Gå til innhold

Bytte linje på VGS


Tyah

Anbefalte innlegg

Jeg går nå studiespesialisering VG2.. Og jeg har nå funnet ut at jeg vil bytte til Helse og sosial. Viste det vell egentlig allerede i fjor at allmenn ikke var linjen for meg, men fortsatte på grunn av press fra familie..

Jeg har time hos rådgiver i morgen, så skal snakke med henne i morgen om det. Det jeg lurer på er om noen av dere vet om jeg slipper noen fag i Helse og sosial, fag som norsk, engelsk og matte.. som jeg hadde på vg1 studiespesialisering. Får vell svar på dette i morgen, men jeg er bare så urolig nå, vil vite noe NÅ..

Og vist jeg må vente 1 år på å begynne på helse og sosial, så kommer jeg til å gå i klasse med folk som er 2 år yngre enn meg. Noen som også har måttet det? Hvordan var det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe svar på spørsmålene dine, men hva er det du har lyst til å bli? Hvis det er noe i retning av helsefagarbeider vil det jo strengt talt ta like lang tid før du er ferdig med skolen og læretiden som om du fullført det du nå går og tok sykepleie. Selvsagt et mye tyngre løp, men kanskje noe å vurdere.

Hvis det ikke er mulig å bytte i år er det vel også viktig å merke seg at du kun har rett til 4 år med videregående utdanning totalt og rett til å bytte 1 gang. Det vil vel si at hvis du fortsetter ut skoleåret nå vil du ikke ha rett til å bytte til og fullføre et annet løp, da det vil bli totalt 5 år (hvis man fortsatt går på skolen etter 1. oktober i skoleåret har man «brukt opp» et år med utdanningsrett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det med opplæringsrett: Skolen kan søke om utvidet opplæringsrett for deg, og det kommer du til å få slik at du får fullført det nye løpet.

Jeg vet du får godkjent norsk og samfunnsfag fra vg1 studiespes. Kanskje engelsk og, dersom du hadde 5 timer i uka med engelsk på vg1 ? Kroppsøving får du i utgangspunktet ikke godkjent. Matte vet jeg ikke, men jeg tror kanskje du får godkjent det også. Du bør uansett snakke med rådgiver på skolen din om dette, både i forhold til om du har mulighet til å bytte nå med en gang , og hvordan du skal gjøre det med ulike fag. Dersom du får godkjent fellesfagene bør du klare å bytte nå (dersom det er ledig plass på HS) , siden du da har mulighet til å lese deg opp på det du har gått glipp av - med mindre de har gjort mange praktiske øvelser.

Er du sikker på at du vil bytte til HS? Hva vil du bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fellesfagene er jo likt for alle linjer, så du kan ta fritak i norsk, matte, engelsk, gym og naturfag om du fikk bestått da du gikk vg1 :) har tatt omvalg selv, fra medier og kommunikasjon til helse og sosial, lol.

Og gikk ikke med folk som var 2 år yngre enn meg da, men ett år. Gikk helt fint, ingen som gidder å bry seg egentlig, var folk som gikk i en annen klasse som var 2-3 år eldre også, de hadde ingen problemer med å få venner :)

Endret av Hipster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal i utgangspunktet ikke få fritak fra gym, med mindre du har f.eks legeerklæring på det. Formålet med kroppsøvingsfaget er folkehelse, ikke kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i utgangspunktet ikke få fritak fra gym, med mindre du har f.eks legeerklæring på det. Formålet med kroppsøvingsfaget er folkehelse, ikke kompetanse.

Jeg fikk fritak i gym uten legeerklæring, fikk også bare 2'er, lol.

Men siden jeg allerede hadde hatt et år med gym, så fikk jeg fritak.

Hadde liksom standpunktskarakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det med opplæringsrett: Skolen kan søke om utvidet opplæringsrett for deg, og det kommer du til å få slik at du får fullført det nye løpet.

Nei, skolen kan ikke gjøre det med mindre hun har en spesiell funksjonshemming. Det TS derimot har er rett til omvalg, men dette utvider kun opplæringsretten fra 3 til 4 år. Man har ikke rett til å gå 2 år på en linje og så begynne på nytt på en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skolen kan ikke gjøre det med mindre hun har en spesiell funksjonshemming. Det TS derimot har er rett til omvalg, men dette utvider kun opplæringsretten fra 3 til 4 år. Man har ikke rett til å gå 2 år på en linje og så begynne på nytt på en annen.

Vet om tilfeller der dette er blitt gjort - og innvilget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om tilfeller der dette er blitt gjort - og innvilget.

Det er noe helt annet enn å si at man kommer til å få det. Loven sier som sagt ikke at man har rett til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med rådgiver og vist det var plass på helse og sosial i år, kunne jeg bytte. Men det ser ikke ut til at det er plass til meg på den skolen jeg vil gå på. Ringte idag og spurte.

Rådgiveren sa også at om jeg vil begynne på helse og sosial til neste år, så kan jeg ta ett friår nå og begynne neste år. Og da mister jeg jo ikke retten til omvalg siden jeg bare har gått ett år VG1. Da vil ikke dette året her telle.

Så det blir nok til at jeg tar ett friår nå, prøver og finne meg en jobb, og så begynner jeg på helse og sosial til neste år.

Men dere som fikk fritak på fag som Norsk, Matte, Engelsk, naturfag og de fagene der.. Hvordan søkte dere om det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...