Gå til innhold

Operere ut visdomstann

Fremhevede innlegg

Skrevet

Må bare dele litt angst her. Fikk beskjed hos tannlegen i dag om at jeg må operere ut en visdomstann - I MORGEN! Jeg holder på å daue :sjenert:. Er så redd for tannlege. Ikke diss meg, det er bare slik.

Noen som kan dele sin erfaring med å operere ut visdomstann? Skal gjøre det med lokalbedøvelse hos tannlegen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk også samme beskjed en gang. Jeg er egentlig ikke redd for så mye, overlever det meste helt greit. Men av en eller annen grunn satte denne beskjeden meg helt ut! Tror det hadde noe å gjøre med hvor vondt det er når noe kommer i nærheten av, eller rører, nervene under besøk i tannlegestolen.

Jeg møter opp hos spesialisten, sitter i stolen og får bedøvelse. Likevel må vi stoppe opp, bare fordi jeg skjelver som en gærning og gråter lydløst. Det hele var utrolig pinlig - Jeg ser tannlegen sukke og legge fra seg instrumentene. Og jeg som aldri har hatt problemer med å takle blod eller smerte tidligere!

Tannlegen roer meg ned ved å si at han kan telle til tre før han trekker, om jeg tror det kan være bedre. Hvilket jeg går med på.

Han teller til tre. Og tulling som jeg er, holder han tannen foran meg allerede på to!

Jeg ble lurt som en liten unge. Han spurte meg om jeg kjente noe og da måtte jeg jo innrømme at det ikke gjorde det.

Så vet du, det der er faktisk ganske greit! Sikker verre å gjøre det på den gamle måten :fnise:

Skrevet

Jeg regner med at du faktisk mener at du skal operere ut, og ikke trekke?

Jeg har gjort begge deler, og må si det gikk mye bedre enn jeg hadde forventet. Jeg grudde meg masse, mest fordi jeg hater å ligge i tannlegestolen, maktesløs. Men jeg hadde en veldig grei tannlege som forklarte meg underveis hva han gjorde, noe som roet meg mye ned. Selve inngrepet gikk så lett som en lek, og det til tross for at jeg hadde krokete røtter. Jeg fikk bedøvelse, og kjente overhodet ingenting. Jeg kjente jo at han holdt på, men jeg hadde forventet meg mye kraftigere bevegelser med rykking og det hele. Det som var mest rart, var da han boret ut deler av tannen (vet ikke om det er vanlig), fordi jeg kjente at det ristet i kjeven, men det var jo ikke noe smerte i det.

Det som var mest ubehagelig for min del, var at jeg spesielt den ene gangen blødde en den del første timen eller to etterpå, og at jeg ikke kunne spise normal mat på et par dager. Jeg fikk sterke smertestillende for å ta evt. smerter. Nå tok jeg en dose ganske med en gang, før bedøvelsen hadde rukket å gå ut, sånn at tablettene tok den første smerten. Den dosen holdt for meg, for jeg var helt slått ut resten av dagen og kvelden, og jeg fikk aldri vondt da de smertestillende gikk ut av kroppen. Akkurat det er kanskje ikke så vanlig - jeg tror de fleste tar smertestillende i flere omganger samme dag og dagen etter, men det er nok individuelt.

Så, for meg var ikke operasjon eller trekking av visdomstenner forbundet med smerter i det hele tatt, og selve opplevelsen gikk både raskere og lettere enn jeg hadde trodd. Når jeg da skulle gjøre dette gang nummer to (jeg trakk og opererte en tann hver gang, i to omganger), grudde jeg meg ikke lenger. Dette var hvertfall litt om hvordan jeg opplevde det.

Skrevet

Scrollet egentlig bare nedover nye innlegg og i farten leste jeg "Onanere ut visdomstann".

Tror det kan være mer behagelig ihvertfall! :D

Skrevet

Må bare dele litt angst her. Fikk beskjed hos tannlegen i dag om at jeg må operere ut en visdomstann - I MORGEN! Jeg holder på å daue :sjenert:. Er så redd for tannlege. Ikke diss meg, det er bare slik.

Noen som kan dele sin erfaring med å operere ut visdomstann? Skal gjøre det med lokalbedøvelse hos tannlegen.

