Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har erfaring med ektaskap mellom en muslimsk mann og kristen kvinne?

Når begge har samme syn på religion, og respekterer hverandres tro. Og

kjærligheten mellom de er sterk. er det da problematisk med ekteskap?

Jeg er gift med en flott mann fra Tunisia, og vi er utrolig glad i hverandre.

Vi tenker likt når det gjelder tro, og vi begge er enige om at vi skal beholde

den tro vi har. Ingen skal konvertere.

Vårt forhold er basert på et solid fundament av kjærlighet - ikke tro.

Andre der ute som har det som oss??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene mine har begge to forskjellige religioner. Faren min var muslim ( fre Iran) , og moren min var kristen ( fre Russland) .Så jeg har blitt vokst opp i et hjem der vi både feiret jul og eid. Og nå er jeg sammen med min muslimske kjæreste. Men vurderer å konvertere til islam.

Men personlig sysntest jeg ikke religionen kommer i veien, dersom dere begge er enige om å akseptere det. Men jeg håper virkelig at du har tatt opp temaet om omskjæring. Evt. om dere har tenkt på å ha barn i fremtiden. Skjenner flere som har kommet i konflikt på grunn av det :(

Skrevet

vet om en praktiserende muslim, som er gift med en kristen kvinne,

barna er muslimer og kona har akseptert dette. Barna er praktiserende også

Skrevet

Hvis jeg var vestlig kvinne i datingfasen med en muslimsk mann ville jeg oppfattet det som et tankekors at det er svært mange færre ekteskap mellom muslimske kvinner og vestlige menn enn mellom vestlige kvinner og muslimske menn.

Det er neppe en ren tilfeldighet at det er veldig mange flere par av konstellasjonen muslimsk mann & kristen kvinne enn av den motsatte, kristen mann & muslimsk kvinne. Den groteske skjevheten i "kulturutvekslingen" mellom muslimer og nordmenn på området partnerskap henger så vidt jeg kan forstå sammen med at Koranen nettopp gjør forskjell på menn og kvinner på dette området; Koranen forbyr muslimske kvinner å gifte seg med en ikke-muslim, mens en muslimsk mann godt kan gifte seg med en jødisk eller kristen kvinne. Begrunnelsen er at islam skal sikre sin ekspanasjon og at alle barn av muslimer skal regnes som muslimer, og siden mannen var familiens suverene overhode da Koranen ble skrevet, regnet man det tilstrekkelig at mannen var muslim, det ville sikre at også den kristne eller jødiske kvinnens barn ble oppdratt som muslimer. Noe som forunderlig nok også ser ut til å være gjeldende i Norge på totusentallet. Se debatten i denne tråden:

Etnisk norske kvinner som gir sine barn muslimske navn

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=526484

– Kvinnekonvensjonen er faktisk ikke uforenelig med islamsk lov, understreker Sardar Ali.

– Men islamsk lov er komplisert, den består av både Koranen og hadith (profeten Muhammeds ord). Dessuten er det mulig å tolke islamsk lov på ulike måter, forklarer hun videre. Koranen består av 6666 vers. Av disse er det bare 6 som på en eller annen måte underordner kvinnen. Disse versene har sin opprinnelse i bestemte historiske forhold. For eksempel det at muslimske kvinner ikke kan gifte seg med ikke-muslimer, mens det samme ikke gjelder for muslimske menn. Det skyldtes at da islam ble grunnlagt, var det viktig at religionen ble spredt til så mange som mulig. I og med at det er kvinnen som føder barn, var det nødvendig at hun giftet seg muslimsk, slik at hun kunne føre gruppen videre.

http://kilden.forskningsradet.no/c17344/artikkel/vis.html?tid=36769&within_tid=17514

Skrevet (endret)

det er riktig det du sier, men saken er at de fleste av "muslimske" menn som gifter seg med norske kvinner, gifter seg med agnostiske/ateistiske kvinner, så ekteskapet er da ikke "gyldig".

Endret av B18
  • 2 uker senere...
Skrevet

Her kommer et langt utdrag om islam fra en kristen nettside jeg benytter meg mye av,www.mensviventer.no.

Koranen

Koranen er egentlig ikke skrevet som en bok, men er en samling taler som Muhammed holdt. Roten til ordet Qu“ra (Koran) betyr: Å snakke eller tale. Muhammed kunne visstnok ikke lese og skrive, men noen skrev ned det han sa og oppbevarte det. Da han døde ønsket hans etterfølgere å samle hans taler eller forkynnelse. Det meste som ble skrevet ned i ettertid, ble skrevet etter hukommelsen, fra de som hadde lært utenatt det Muhammed sa. Noe av det som ble bevart skriftlig, var skrevet ned på palmeblader eller på trebiter. Den første samlingen av Koranen skjedde under Abu Bakr (Muhammeds svigersønn). En av de fire som hadde kjent best til Muhammeds lære, fikk oppgaven med å samle skriftene. Hans navn var Zaid ibn Thabit (Salih al-Bukhari). Kort tid etter Muhammeds død, var det flere stammer som gjorde opprør og gikk tilbake til avgudsdyrkelsen. Abu Bakr sendte ut en hær mot dem og i denne krigen døde mange av dem som selv hadde hørt Muhammeds taler. Flere av dem hadde også oppbevart skrifter som nå gikk tapt. Hvis dette materialet hadde vært tilgjengelig for oss, ville det kanskje gitt et enda klarere lys over Muhammeds ideologi.

Koranens forhold til Bibelen.

Muhammed ga hele tiden i sin forkynnelse referanser til Bibelen. De fleste talene hans bygger ganske enkelt på bibelhistoriene. Hvis du selv kjenner Bibelen, og samtidig studerer Koranen, vil du se at det ikke er mye nytt å lese. Men det er en viktig observasjon vi dessverre må komme med. I hvert fall 90 % av innholdet i Koranen, er enten ikke kjent, eller følges ikke opp av den vanlige muslim, og 90 % av det mange muslimer i dag tror og praktiserer, som de mener er knyttet til deres religion, er ikke å finne i Koranen, men kommer fra senere tradisjon og tilleggsskrifter. Det har altså ikke Muhammed som kilde. I så fall kan det ligne mye på det som også er situasjonen innen kristenheten, hvor mange kristne ikke kjenner Bibelens innhold, og holder i tillegg fast på lære og tradisjoner, i kristendommens navn, som er direkte ubibelsk, og har sine røtter i hedenskap og okkulte filosofier. Slik har også islam endret seg i fra utgangspunktet.

Det er viktig å poengtere at Bibelen er Koranens autoritet, men at de fleste muslimer nok har glemt at det er slik. De bekjenner at de tror på alle profetene, på Moses og på alle bøkene han skrev. De tror med andre ord på Bibelen. Det å tro betyr det samme på både hebraisk og arabisk, nemlig å følge og lyde. Og da kan vi med rette invitere våre muslimske vennere til både å lese i Bibelen og følge dens lære, for det er Koranens påbud.

Sura 3:3 sier: Gud har gitt deg boken med sannheten, for å bekrefte det som var før. Og Han har gitt Torah og evangeliet som en rettledning for mennesker, og for at de skal kunne skille mellom rett og galt. Koranen skal altså bekrefte Bibelen. Derfor er Koranen gitt.Sura: 4:137: Du troende, tro på Gud og hans budbærer og på boken som ble åpenbart for hans apostler og på Skriftene som ble åpenbaret tidligere! Den egentlige intensjonen til Muhammed var med andre ord ikke å lage en ny religion, men å henvise til Gud, til de troende, til jødene og til de kristne.

Koranens forhold til de kristne

Muslimene sier at de kristne ikke lever i samsvar med Bibelen. Mange ser at de kristne har innført ubibelske tradisjoner og at de ignorerer Bibelen lære, og det er jo sant. De fleste kristne lever ikke i samsvar med Bibelen. For et års tid siden var det en religiøs debatt på hovedkanalen i tyrkisk fjernsyn. Der sa religionsministeren i Tyrkia til representeanter for en ortodoks kirke: Dere følger jo ikke bibelen selv! Hadde dere gjort det hadde dere holdt den syvende dag sabbat. Sura 3:75: Blant bokens folk finnes det noen som, hvis du ba dem oppbevare for deg en mengde gull, ville de gi det urørt tilbake til deg, og det er andre kristne som, hvis du ber dem oppbevare èn dinar for deg, ikke vil levere den tilbake uten at du på en streng måte forlanger det. I Sura 2:62 leser vi: Troende, jøder, kristne, sabaenere, hvem som helst som tror på Gud og på åpenbaringene om de siste dager, og gjør det som er riktig, skal bli belønnet av sin Herre, de har ingenting å frykte eller angre på. Budskapet i Koranen er også at muslimer skal samtale og argumentere med bokens folk (som i hvert fall må bety jødene og kanskje også de kristne), på den høfligste måte, men med unntak av de (blant bokens folk) som er onde, Sura 29:46. Men det er noen som følger Bibelen, sier Muhammed, og legger til: Gå til dem! Hvis dere muslimer ikke er sikre på den åpenbaring dere har mottatt, spør folket som leser Bibelen! (Sura 10:94).

Altså, islam er i bunn og grunn ikke en egen religion, det er egentlig kristendom.

Ønsker du å lese hele artikkelen i sin helhet, trykk her

Skrevet (endret)

mensviventer er kristenpropaganda. Ikke en seriøs kilde akkurat.

Det kan gå vel så galt å gifte seg med en kristen mann.

Endret av Ekerilar
  • Liker 1
Skrevet

Om du nå ikke vil stole på mensviventer, kan jeg iallefall bekrefte det som står der. Er nemlig i besittelse av en norsk oversettelse av Koranen, og det som blir sagt på mensviventer kan faktisk dokumenteres utifra Koranen.

Skrevet

Det kan gå vel så galt å gifte seg med en kristen mann.

Det kan også gå vel så galt å gifte seg med en ateist

Skrevet

Vel, barn er ikke aktuelt for oss, da jeg desverre måtte fjerne livmoren på grunn av sykdom. Men vi er like glade i hverandre for det, så det at han giftet seg med meg, bare for å få barn som blir musliner,s temmer jo ikke for oss. Vi giftet oss av kjærlighet vi - rett og slett.

Skrevet

Det kan også gå vel så galt å gifte seg med en ateist

Ja men da er det ikke noe ideologisk bakgrunn, siden ateisme ikke har noen form for moral, tankegods eller ideologi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...