Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg aner ikke hva jeg skal bli. Har ikke peiling. Har generell studiekompetanse med ganske gode karakterer. Akkurat nå er jeg på mitt andre år med bare jobbing og fundering på hva som kan passe for meg.

Jeg lurte på om dere kan hjelpe meg med å fortelle litt om deres egen jobb og hvordan dere trives?

Det jeg lurer på er:

-hva jobber du med?

-hvorfor akkurat det?

-hva er positivt/negativt?

-er du fornøyd så langt?

Føler veldig ofte at når man leser om forskjellige yrker så kommer ikke hele sannheten frem, jeg er så redd for å velge noe jeg ikke kommer til å trives med :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hadde vært interessant å vite hva folk arbeider meg og om de faktisk trives.........

Slettet kommentar til slettede innlegg, Kosemose, mod.

Endret av Kosemose
Skrevet

Hvilken jobb andre trives i, kommer ikke til å hjelpe deg. Alle mennesker trives i forskjellige jobber. Hva med å ta deg et jobbår, hvor du jobber med noe generelt samtidig som du funderer på hva du skal bli når du blir stor?

Eventuelt kan du hive deg på et årsstudium. Lærdom er aldri bortkastet.

Skrevet

Hvilken jobb andre trives i, kommer ikke til å hjelpe deg. Alle mennesker trives i forskjellige jobber. Hva med å ta deg et jobbår, hvor du jobber med noe generelt samtidig som du funderer på hva du skal bli når du blir stor?

Eventuelt kan du hive deg på et årsstudium. Lærdom er aldri bortkastet.

Kanskje det, men det er interessant å se de negative og positive sidene synes jeg. Fordi når man leser om og googler ett yrke får man som regel bare se det positive.

Jeg har jobbet som vasker, i forskjellige butikker og jobber akkurat nå på en bensinstasjon. Å studere uten mål og mening er uaktuelt da jeg bor for meg selv/samboer og har ett lån å betale på. (Det er lagt opp til at jeg skal kunne studere når jeg vil det da :) )

Skrevet

Tråden er ryddet for sjikanerende innlegg, samt for snikksnakk

Kosemose, mod

Skrevet

Hei TS

Jeg forstår godt at du spør. Man får egentlig ikke så godt innblikk i hva en jobb er hvis man leser om det. Hva er hverdagen fylt av osv? Hva slags oppgaver? Det er det som jeg personlig tror gjør det vanskelig å velge.

Jeg pleier å stille spørsmålet: hvor ser du deg selv om 10 år? Er det på et kontor? Er det på et sykehus? Er det som en regnskapsfører?

Liker du folk? Liker du å bestemme hverdagen selv eller jobbe mer i team?

Det er et par andre tråder her på KG fra før som handler om dette.

Jeg tror de heter "Hva er ditt yrke", så hvis du googler det så kommer den opp! Den tråden har en del svar =)

Skrevet

Hei TS

Jeg forstår godt at du spør. Man får egentlig ikke så godt innblikk i hva en jobb er hvis man leser om det. Hva er hverdagen fylt av osv? Hva slags oppgaver? Det er det som jeg personlig tror gjør det vanskelig å velge.

Jeg pleier å stille spørsmålet: hvor ser du deg selv om 10 år? Er det på et kontor? Er det på et sykehus? Er det som en regnskapsfører?

Liker du folk? Liker du å bestemme hverdagen selv eller

jobbe mer i team?

Det er et par andre tråder her på KG fra før som handler om dette.

Jeg tror de heter "Hva er ditt yrke", så hvis du googler det

så kommer den opp! Den tråden har en del svar =)

Tusen takk :) :)

Skrevet

Det som jo også gjør studievalg litt vanskelig er at arbeidslivet etter endt utdannelse gjerne oppleves veldig forskjellige fra selve studiene. Selv om man i utgangspunktet er interessert i det teoretiske og faglige på et studie, så kan kulturelle normer/bransjernormer, arbeidsforhold etc. være slik at man egentlig ikke trives spesielt i yrket likevel.

Det er derfor viktig å snakke med noen som allerede i dag er ferdigutdannet og som jobber i yrket. Les intervjuer fra f. eks fagforeninger, spør noen du kjenner eller om du er veldig ung noen foreldrene dine kjenner. Forhør dem om oppgaver og arbeidsforhold.

Jeg var ikke selv så nøye med å faktisk snakke med de som jobbet i bransjen, og det angrer jeg en del på i dag. Resultatet ble at jeg bommet litt, og jeg er "stuck" med en jobbtype jeg ikke trives så veldig godt i.

Skrevet

Skjønner ikke helt hva som er så vanskelig med å bare svare på det TS spør om :roll: Å si at alle ikke trives med det samme er jo ikke noe svar. Ikke "finn ut hva du selv vil" heller. Hun vil jo bare ha litt inspirasjon!

Jeg synes det er veldig interessant å høre hva andre jobber med, og skulle gjerne svart i denne tråden hvis jeg bare hadde hatt en jobb :plystre: : http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=472703

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar begge to :)

Er nettopp det jeg er redd for, å ta det feile valget og bli stuck med noe jeg ikke trives med. Den problemstillingen som AB to hakk over her prater om er noe av det som typisk ikke kommer fram på skoler f eks eller når man ser etter aktuelle utdanninger som man kunne tenkt seg til å ta. Huff... Det er så uendelig vanskelig å bestemme seg.

Skrevet

Jeg jobber med miljø og forurensing i et stort rådgivningsfirma. Ikke lenge siden jeg starta men det er veldig spennende, liker kollegaene mine veldig godt og det er akkurat passe utfordrende. Tjener veldig bra også. Jeg har studert realfag og anbefaler det :)

Skrevet

Jeg er student, men jeg jobber i klesbutikk innimellom, trives godt med det. Jeg er en "people person", som det heter, og liker å møte mange mennesker hver dag. :)

Skrevet

Jeg jobber på et opplevelsessenter og trives med det. Har en humanistisk utdannelse + noen bedriftsfag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...