Går helt fint. Men du klarer ikke å spise på to tre dager. Fin slankekur og god anledning til å få redusert volumet på magesekken. Husk å følge veiledningen for stell av såret i ettertid. Jeg som ikkerøker ble helt fin etter et par måneder. Min røkende kollega slet i over ett år...

Skrevet

På vår klinikk trekker vi og opererer ut visdomstenner hele tiden og de aller fleste syns dette går veldig bra (enda de er redde før de vi begynner)

Man begynner jo med bedøvelse, det SKAL være SMERTEFRI behandling! Merker du noe sier du fra å får mer bedøvelse. Du kommer nok til og kjenne at de er der, og kanskje litt trykk og press, men ikke smerte : )

Siden du skal operere den ut regner jeg med at de først snitter litt i tannkjøttet ditt, så bruker de noe som ser ut som skru trekkere for å løsne tannen, da den sitter fast i rothinnefibre. Noen ganger popper den ut ved hjelp av "skrutrekkeren" andre ganger må man bruke tang. Og noen ganger også borre som det står over her, for å separere røtten slik at det blir lettere å få den ut.

Lykke til, dette går bra!

Skrevet

Jeg regner med at du faktisk mener at du skal operere ut, og ikke trekke?

Jeg har gjort begge deler, og må si det gikk mye bedre enn jeg hadde forventet. Jeg grudde meg masse, mest fordi jeg hater å ligge i tannlegestolen, maktesløs. Men jeg hadde en veldig grei tannlege som forklarte meg underveis hva han gjorde, noe som roet meg mye ned. Selve inngrepet gikk så lett som en lek, og det til tross for at jeg hadde krokete røtter. Jeg fikk bedøvelse, og kjente overhodet ingenting. Jeg kjente jo at han holdt på, men jeg hadde forventet meg mye kraftigere bevegelser med rykking og det hele. Det som var mest rart, var da han boret ut deler av tannen (vet ikke om det er vanlig), fordi jeg kjente at det ristet i kjeven, men det var jo ikke noe smerte i det.

Det som var mest ubehagelig for min del, var at jeg spesielt den ene gangen blødde en den del første timen eller to etterpå, og at jeg ikke kunne spise normal mat på et par dager. Jeg fikk sterke smertestillende for å ta evt. smerter. Nå tok jeg en dose ganske med en gang, før bedøvelsen hadde rukket å gå ut, sånn at tablettene tok den første smerten. Den dosen holdt for meg, for jeg var helt slått ut resten av dagen og kvelden, og jeg fikk aldri vondt da de smertestillende gikk ut av kroppen. Akkurat det er kanskje ikke så vanlig - jeg tror de fleste tar smertestillende i flere omganger samme dag og dagen etter, men det er nok individuelt.

Så, for meg var ikke operasjon eller trekking av visdomstenner forbundet med smerter i det hele tatt, og selve opplevelsen gikk både raskere og lettere enn jeg hadde trodd. Når jeg da skulle gjøre dette gang nummer to (jeg trakk og opererte en tann hver gang, i to omganger), grudde jeg meg ikke lenger. Dette var hvertfall litt om hvordan jeg opplevde det.

Det er ikke så uvanlig. Jeg antar at siden du hadde krokete røtter ville de nok separere tannen på midten og trekke ut halve av gangen for ikke å frakturere den krokete delen av roten, for hvis den frakturerer er den litt mer vrien å få ut : )

Skrevet

For en del år siden opererte jeg ut to visdomstenner. Helt smertefritt, men det gjorde litt vondt noen timer etterpå når bedøvelsen gikk ut og i en dag eller to etterpå. Men det fiksa jeg greit med litt smertestillende.

Samboeren min har operert ut en visdomstann nå nylig. Han opplevde det på nøyaktig samme måte som meg.

Eneste forskjellen mellom oss to var at jeg var litt pysete og ikke greide å tygge mat de to første dagene, mens samboeren min spiste som vanlig bare noen timer etterpå. Det eneste han passet på var at han ikke spiste veldig sterk mat (tenkte det kunne være ubehagelig med chili i såret) og at han var forsiktig med den siden han hadde såret på.

Skrevet

Visdomstenner er ofte porøse og sitter ikke spesielt godt fast, så dette pleier å være piece of cake. Jeg har tannleggeskrekk, men å operere ut visdomstann er noe av det minst skumle jeg har gjort hos tannlegen.

Skrevet

Noen som vet når hullet forsvinner? Såret har jo grodd, så skjønner ikke helt hvordan hullet skal bli tett. Så bedre ut når jeg hadde stingene.

Skrevet

Mener det har en del å si om du er over eller under 25 år også. Jo yngre jo bedre.

Skrevet

Opererte ut to dyptliggende visdomstenner i sommer. Det tok litt tid, men gjorde ikke vondt der og da. Ble litt sliten i kjeven da :P Ellers gikk selve inngrepet bra selvom jeg gruet meg veldig.

Kan være lurt å kjøpe inn ting du trenger på forhånd :) lykke til.

Skrevet

Tusen takk for gode svar, alle sammen. Gruer meg litt mindre nå. Eller, jeg gruer meg veldig, men tenker at det ikke vil bli så ille som jeg tror. Jeg ser for meg stor ståhei med tusen instrumenter og hoi og bråk og styr. Det er liksom ikke smerter jeg er så redd for, men omstendighetene rundt :sjenert:.

Jeg har veldig lyst til å ta med meg mp3-spilleren min og høre på musikk med ørepropper mens de holder på. Vet dere om det er noe de fleste tillater? Har lest at det er folk som har gjort det. Sendte også en mail og spurte, men fikk ikke svar.

Til noen som spurte lengre oppe om jeg skal trekke eller operere: Ja, jeg mener operere, ikke trekke.

Skrevet

Jeg trakk en visdomstann i dag! Det gikk veldig fint, satt kanskje ti minutter i stolen, selve trekkingen tok ikke ett minutt en gang. Fikk bedøvelse, snittet litt i tannkjøttet for å få frem tannen skikkelig, og så trakk de den ut.

Har ikke særlig vondt, tok èn paralgin forte noen timer etter (som man får resept på), men ikke hatt behov for noe siden. Det ekleste er at bedøvelsen sitter så lenge i, synes jeg.

Kan være det er forskjell på operasjon og trekking, men det var bare to stykker i rommet når jeg var der. Tannlege og tannpleier.

En venninne av meg måtte operere, og hun fikk ha med seg ipod under inngrepet :)

Lykke til, det går bra!

Skrevet

TS her. Da er jeg ferdigoperert! Det var litt både og. Det var både verre og bedre enn jeg hadde forventet. Jeg måtte ha dobbelt med bedøvelse fordi jeg kjente en del underveis. Men det gikk raskt, vi ventet mer på bedøvelsen enn det tok å faktisk få ut tanna. Veldig snill tannlege og sekretær, de var ikke hardhendte, de snakket om helt andre dagligdagse ting underveis (det syns jeg var veldig greit, sikkert ikke bevisst, men det tok fokuset litt bort). Må muligens gjøre det om igjen med ei anna tann om noen år. Kommer til å grue meg, men det var ikke ille.

Eneste er at jeg blør veldig nå... Skal jeg det? Har på bomullspads, har byttet ca to ganger nå. Føler jeg fremdeles blør. Første gang jeg spyttet ut når jeg kom hjem var det helt svart av blod omtrendt. Nå er det ikke så mye. Men føler at dersom jeg glemmer meg pittelitt og slutter å klemme på padsen inni munnen så strømmer det blod. Men er kanskje bare meg...

Skrevet

Det kommer til å blø litt, ja. Husk å ta smertestillende fortløpende! Men gratulerer - en trekking gjennomført!

Skrevet

Det kommer til å blø litt, ja. Husk å ta smertestillende fortløpende! Men gratulerer - en trekking gjennomført!

Det er en time ca. siden nå og jeg blør fremdeles så fort bomullspaden viker. Ekkelt. Får ikke til å svelge helt enda føler jeg.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde bommulspaden inne lenge, byttet et par ganger og greier. Men jeg tror jeg etterhvert bestemte meg for å for å ta den ut, da jeg mistenkte at alt spyttet og blodet i den gjorde at det bare smakte verre. Men først etter noen timer, altså. Det ble bedre da.

Og jeg sier det igjen: Ta smertestillende! Ikke" vent og se" hvordan det går.

Skrevet

Jeg hadde i gasbindet nr 2 i ca 20min som jeg fikk beskjed om. Det er normalt at det blør en stund etter man fjerner gasbindet. Skulle helst ikke spytte, bare svelge ned blodet. I tillegg til å ikke drikke på noen timer. Ikke bruk sugerør.

Gratulerer med vellykket fjerning da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...