Gå til innhold

Er Norge i en boble?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er Norge inne i en boble som snart sprekker? Da tenker jeg på boligmarkedet.

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har hørt fra flere (som sier de har greie på dette), at jeg IKKE må kjøpe meg bolig nå. Dette gjelder de som skal kjøpe sin første bolig, slik jeg skal.

De sier jeg burde vente til boble sprekker og leie frem til den tid.

Hva tenker dere om dette? Hadde du kjøpt din første bolig nå, eller ventet til bobla sprekker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper for min egen del at det er fullstendig feil , siden jeg kjøpte ifjor, men det jeg har hørt da er at en del har sagt at det kommer nytt krakk i ti år nå, og de kalles internt for krakknisser, men hvem vet hva som skjer....

Skrevet

asså en krakknisse er en som spår krakk hvert år, men det slår aldri til, men selvsagt etter en 20 år så får man jo muligens rett til slutt, jeg syns det virker lite sannsynlig utifra hvordan markedet er nå, men det er jo ting som kan falskt provosere frem krakk.

• Liker 1
Skrevet

Det er sant at det blir snakket om krakk hvert år, men nå er det litt spesielt med tanke på at noen land i Europa er nær ved å gå konkurs og fordi det fortsatt går så dårlig med USA.

Det er også en unntaktstilstand at det er så billig å ha lån (lav rente), få boliger til salgs og lav arbeidsledighet.

Jeg er skikkelig redd for å kjøpe på et tidspunkt som vil kunne koste meg DYRT.

Noen andre som har greie på dette?

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Nå er det faktisk ikke lenge siden vi hadde boligkrakk. i forbindelse med finanskrisen hadde vi kraftig boligkrakk i Norge i 2008, noe som var heldig for oss som kjøpte hus da, men forferdelig for de som måtte selge. Mange her solgte med tap på flere hundre tusen.

Selv kjøpte vi for ett par hundre tusen mindre enn anntydet.

Det er så vidt jeg forstår ganske lite som tilsier at snarlig boligkrakk nå. Børssituasjonen har bedret seg, og renta er ikke i kraftig vekst.

Skrevet

Nå er det faktisk ikke lenge siden vi hadde boligkrakk. i forbindelse med finanskrisen hadde vi kraftig boligkrakk i Norge i 2008, noe som var heldig for oss som kjøpte hus da, men forferdelig for de som måtte selge. Mange her solgte med tap på flere hundre tusen.

Det er så vidt jeg forstår ganske lite som tilsier at snarlig boligkrakk nå. Børssituasjonen har bedret seg, og renta er ikke i kraftig vekst.

Men dette krakket kan vel ikke regnes som et skikkelig krakk? - det ble vel bare som det ble fordi folk ble redde i noen måneders tid? Et skikkelig krakk vil jo føre til større arbeidsledighet og det som værre er over en lengre periode enn noen måneder midt i et år. Se på USA, de sliter jo voldsomt enda.

Uff nei, jeg synes bare det er så deprimerende å tenke på å kjøpe bolig når jeg er ferdig med studiene til våren. Ikke bare er det sykt syrt for tiden, men alt virker så usikkert rundt Norge. I norge er jo alt fint, men ikke utenfor. Det skremmer meg. :(

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Tja.. folk solgte boligene sine med tap på opp mot 600000. Det er faktisk det største krakket som har vært på nærmere tredve år. Eneste grunne til at vi i Norge ikke sliter med boligmarkedet nå lenger, er fordi styringsrenta ble satt ned til ekstremnivå.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at alt virker usikkert? Det er ingenting som tyder på at det vil komme noe ytterligere boligkrakk.

Skrevet

Tja.. folk solgte boligene sine med tap på opp mot 600000. Det er faktisk det største krakket som har vært på nærmere tredve år. Eneste grunne til at vi i Norge ikke sliter med boligmarkedet nå lenger, er fordi styringsrenta ble satt ned til ekstremnivå.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at alt virker usikkert? Det er ingenting som tyder på at det vil komme noe ytterligere boligkrakk.

