Veronica W Skrevet 27. september 2011 #21 Del Skrevet 27. september 2011 Jeg liker piggdekk:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Casall Skrevet 27. september 2011 #22 Del Skrevet 27. september 2011 Noen som har tenkt på at piggfrie dekk er like gode også neste vinter? Og vinteren etter, og vinteren etter...? Så klart er ikke piggfrie dekk evigvarende, men de beholder egenskapene mye lengre enn oiggdekk. Piggfrie dekk har mykere gummi, og er bygd opp på en slik måte at de skal beholde de samme egenskapene så lenge det er tilstrekkelig med mønsterdybde igjen. Piggdekk har mye av egenskapene i nettopp piggene. Disse slites vesentlig raskere enn gummien på piggfrie dekk. I mange tilfeller vil det og falle ut en del pigger. Når piggene blir borte står man igjen med et dekk med hardere gummi og mindre optimalt mønster enn på piggfrie dekk. Lær deg å kjøre på vinterføre, velg piggfrie dekk og kjør tilnærmet like sikkert gjenom hele levetiden til dekkene dine Så du mener at de som vil ha pigger ikke kan kjøre på vinterføre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #23 Del Skrevet 27. september 2011 Hvor er all den sedvanlige besserwissermiljøbevisstheten hos alle som anbefaler piggdekk?? Dere bruker sikkert tid på å brette kartonger til tøysete gjenvinning samtidig som dere er ute og soter ned med dieselbilene deres på piggdekk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andy capp Skrevet 27. september 2011 #24 Del Skrevet 27. september 2011 Så du mener at de som vil ha pigger ikke kan kjøre på vinterføre? Så klart ikke, poenget er bare at jeg har kjørt på piggfrie dekk siden jeg fikk lappen. Dette har da vært i flere forskjellige deler av landet. Ingen uhell på vinterføre på 17 år. Jeg kommer aldri til å kjøpe piggdekk igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 27. september 2011 #25 Del Skrevet 27. september 2011 For dem som kan kjøre og som bruker innsiden av hodet i trafikken er piggfritt det eneste alternativet som duger. Det folk ofte glemmer er at de kjøre veldig mye på bar asfalt med piggdekkene sine. da tar det ikke lang tid før piggdekkene har mistet den ene fordelen de hadde fremfor piggfrie dekk, nemlig holkeføre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 27. september 2011 #26 Del Skrevet 27. september 2011 Vil bare legge til at en får dset en betaler for. Å kjøpe billige dekk, sommer som vinter, er tullete. Kjøp testvinnere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apophis Skrevet 27. september 2011 #27 Del Skrevet 27. september 2011 Piggdekk. Hadde piggfrie tidligere (på liten bil med forhjulstrekk) siden "alle" sa de var sååå bra, klarte knapt å komme opp bakkene til huset vårt med de. De blei solgt rimlig fort gitt.. Hadde kun valgt piggfrie om eg budde i storby. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Windsor Skrevet 27. september 2011 #28 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Det folk ofte glemmer er at de kjøre veldig mye på bar asfalt med piggdekkene sine. da tar det ikke lang tid før piggdekkene har mistet den ene fordelen de hadde fremfor piggfrie dekk, nemlig holkeføre. Ene fordelen? Beklager, men du har ikke snøring. Mens vi er enige om atpiggdekk knuser piggfritt på is så kan vi se at piggdekk også er bedre på - Snø - Våt asfalt - Tørr asfalt Litt mer enn "bare holkeføre" mao. Av de 13 kategoriene så vinner piggdekk 11. Piggfri dekk er på topp i rullemotstand og støy. Det som jeg dog vil be folk merke seg er at der resultatene er ganske jevne på f.eks bremsing på snø så er is-delen faktisk ganske kritisk. På ABS-bremsinga på is så er det altså 17.5 meter(!) som skiller beste piggdekk mot beste piggfrie. 50.5m vs 68meter. Det er veldig stor forskjell der det er mest kritisk. Det er flott at folk klarer seg med helårsdekk. Kjører man forsiktig så vil man trolig gjøre det, men vil man ha det beste veigrepet når det gjelder som mest så er det piggdekk som regjerer. Og ja, jeg skal garantere at piggdekkene vil vinne den kommende vinterdekktesten i Motor også. Endret 27. september 2011 av Windsor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 28. september 2011 #29 Del Skrevet 28. september 2011 Ene fordelen? Beklager, men du har ikke snøring. Mens vi er enige om atpiggdekk knuser piggfritt på is så kan vi se at piggdekk også er bedre på - Snø - Våt asfalt - Tørr asfalt Litt mer enn "bare holkeføre" mao. Av de 13 kategoriene så vinner piggdekk 11. Piggfri dekk er på topp i rullemotstand og støy. Det som jeg dog vil be folk merke seg er at der resultatene er ganske jevne på f.eks bremsing på snø så er is-delen faktisk ganske kritisk. På ABS-bremsinga på is så er det altså 17.5 meter(!) som skiller beste piggdekk mot beste piggfrie. 