Gå til innhold

Bo alternativer til studenter i Bergen.


QueenConnie

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg er en student som kommer til å bli ferdig med vgs i alder av 25:) Går nå studiespesialisering etter noen år i arbeidslivet som daglig leder av bar og daglig leder av klesbutikk før det igjen^^

Planen er å reise fra hus og gubbe (begge er veldig klar over det) og følge drømmen om Juss utdanningen i Bergen!

Men... Jeg har lekt litt på en tanke.. Er det ett mulig marked for å jobbe for leie av ett rom hos en familie? Feks; Vaske, handle, passe barn o.l for å bo gratis på ett gjesterom? Ikke gratis mat til meg feks, bare rom/lån av bad/vaskemaskin:)

Eller hos en eldre dame/mann som ønsker selskap/hjelp i dagliglivet?

Tenker att dette kanskje kunne vært en mulighet for å begrense studielånet og samtidlig ikke bo alene, siden jeg er veldig sosial som person:)

Noen som har hørt om noe slikt i Norge? I Bergen?

Takker for svar:)

PS: Jeg må legge til att dette kan være ett merkelig spørsmål.. Men jeg er bygdejente som ikke veit så mye om store "byen" hehe :)

Endret av QueenConnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fins sikkert noe, men jeg tror ikke du skal se på dette som et reelt alternativ. Har du karakterer og alt i orden til å komme inn på UiB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret mitt er rett og slett nei.

Jeg eier en leilighet og de første årene etter jeg kjøpte leide jeg ut et rom. Koselig nok når leietakeren var koslig. Men om vedkommende skulle bo gratis så hadde h*n fortsatt måtte betale strøm.

Strøm er latterlig dyrt, og en ekstra person i huset drar en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret mitt er rett og slett nei.

Jeg eier en leilighet og de første årene etter jeg kjøpte leide jeg ut et rom. Koselig nok når leietakeren var koslig. Men om vedkommende skulle bo gratis så hadde h*n fortsatt måtte betale strøm.

Strøm er latterlig dyrt, og en ekstra person i huset drar en del.

Kunne egentlig ha opplyst om at jeg har studert juss i bergen. Vet du hva du går til? Du har ikke noe særlig tid til barnepass for å si det slik. Det er strengt opplegg med oppmøte og obligatoriske oppgaver, kommenteringer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten får man opp til 6000,- for en hybel. Ikke mange som sier neitakk til det uansett hva du stiller opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg studerer også juss i Bergen, og mange av mine medstudenter har barn. SiB har barnehagetilbud, og som forelder kan man få visse "goder" i form av egne ønsker til tidspunkt for obligatorisk undervisning etc.

Beklager off-topic :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis er ikke spesielt realistisk. Derimot kan man ofte få noe avslag i husleien mot å hjelpe til litt med hus og hage, spesielt om man har en eldre utleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis er ikke spesielt realistisk. Derimot kan man ofte få noe avslag i husleien mot å hjelpe til litt med hus og hage, spesielt om man har en eldre utleier.

Men det er altså vanligvis spesifisert i annonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk! Jeg bare faktisk lurte.. Fordi jeg er en bygdejente og her er det litt annerledes enn i byen :) Men da veit jeg det! Er det noen her som studerer Juss i Bergen?

Angående karakterer... Jeg har hittil hatt 6`ere i alle fag untatt en sår 4`er i matte. Jeg har også MAX alderspoeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer også juss i Bergen, og mange av mine medstudenter har barn. SiB har barnehagetilbud, og som forelder kan man få visse "goder" i form av egne ønsker til tidspunkt for obligatorisk undervisning etc.

Beklager off-topic :)

Takk:) Jeg har faktisk ikke barn selv.. Men siden du studerer Juss i Bergen vil jeg gjerne prate litt med deg :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt om at noen hoteller leier ut rom mot at du jobber på hotellet. men det er jo for det meste snakk om nærmere heltidsstillinger, noe som passer dårlig for en student.

Det fins også hus til utleie der du kan bo gratis/billig hvis du pusser det opp. Men om det er i Bergen så tviler jeg på at det er sentralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Takk:) Jeg har faktisk ikke barn selv.. Men siden du studerer Juss i Bergen vil jeg gjerne prate litt med deg :):)

bare send meg en privat melding med spørsmål du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går en vandrehistorie om en som inn annonse i en Oslo-avis under "bosted søkes" som var en "trivelig trønder m/bart, snuser og drikker karsk". Han fikk svar av en enslig eldre dame på Frogner som ville la ham bo gratis mot at han skiftet lyspærer og tok henne med på teater innimellom. De ble gode venner, og han arvet visst henne da hun døde. Alt er mulig, men det er ikke veldig sannsynlig at du er like heldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns tanken er god, og tenker at du taper ikke på å lage en annonse og se hvilke respons du får. Eventuelt om du sikter deg inn på billig husvære hos eldre dame mot litt handling og hjelp i huset, eller noe? Det finnes sikkert nok av ensomme eldre mennesker som gjerne skulle gått inn på en slik avtale.

Og jeg tror - hvis du sikter deg inn på barnefamilier, da er du pluttselig en underbetalt Au-pair som ikke får tid til krevende studier. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei bygdejente :)

Ville bare si at Bergen og Oslo IKKE er noen store byer i sammenligning med andre byer i verden. Etter en tid i Bergen vil du se på det som en liten, koslig by der du kan gå i blinde :)

Oslo er vel noe større, men etter en tid her kan jeg jammen meg gå i blinde her også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...