Jeg vet ikke hvor du får informasjonen din fra, men rett er det ikke.

For det første, boligprisene sank ikke i 2008. De sank med 4.2% fra toppen i 2007 til begynnelsen i 2008, men det kvalifiserer ikke til "mini-krakk" engang. I 2008, som du mener var det verste året på over 30 år, steg boligprisene med 2.7%.

Det er sant at det blir snakket om krakk hvert år, men nå er det litt spesielt med tanke på at noen land i Europa er nær ved å gå konkurs og fordi det fortsatt går så dårlig med USA.

Det er også en unntaktstilstand at det er så billig å ha lån (lav rente), få boliger til salgs og lav arbeidsledighet.

Jeg er skikkelig redd for å kjøpe på et tidspunkt som vil kunne koste meg DYRT.

Noen andre som har greie på dette?

Jeg synes du tenker på dette på feil måte. Du burde ikke betale mer for et hus enn det du selv priser det til å være verdt. Hvis huset du ønsker koster 3 mill, burde du vurdere om du synes det er verdt å betale lånekostnadene gjennom 20-30 år for å bo der. Hvilken vei boligmarkedet går burde være irrelevant - du betaler ikke mer for å bo der, uansett hvilken vei boligmarkedet går. Om du ikke orker tanken på å betale 3 mill for et hus som kan ha en markedsverdi på 2.5 om noen år, burde (etter min mening) du ikke være på boligmarkedet i det hele tatt.

• Liker 1
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

For det første, boligprisene sank ikke i 2008. De sank med 4.2% fra toppen i 2007 til begynnelsen i 2008, men det kvalifiserer ikke til "mini-krakk" engang. I 2008, som du mener var det verste året på over 30 år, steg boligprisene med 2.7%.

Det var situasjonen her jeg bor. Det var en veldig okay tid for oss som kjøpte hus, men for de som solgte her var det forferdelig. Og dette er ett sentralt strøk ved storby.

Skrevet

Enig. Veldig mange som har misforstått totalt, og tror at den lille nedgangen i boligprisene var et boligkrakk. Det er helt normalt at markedet svinger litt, og da er det naturlig at prisene går både opp og ned, eller står stille. At boligprisene gikk ned en liten periode skyldes nok finanskrisen og ikke minst den skremmende effekten den hadde på folk. Fordi mange trodde at det kom et boligkrakk, var etterspørselen etter boliger klart mindre, noe som medførte at noen boliger ble solgt under takst.

Selv kjøpte jeg bolig like før finanskrisen, mens prisene omtrent var på topp, men likevel solgte jeg med god fortjeneste noen år senere. Jeg er skeptisk til kortsiktig investering i boliger, men hvis jeg finner en bolig der jeg kan bo i uoverskuelig fremtid, har jeg ingen problemer med å kjøpe på nåværende tidspunkt.

Skrevet

Altså, jeg tenker at folk først og fremst kjøper bolig fordi de trenger et sted å bo ;)

Man kan ikke flytte hjemmefra, gifte seg, skille seg osv etter hva som lønner seg på boligmarkedet. Det vil alltid gå opp og ned her, så det eneste som teller fra min side er at man har råd til å betjene lånet på den første boligen. Etter det så vil det jo uansett jevne seg ut. Selger man den leiligheten man kjøpte under et krakk, så får man jo også kjøpt bolig billigere. Selger man dyrt, må man også betale dyrt for det nye man får.

En ønskesituasjon er jo å kjøpe sin første bolig når prisene er lave (og ellers også- mindre penger i omløp og lån er jo greit), men sånn i det store og hele er min filosofi at boligkjøp er et sjansespill, der man egentlig bare kan kontrollere en ting: at man ikke låner seg i hjel også dersom renta skulle stige og boligprisene synke. Pluss at man får et sted å bo, så klart ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir bare svimmel av å tenke på boligmarkedet - er jo så mange faktorer som spiller inn.

Håper dog på å få kjøpt meg egen bolig i løpet av noen års tid. Men samtidig prøver jeg å spare så mye som mulig, slik at jeg skal ha nok egenkapital til å ikke være lånt heelt opp til skuldrene.

Skrevet

Dette blir altfor generelt. I mange områder falt jo faktisk prisene flere hundretusen sammenlignet med f. eks året før. Det er greit at gjennomsnittet sier at de steg med 2.7%, men det hjalp jo lite dersom området man bor i faktisk hadde en sterk nedgang når man skulle selge og spesielt dersom man skulle kjøpe seg inn i et dyrere område.

Jeg synes du tenker på dette på feil måte. Du burde ikke betale mer for et hus enn det du selv priser det til å være verdt. Hvis huset du ønsker koster 3 mill, burde du vurdere om du synes det er verdt å betale lånekostnadene gjennom 20-30 år for å bo der. Hvilken vei boligmarkedet går burde være irrelevant - du betaler ikke mer for å bo der, uansett hvilken vei boligmarkedet går. Om du ikke orker tanken på å betale 3 mill for et hus som kan ha en markedsverdi på 2.5 om noen år, burde (etter min mening) du ikke være på boligmarkedet i det hele tatt.

Det er sevfølgelig ikke irrelevant hvilken vei markedet går dersom man har et normalt perspektiv på en 5-6 års tid, noe som er ganske vanlig for mange. Det er som regel urealistisk å anta at man bor på det samme stedet i 20-30 år. Det betyr at markedssvingningene absolutt kan få større konsekvenser, og ergo er det ikke irrelevant hvilken pris man betaler kontra hvilken pris man selger for. Det er jo helt åpenbart.

Skrevet

Du er nok litt på kjøret her. Det var ikke noe krakk i 2008. Det var rett og slett en slags selvregulering av prisene. Man kunne ikke lenger selge rått og råde til overpris, folk ble mer restrikte på hva de betalte for. Man ble mer bevisst på overpriste boliger.

På 80-tallet derimot var det et krakk. Da fikk folk knapt solgt boliger, og mange måtte omtrent gi dem bort. På den tiden kunne man gjøre kupp, det var bare det at de fleste av oss ikke hadde råd til å selge slik markedet da var.

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe lurt å sitte og vente på et krakk som ikke kommer. Husk at boligprisene i Norge tross alt er lave i forhold til andre land i Europa. Ja, det er dyrt sentralt i Oslo, men hvis man skal kjøpe noe tilsvarende i København/Stockholm/London/Paris er det enda dyrere. Til og med i Dublin, selv om prisene der har falt voldsomt, noen steder opp til 50%, DA kan man snakke om krakk. Men når boligene var voldsomt overpriset i utgangspunktet er det ikke annet å vente.

Etter min mening er det IKKE dyrt med bolig i Norge i forhold til andre land og i forhold til gjennomsnittlig lønn. I Norge ser alle på det som en selvfølge og nærmest rettighet at man skal kunne kjøpe egen bolig når man er 25 år. Sånn er det ikke i resten av verden.

Litt på siden av saken, men poenget mitt er vel at om du kjøper bolig som du har LYST til å bo i, som ligger rimelig nært sentrum/offentlig transport/noe annet attraktivt kan det vanskelig bli et tapsprosjekt. Om du da ikke må selge etter to år på et dårlig tidspunkt da. Men tenk langsiktig. Ikke spekulasjon.

• Liker 1
Skrevet

Dette blir altfor generelt. I mange områder falt jo faktisk prisene flere hundretusen sammenlignet med f. eks året før. Det er greit at gjennomsnittet sier at de steg med 2.7%, men det hjalp jo lite dersom området man bor i faktisk hadde en sterk nedgang når man skulle selge og spesielt dersom man skulle kjøpe seg inn i et dyrere område.

Selvfølgelig er det lokale variasjoner, men det er utenfor diskusjonens tema. At det var labre tider for noen steder i 2008 betyr ikke at vi hadde boligkrakk.

