L@dy Skrevet 2. desember 2003 #1 Skrevet 2. desember 2003 Dette har vel vært oppe mange ganger. Hvordan skrive en søknad som fanger interessen til en potensiell arbeidsgiver...Æsj,æsj,og atter æsj! Trenger tips og inspirasjon! Er lei,lei og atter lei! Det jeg synest er vanskelig er å skrive en søknad til jobber hvor jeg mangler akkurat den arbeidserfaringen. F.eks markedsføring som jeg har studert...men har ikke den "rette" arbeidserfaringen. Nå er jeg ikke helt ny utdannet heller, men jeg prøver jo å bruke min erfaring som jeg har. Og en får jo heller ikke den "riktige" erfaringen fordi en får jo aldri svar. Søknadene mine er "ordenlige" og "korrekte", men hva hjelper det når de antagelig får flere hundre av "samme sort". F.eks i mange stillingsannonser fokuseres det veldig på bl.a samarbeid..ja,ja..jeg kan jo skrive mye om det...ditten for datten..joda, så flink er jeg med det. Men det føles som jeg bare skriver en hel haug med pjatt. Det føles liksom meningsløst å bruke lang tid på en søknad som en får avslag 2 mnd seinere. Kanskje jeg bør skrive at det er under tvil jeg sender søknaden siden jeg hører ingen ting allikevel. Jeg begynner jo å lure på om markedsføring ikke er noe for meg siden jeg ikke en gang klarer å markedsføre meg selv? :evil: Søker selfølgelig ikke bare på markedsføringsjobber da. Det virker kanskej litt sytete dette her. Det er nok ikke bare meg som sliter med dette. Men nå er jeg lei,lei og atter lei! :x
Gjest care Skrevet 2. desember 2003 #2 Skrevet 2. desember 2003 Kan du skaffe deg karriereguide, der får du tips om hvordan skrive søknad og cv
L@dy Skrevet 3. desember 2003 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2003 Kan du skaffe deg karriereguide' date=' der får du tips om hvordan skrive søknad og cv [/quote'] He,he..jeg har vel lest "det meste" om hvordan skrive søknad og cv. "Problemet" er at "alle" andre gjør det samme. :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2003 #4 Skrevet 3. desember 2003 Hvem sier at det må være likt? Det er selvsagt enkelte grunnelementer du må ha med som kontaktinfomasjon og hva du har å tilby, men særlig på markedsføringsjobber på det da være lov til å være kreativ. Lag et blikkfang, det er lov til å leke med farger, fonter og bilder. Du ønsker å lage noe som skiller seg litt ut, men selvsagt uten at det ser uproft ut. Det kan være svært forskjellig hvordan man reagerer på søknader, enkelte liker en stil og andre noe annet. Det kan være vanskelig å vite på forhånd. Kanskje kunne du lage en video eller en powerpoint-presentasjon om deg og legge ved søknaden? Ta gjerne med bilder av ting du har gjort før som viser hva du har oppnådd.
Gjest care Skrevet 3. desember 2003 #5 Skrevet 3. desember 2003 Vel, jeg tror at jeg har kommet inn på intervju noen ganger på grunn av min ryddige cv. Den er oversiktelig og fin. Men søknaden prøver jeg å gjøre litt personlig, selv om jeg tar utgangspunkt i en stadarlisert mal som bekriver hva du skal begynne med og hva du bør utelate. Jeg unngår de allmenne frasene og prøver å lage en ny vri. Det tar lang tid å skrive en søknad og den bør ta utgangspunkt i selve stillingsannonsen. Lykke til L@dy :blunke:
Amber Skrevet 3. desember 2003 #6 Skrevet 3. desember 2003 Lag et blikkfang' date=' det er lov til å leke med farger, fonter og bilder. Du ønsker å lage noe som skiller seg litt ut, men selvsagt uten at det ser uproft ut. [/quote'] Vel det jeg har hørt fra de allef fleste, er at for mye fancy srift osv ikke blir satt pris på. Det blir lett uryddig, og de som holder seg til en mer "normal" søknad er mer blikkfang. Det er hva du skriver som er viktig. Men jeg skjønner frustrasjonen, sitter å skriver søknader selv, og synes det er veldig vanskelig.
L@dy Skrevet 3. desember 2003 Forfatter #8 Skrevet 3. desember 2003 Her' date= L@dy, et tips :blunke: Takk for tipset! :D Det virket jo, så hvorfor ikke. Har planer om å sende ut en drøss med åpne søknader og se om det gir noe respons, denne gangen. Har jo sendt ut en del, men fikk kun tilbake melding fra en, men ingen jobb. Men tenker jeg rett og slett skal ta for meg gule sider. Det blir vel bedre tider en eller annen gang. Men nå er det dessverre for oss som søker jobb "arbeidsgivers marked". Nå kan de velge og vrake blandt godt kvalifiserte folk, og da skal en virkelig ha drysset mye "lykkepulver" på søknaden for å klare å overbevise om at til tross for manglende erfaring er jeg den rette.
blå Skrevet 4. desember 2003 #9 Skrevet 4. desember 2003 Jeg tror ikke det å leke med fonter er spesielt lurt. Hvor flere fonter du bruker hvor mer amatørmessig ser det ofte ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå