Gå til innhold

Hvordan finne balansen etter en diett/slankeperiode


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i et par mnd levd veldig strengt, byttet ut brød med knekkebrød og ost med magert kjøttpålegg. Verken melk, ost eller brød har inngått i dette kostholdet. Har telt kalorier, lagt på 1000 - 1300 (trener ikke, derfor jeg lå på så lavt inntak). Jeg ser nå at dette har vært for lavt. Har nådd idealvekten min, så spørsmålet er; hvordan skal jeg klare å holde meg der uten å gå verken ned eller opp? Begynner å bli litt småredd for meg selv nå, merker at dersom jeg en dag tar meg en skive med brunost, får jeg en frykt for at det skal føre til en vektøkning(selv om jeg innerst inne vet at dette ikke er tilfelle.) Hører jo skrekkhistorier overalt om folk som går opp mye på kort tid etter endt diett. Så hvordan kan jeg holde en stabil vekt? Er veldig glad i både brød og ost, vil gjerne kunne spise dette igjen uten å tenke på kalorier og vekt. Har virkelig ikke lyst til å bli en jojo-slanker, selv om jeg føler jeg er i målgruppen. Er egentlig utrolig glad i mat, og spiser til jeg sprekker, mens nå går det mer andre veien... Kan jo også si at det ikke var brød og ost som gjorde at jeg la på meg, men all Mc'Donaldsmaten og kebabene :gjeiper: Men nå føler jeg altså at jeg kan gå opp i vekt av "vanlig" mat og, siden jeg har kuttet det ut så lenge. Er dette tilfelle eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nettopp fordi det er så lett å gå opp i vekt etterpå at metoden du har brukt frarådes på det sterkeste. Det eneste som gir varig virkning er å legge om livsstilen til å spise riktigere og mosjonere mer.

Hvis du hadde gjort det til å begynne med så hadde du kanskje hatt en noe høyere vekt nå, men den hadde vært mulig å opprettholde.

Du innser forhåpentligvis at du ikke kan fortsette å spise så lite som du gjør i lengden, faktisk bør du slutte allerede i dag med det idiotopplegget. Etter at du har spist deg mett i et par dager vil du forhåpentligvis ha fått tilbake overskuddet, og du kan begynne å være aktiv i hverdagen.

Det er mye viktigere å være i litt aktivitet hver dag enn å trene på helsestudio 2-3 ganger i uka, både i forhold til helseeffekter og vekt. Allikevel er det beste selvsagt å gjøre begge deler.

Du vil nok gå opp noen kilo nå til å begynne med. Sannsynligvis har du nesten ikke glykogenlager, kroppens lager av høyoktan energi som hovedsakelig brukes ved aktivitet over syregrensa. Det binder en del vann i kroppen og utgjør 2-3 kg på de fleste folk. Du vil nok også legge på deg en del i fettvekt fordi kroppen har vært underernært og dermed vil søke å ta til seg det den kan. Du må bare blåse i at du går opp noen kg på kort sikt, du må finne et kosthold og treningsregime du kan leve med på lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i et par mnd levd veldig strengt, byttet ut brød med knekkebrød og ost med magert kjøttpålegg. Verken melk, ost eller brød har inngått i dette kostholdet. Har telt kalorier, lagt på 1000 - 1300 (trener ikke, derfor jeg lå på så lavt inntak). Jeg ser nå at dette har vært for lavt. Har nådd idealvekten min, så spørsmålet er; hvordan skal jeg klare å holde meg der uten å gå verken ned eller opp? Begynner å bli litt småredd for meg selv nå, merker at dersom jeg en dag tar meg en skive med brunost, får jeg en frykt for at det skal føre til en vektøkning(selv om jeg innerst inne vet at dette ikke er tilfelle.) Hører jo skrekkhistorier overalt om folk som går opp mye på kort tid etter endt diett. Så hvordan kan jeg holde en stabil vekt?

Jeg håper det er greit at jeg deler min erfaring, for på den måten å besvare spørsmålet ditt.

Jeg gjorde motsatt av hva de fleste gjør for å gå ned i vekt - jeg brukte denne kalkulatoren for å beregne hvor stort energibehov jeg vile ha ved ønsket vekt og aktivitetsnivå, og så la jeg meg på det energiinntaket.

Da var det kun småjusteringer som var nødvendig for å stabilisere vekten der jeg ønsket den skulle stabilisere seg.

Det tok mye lengre tid å gå ned i vekt på denne måten, men til gjengjeld hadde jeg innarbeidet kostholdsrutiner og aktivitetsrutiner som var riktig for det nivået jeg ønsket å ligge på.

Og det er nettopp dette jeg vil anbefale deg å gjøre.

Ta en omtrentlig beregning av hvor mye energi du behøver ved ønsket vekt og aktivitetsnivå, og så legger du deg der.

Da er det veldig lett å gjøre små justeringer hvis du merker at resultatet ikke er som du forventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :) Ja, jeg vet nå at det har vært en dum måte å gå ned på. Har hatt en stabil vekt som har svingt en 2-4 kg i løpet av årene. Men etter en lang periode hvor jeg rett og slett var litt selvmedlidende, tydde jeg til mat, og gikk derfor opp i vekt. Fikk litt småpanikk da jeg veide meg for første gang på 4 mnd, og jeg hadde lagt på meg 4 kg, aldri veid så mye som da. Og ja, 4 kg er ikke allverdens, men jeg ble veldig opphengt i dette, og ville ned igjen så fort som mulig. Trist igrunn hvis jeg nå raser opp i vekt på et par uker igjen, når jeg har vært så streng mot meg selv så lenge :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :) Ja, jeg vet nå at det har vært en dum måte å gå ned på. Har hatt en stabil vekt som har svingt en 2-4 kg i løpet av årene. Men etter en lang periode hvor jeg rett og slett var litt selvmedlidende, tydde jeg til mat, og gikk derfor opp i vekt. Fikk litt småpanikk da jeg veide meg for første gang på 4 mnd, og jeg hadde lagt på meg 4 kg, aldri veid så mye som da. Og ja, 4 kg er ikke allverdens, men jeg ble veldig opphengt i dette, og ville ned igjen så fort som mulig. Trist igrunn hvis jeg nå raser opp i vekt på et par uker igjen, når jeg har vært så streng mot meg selv så lenge :(

Siden du har gått ned i vekt ved å sulte deg så har du antakelig mista noen kilo muskelmasse og ikke så mye fettvekt. Dermed har du nå dårligere forbrenning enn før du satte i gang med idiotkurne. Det er bare å brette opp ermene; tren styrke og utholdenhet og spis sunn mat i passelige mengder, som betyr NOK mat, ikke sultekur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må øke med LITT hver uke fra det utgangspunktet du lå på med matinntak.

La oss si 50-100 kcal i uka. TREN for å få opp forbrenningen.

Så skal det nok gå bra likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper det ja :) Skal ihvertfall bli mye flinkere til å spise mer mat, spesielt nå som jeg har begynt å trene. Har f.eks begynt å kutte ut noen av knekkebrødene og erstatter de med brød. Samme med pålegg. I tillegg til magert kjøttpålegg, har jeg begynt å ta en skive gulost i tillegg. Har også økt litt med middagsporsjonene. Så får jeg se om vekten holder seg. *krysser fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...