Det er sevfølgelig ikke irrelevant hvilken vei markedet går dersom man har et normalt perspektiv på en 5-6 års tid, noe som er ganske vanlig for mange. Det er som regel urealistisk å anta at man bor på det samme stedet i 20-30 år. Det betyr at markedssvingningene absolutt kan få større konsekvenser, og ergo er det ikke irrelevant hvilken pris man betaler kontra hvilken pris man selger for. Det er jo helt åpenbart.

Hvis en selger med tap, er det mest sannsynlig at de fleste andre boligene også har gått ned i verdi. Faktisk, hvis en ønsker å oppgradere til et finere og dyrere hus, burde en håpe at boligmarkedet gjør det dårlig. Da synker både verdien på det du ønsker å selge og det du ønsker å kjøpe, som er gunstig.

Skrevet

Det ble litt rot der.

"Selvfølgelig er det lokale variasjoner, men det er utenfor diskusjonens tema. At det var labre tider for noen steder i 2008 betyr ikke at vi hadde boligkrakk."

er svaret mitt på

"Dette blir altfor generelt. I mange områder falt jo faktisk prisene flere hundretusen sammenlignet med f. eks året før. Det er greit at gjennomsnittet sier at de steg med 2.7%, men det hjalp jo lite dersom området man bor i faktisk hadde en sterk nedgang når man skulle selge og spesielt dersom man skulle kjøpe seg inn i et dyrere område."

Gjest Marregutt
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener med det jeg uthevet? Det kommer jo helt ann på motivasjonen for å kjøpe. Om en kjøper en bolig som investering, så kjøper man ikke bolig når markedet er på topp som nå, det ville bare vært dust. Prisene har steget over 9% dette året, og det er overoptimisme i markedet. Om du så ikke kommer noe "krakk" som mange snakker om, så kommer prisene til å korrigere seg etterhvert. Men uansett, skjønner ike hva du mener med utsagnet ditt (det jeg uthevet). Man har jo absolutt noe på boligmarkedet å gjøre til tross. Det er bare det at man har sansen for en god investering i stedet for å gå i tap

Gjest Marregutt
Skrevet

Hvis en selger med tap, er det mest sannsynlig at de fleste andre boligene også har gått ned i verdi. Faktisk, hvis en ønsker å oppgradere til et finere og dyrere hus, burde en håpe at boligmarkedet gjør det dårlig. Da synker både verdien på det du ønsker å selge og det du ønsker å kjøpe, som er gunstig.

Hvorfor er det gunstig at det man prøver å selgem synker i verdi? Selger man når markedet er hett, og kjøper når det er kaldt er jo det optimale. Ikke å selge når det er kaldt, for så å kjøpe når det er kaldt. Det gir jo ingen særlig fortjeneste

Gjest Marregutt
Skrevet

Er Norge inne i en boble som snart sprekker? Da tenker jeg på boligmarkedet.

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har hørt fra flere (som sier de har greie på dette), at jeg IKKE må kjøpe meg bolig nå. Dette gjelder de som skal kjøpe sin første bolig, slik jeg skal.

De sier jeg burde vente til boble sprekker og leie frem til den tid.

Hva tenker dere om dette? Hadde du kjøpt din første bolig nå, eller ventet til bobla sprekker?

Tror vi kan være på vei/er på vei inn i en boble. Renta har vært nesten kunstig lav veldig lenge, og den holdes der, ble det bestemt i dag. Folk låner seg penger til opp over øra, og Bloomberg spådde at snart ville den gjennomsnittlige gjeldsgraden på norske husholdninger ligge på 204% over disponibel inntekt, hvilket betyr at folk er optimistiske til fremtiden økonomisk, og er villig til å betale mer for bolig. Da stiger prisen med. Pluss at krisen her i Europa ikke berører oss i Norge noe særlig, og kommer derfor ikke til å roe ned markedet. Det er også flere indikatorer som kan peke mot en boble. Så dersom du venter litt, så tror jeg prisene faller om en stund :) Når er umulig å vite da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...