Gå til innhold

Hjelp til spansk?

Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Jeg har da skrevet en ganske lang tekst om meg selv på spansk nå, men det er en setning jeg ikke får til helt. Jeg skal oversette "Når jeg er ferdig med videregående vil jeg/ønsker jeg å studere på et universitet". Noen som kan komme med den rette oversettelsen? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cuando termine el insituto me gustaria poder estudiar en la universidad.

Gustaria er med strek over i'en som jeg IKKE får til her :filer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuando termine el insituto me gustaria poder estudiar en la universidad.

Gustaria er med strek over i'en som jeg IKKE får til her :filer:

*Instituto*

Over i-en i gustaría skal det være accent aigu (akutt aksent). På mitt tastatur befinner den seg helt til høyre der talltastene er, til venstre for tabulatortasten.

Kanskje TS har maken tastatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gustaria? ville like? jeg snakker portugisisk som er ganske likt som spansk, og jeg ville ha brukt quero rett og slett. queiro på spansk sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Instituto*

Over i-en i gustaría skal det være accent aigu (akutt aksent). På mitt tastatur befinner den seg helt til høyre der talltastene er, til venstre for tabulatortasten.

Kanskje TS har maken tastatur.

Det går på alle andre steder men av en eller annen razon estupida ( med strek over o og u) går det IKKE på KG! :kjefte:

Tilde, som det heter på spansk. Con tilde en la o y la u.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går på alle andre steder men av en eller annen razon estupida ( med strek over o og u) går det IKKE på KG! :kjefte:

Tilde, som det heter på spansk. Con tilde en la o y la u.

Jeg skal ikke si så mye, for du er eksperten ettersom du er spansk. Men tilde er da dette tegnet: ~ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke si så mye, for du er eksperten ettersom du er spansk. Men tilde er da dette tegnet: ~ ?

Var det hun mente, streken over o og u i setningen hun skrev (estupida feks). :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gustaria? ville like? jeg snakker portugisisk som er ganske likt som spansk, og jeg ville ha brukt quero rett og slett. queiro på spansk sikkert.

Ja, jeg ville skrevet "Cuando termine el instituto quiero estudiar en la universidad."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilde er den derre streken som starter nede til venstre og går opp mot høyre. For å få den med på alle andre steder og skriveprogrammer bruker jeg "alt gr" og den tasten ved siden av ? - den har fire forskjellige strektegn på seg. Jeg får det til feil vei: à. Men ikke riktig.

Quiero estudiar en la universidad er også helt korrekt sagt.

Jeg ville sagt "me gustaria" - men hei, man formulerer seg forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilde er den derre streken som starter nede til venstre og går opp mot høyre. For å få den med på alle andre steder og skriveprogrammer bruker jeg "alt gr" og den tasten ved siden av ? - den har fire forskjellige strektegn på seg. Jeg får det til feil vei: à. Men ikke riktig.

Quiero estudiar en la universidad er også helt korrekt sagt.

Jeg ville sagt "me gustaria" - men hei, man formulerer seg forskjellig.

Du blander sammen begrepene. Tilde er denne: ~ (som i mañana). Accent aigu (akutt aksent) som skal brukes over "gustaría" er denne: ´

På min pc fungerer det på denne måten: hold nede alt gr og trykk på tasten med denne aksenten, deretter på den aktuelle bokstaven som skal ha denne aksenten over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Du blander sammen begrepene. Tilde er denne: ~ (som i mañana). Accent aigu (akutt aksent) som skal brukes over "gustaría" er denne: ´

På min pc fungerer det på denne måten: hold nede alt gr og trykk på tasten med denne aksenten, deretter på den aktuelle bokstaven som skal ha denne aksenten over seg.

Du blander språk. De heiter acento por spansk, Accent aigu heiter det på fransk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok bare halvveis, tror jeg. Både ´og ~ er begge tildes. Sistnevnte het på spansk opprinnelig virgulilla, men er kommet til å bli mest omtalt som eñe, da ñ på spansk jo er en egen bokstav.

Ellers er det også vanlig å si "tilde de la ñ" eller "virgulilla de la ñ".

Endret av Tornerosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Du blander språk. De heiter acento por spansk, Accent aigu heiter det på fransk.

Det har du helt sikkert rett i. Men i norske ordbøker er det vanlig at betegnelsen på aksenter står på norsk og fransk, ingen andre språk.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok bare halvveis, tror jeg. Både ´og ~ er begge tildes. Sistnevnte het på spansk opprinnelig virgulilla, men er kommet til å bli mest omtalt som eñe, da ñ på spansk jo er en egen bokstav.

Ellers er det også vanlig å si "tilde de la ñ" eller "virgulilla de la ñ".

Correcto.

I Spania blandt spanjoler heter det "tilde" når det er det tegnet dataen min ikke lar meg skrive over a, e, i, o og u på KG.

Men selvsagt skader det aldri noen å lese om sitt eget språk heller, og lære seg ordbokbetegnelsene for enkelte ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt sikkert rett i. Men i norske ordbøker er det vanlig at betegnelsen på aksenter står på norsk og fransk, ingen andre språk.

Men hvorfor oppgir du hva det heter på fransk, når det er spansk det dreier seg om her?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurodice

Men hvorfor oppgir du hva det heter på fransk, når det er spansk det dreier seg om her?

Det opprinnelige spørsmålet dreide seg om oversettelse av en setning i en tekst som skulle oversettes til spansk, og ikke om hva de forskjellige aksenter heter på spansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...