50.5m vs 68meter. Det er veldig stor forskjell der det er mest kritisk. Det er flott at folk klarer seg med helårsdekk. Kjører man forsiktig så vil man trolig gjøre det, men vil man ha det beste veigrepet når det gjelder som mest så er det piggdekk som regjerer. Og ja, jeg skal garantere at piggdekkene vil vinne den kommende vinterdekktesten i Motor også. først og fremst, om du skal fremstå som en med peiling på dekk så ikke bruk ordet "helårsdekk". Det er verre enn pinlig... Dernest les her igjen: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10025095 Så tenker du over at testene tester HELT NYE dekk og tar inn over deg at dekk brukes og slites. Hvor er skjeringspunktet der pikkdekkene ikke er i nærheten av å holde mål? Jo mer du kjører på asfalt, jo tidligere i sesongen. Jo mer du spinner og borer deg ned i grus og/eller asfalt, jo tidligere i sesongen. Folk sin blinde tro på piggdekk er nettopp det, blind. I mine tiår som billist har jeg kjørt én sesong på pigg. Det var da de fulgte med bilen jeg kjøpte. Dekkene var testvinner seosngen før og var brukt én sesong. Det er det værste jeg har hatt av dekk noen gang! Aldri stått mer fast, aldri hatt mer sleng på rompa og aldri slitt mer med å få levelige bremselengder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Windsor Skrevet 29. september 2011 #30 Del Skrevet 29. september 2011 Nå linket jeg direkte til testen, hvorfor linke til VG som bare refererer til testen jeg linka til? Men hverken piggdekk eller piggfrie dekk bør kjøres til de er helt nedslitte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 29. september 2011 #31 Del Skrevet 29. september 2011 Firkantpigger, aldri hatt så gode dekk før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 7. oktober 2011 #32 Del Skrevet 7. oktober 2011 Bremselengder pigg vs piggfritt http://naf.no/no/Forbrukertester/Dekk/Dekktester/Vinterdekktest-2011/Tabelloversikt-/ABS-bremsing-pa-glatt-is/ Tenk så over hvor mye piggene slites på bar asfalt og når du spinner. Vil gjærne se samme testen etter at dekkene har vært brukt en måned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Windsor Skrevet 7. oktober 2011 #33 Del Skrevet 7. oktober 2011 Ja, de kunne godt testa litt mer brukte dekk. Vi har fått slått fast nok ganger nå at med nye dekk er det knockout til piggdekka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterspeil Skrevet 7. oktober 2011 #34 Del Skrevet 7. oktober 2011 Piggdekk, uten tvil - fordi jeg kjører på vinterveier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 7. oktober 2011 #35 Del Skrevet 7. oktober 2011 Piggdekk, uten tvil - fordi jeg kjører på vinterveier. Så i løpet av en sesong berører aldri dine pigger asfalt? Ikke spinner du heller med disse dekkene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 7. oktober 2011 #36 Del Skrevet 7. oktober 2011 Ja, de kunne godt testa litt mer brukte dekk. Vi har fått slått fast nok ganger nå at med nye dekk er det knockout til piggdekka. ja, men hvor lenge er de nye? Og, det beste piggfrie var bedre enn fire av piggdekkene. Argumentene for å bruke pigg er få og svake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 12. oktober 2011 #37 Del Skrevet 12. oktober 2011 Noen som har tenkt på at piggfrie dekk er like gode også neste vinter? Og vinteren etter, og vinteren etter...? Så klart er ikke piggfrie dekk evigvarende, men de beholder egenskapene mye lengre enn oiggdekk. Piggfrie dekk har mykere gummi, og er bygd opp på en slik måte at de skal beholde de samme egenskapene så lenge det er tilstrekkelig med mønsterdybde igjen. Piggdekk har mye av egenskapene i nettopp piggene. Disse slites vesentlig raskere enn gummien på piggfrie dekk. I mange tilfeller vil det og falle ut en del pigger. Når piggene blir borte står man igjen med et dekk med hardere gummi og mindre optimalt mønster enn på piggfrie dekk. Lær deg å kjøre på vinterføre, velg piggfrie dekk og kjør tilnærmet like sikkert gjenom hele levetiden til dekkene dine Joda, piggfritt er fint det. Problemet er bare at på grunn av myk gummiblanding slites de ganske raskt, og de er veldig sårbare for alder. Når gummi blir eldre hardner gummien, noe som forverrer egenskapene. Uansett handler dette om kjøremønster. Vi hadde i hele fjor vinter piggfrie Falken på en bakhjulsdreven Mercedes med verken antispinn eller ESP. Denne gikk stort sett på nordvestlandet hvor veiene er snødekket/isete store deler av sesongen. Dette gikk faktisk overraskende bra, og de satt veldig godt. Den har imidlertid blitt skodd med pigg i år, nettopp på grunn av veidekket samt at med en kjørelengde på nærmere 40 000 i året betyr kjørekomforten litt; det er mer behagelig å ha skikkelig grep på blank is. Jeg vet ikke hvordan det er med TS, men hadde jeg kjørt så mye i by som jeg får inntrykk av at hun gjør så hadde jeg satt på piggfritt. De fleste større byer har vel i dag også piggdekkavgift, så økonomien i piggdekk blir forverret av dette. I tillegg så er ikke piggdekk noe særlig å kjøre med på bar asfalt, som det er mest av i byene. Du får lengre bremselengder og generelt dårligere kjøreegenskaper. I tillegg støyer det noe fælt. Det du kjører på landet ville jeg ikke bekymret meg noe særlig for. Med mindre det er våt stålis sitter de piggfrie ganske bra, og en liten bil med mindre vekt er tross alt lettere å håndtere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå