de hadde fått inn 330 søknader, og jeg tror dessverre det ikke er særlig uvanlig. Jeg er absolutt klar for å ha en "drittjobb" en stund så lenge den gjør at jeg kan komme meg videre. Og det er ikke alltid like greit å vite hvilke bedrifter det er mulig å klatre i, eller hvilke jobber som gjør seg bra på cv'en. Hvis jeg nå begynner å jobbe med å bestille fly- og hotellreiser og bistå som sekretær i et par år betyr ikke det nødvendigvis at jeg vil ha bedre sjanser for å få en bedre stilling innen media etterpå.

Takk for link! Men... "Kunnskap om og erfaring fra det norske medielandskapet", det har jeg jo ikke. Det er også en ulempe jeg har siden jeg har grad fra utlandet. De som har studert i Norge lærer jo en del om det norske medielandskapet.

Men jeg får bare søke på alt mulig rart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... "Kunnskap om og erfaring fra det norske medielandskapet", det har jeg jo ikke. Det er også en ulempe jeg har siden jeg har grad fra utlandet. De som har studert i Norge lærer jo en del om det norske medielandskapet.

Men husk at du ikke trenger å kunne alt som de ønsker seg da, det er bare ønsker. :)

Du har kanskje ikke så mye erfaring fra det norske medielandskapet, men din internasjonale erfaring er kanskje vel så interessant.

Lykke til i hvert fall! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare dempe entusiasmen i denne tråden litt, beklager... :sjenert:

Jeg har en norsk mastergrad som kan ligne litt på din, og vet alt om at dette er et arbeidsmarked som er veldig vanskelig å komme inn på. I perioden før og etter jeg hadde fullført masteren søkte jeg i alle fall 30 jobber i samme sjanger som de som har blitt nevnt i denne tråden, og fikk ikke engang intervju hos en eneste en. De få som sendte en mail med avslag kunne fortelle om at de hadde fått inn mellom 100 og 250 søknader, og da er det ikke lett å stikke seg ut uten de "obligatoriske" fem årene med arbeidserfaring. Og jeg hadde mastergrad, rent A-snitt på bacheloren og gode karakterer på masternivå - og jobbet 50% i en relativt relevant jobb under hele masteren...

Av studiekameratene mine som ga seg etter bacheloren vet jeg ikke om en eneste som har relevant jobb i dag, dessverre.

Det er ikke meningen å gjøre deg motløs, men i en sånn prosess er det nok viktig å være realistisk for å ikke bli altfor skuffet gang på gang på gang. For meg løste det seg til slutt med jobb gjennom et vikarbyrå, så vil anbefale deg å registrere deg hos de store vikarbyråene like gjerne først som sist!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare dempe entusiasmen i denne tråden litt, beklager... :sjenert:

Jeg har en norsk mastergrad som kan ligne litt på din, og vet alt om at dette er et arbeidsmarked som er veldig vanskelig å komme inn på. I perioden før og etter jeg hadde fullført masteren søkte jeg i alle fall 30 jobber i samme sjanger som de som har blitt nevnt i denne tråden, og fikk ikke engang intervju hos en eneste en. De få som sendte en mail med avslag kunne fortelle om at de hadde fått inn mellom 100 og 250 søknader, og da er det ikke lett å stikke seg ut uten de "obligatoriske" fem årene med arbeidserfaring. Og jeg hadde mastergrad, rent A-snitt på bacheloren og gode karakterer på masternivå - og jobbet 50% i en relativt relevant jobb under hele masteren...

Av studiekameratene mine som ga seg etter bacheloren vet jeg ikke om en eneste som har relevant jobb i dag, dessverre.

Det er ikke meningen å gjøre deg motløs, men i en sånn prosess er det nok viktig å være realistisk for å ikke bli altfor skuffet gang på gang på gang. For meg løste det seg til slutt med jobb gjennom et vikarbyrå, så vil anbefale deg å registrere deg hos de store vikarbyråene like gjerne først som sist!

Lykke til!

Hva slags jobb har du i dag?

Og hva jobber studiekameratene med? Det kunne vært interessant å høre. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som markedskoordinator, som er en svadatittel som kan bety så mangt. I mitt tilfelle kunne det like gjerne hett informasjonskonsulent eller lignende, siden jeg jobber mest med ting som pressemeldinger, nyhetsbrev og kundemagasin og ikke har så mye ansvar for kampanjer og direkte salgsrettede tiltak. Har endret stillingen ganske mye sammenlignet med den beskrivelsen jeg fikk, men det er det jo ikke alle som har mulighet til.

Må innrømme at jeg ikke har full oversikt på hva alle jobber med, men de jeg vet om jobber enten fulltid i butikk eller på kontor i stillinger som ikke krever høyere utdannelse og ikke er relevante for utdannelsen. Flere av dem jeg studerte sammen med begynte faktisk på nye utdannelser rett etter bachelor fordi arbeidsmarkedet er så vanskelig, og er snart ferdig utdannet som siviløkonom, lege og jurist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Juliane! Jeg vet at det er veldig vanskelig, og føler at folk ikke forstår hvor vanskelig det er... Pappa kommer med stillingsannonser jeg vet det ikke er noen vits i å søke på i det hele tatt, og de jeg søker hos hører jeg sjelden noe fra. Og da begynner jeg å lure på om jeg er kvalifisert til noe som helst. Jeg håper jeg kan få en eller annen halvinteressant jobb, om det så er deltid og ikke altfor relevant. Det hadde jo vært fint å få noe igjen for å ha 300.000 i studielån. Enda bedre hadde det vært å finne en jobb jeg trives i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Oslo? Har du prøvd å søke stillingen som ligger litt utenfor Oslo?

Kanskje det er verdt å pendle en periode for å få en relevant jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg bor i Oslo. Flytta hit fra et lite sted nettopp fordi det er flere jobber her og så godt som ingen der ute, men jeg ser nå at jeg kanskje burde jobba i lokalavisa der først bare for å få erfaring, selv om jeg ikke vil bli avisjournalist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bor i Oslo. Flytta hit fra et lite sted nettopp fordi det er flere jobber her og så godt som ingen der ute, men jeg ser nå at jeg kanskje burde jobba i lokalavisa der først bare for å få erfaring, selv om jeg ikke vil bli avisjournalist...

Hvis du er villig til å pendle så kan jeg anbefale deg å utvide stillingssøket ditt til å omfatte Akershus (Skedsmo, Bærum, Asker, Lørenskog) og Buskerud (Drammen, Lier).

Veldig overkommelig å reise til disse stedene fra Oslo.

Spennende, og frustrerende, å være jobbsøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...