Gå til innhold

Piggdekk eller piggfritt


Gjest Badabing

Anbefalte innlegg

Jeg har en bitteliten småbil (forhjulstrekk) som jeg snart skal kjøpe vinterdekk til. Jeg kjører mye i byen, men også veldig mye på landet, der det ikke saltes.

Klarer ikke bestemme meg hva jeg skal velge, noen sier det ene, og noen det andre.

Hva mener dere er tryggest? Piggfritt eller piggdekk? Sikkerhet går først, jeg er en stor pyse på vinterføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har piggfrie nå, men neste gang blir det med pigger. Synes det blir for dårlig grep på is og hardpakket snø med de jeg har nå, selvom jeg kjører sakte. Skulle man nesten kun kjørt i byen og på salta veier ville jeg gått for piggfrie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pigg er bare bedre på rent is-føre, og de fleste av oss tilbringer mesteparten av vinteren på saltede veier med slaps, der piggfritt gir bedre veigrep. Alle bør vurdere dette i forhold til hvor de vanligvis kjører, da jeg bodde i innlandet midt i en bratt bakke hadde jeg selvsagt pigg, nå bor jeg midt i Oslo og trenger det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor noen mil utenfor Oslo, kjører til og fra byen hver dag, men er også på ganske mange turer i ulendt fjellterreng i løpet av vinteren.

Har alltid kjørt piggfritt, og aldri hatt noen problemer, selv ikke på kveldsskaren i solnedgangen og bratte bakker i Valdres, Gudbrandsdalen eller andre steder.

Husk at piggdekk utløser ekstra-avgift for kjøring i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen tvil om at piggdekk er vesentlig bedre. Såpass mye bedre at det dårlige piggdekkene slår de beste piggfrie. Det er noen få tilfeller der piggfrie er marginalt bedre (bar asfalt er ikke en av de!), men generelt er pigg fra litt bedre til ekstremt mye bedre. Bare å sjekke Motors årlige test.

Jeg synes det er litt tåpelig med "hvor mye kjører du under ulike forhold" utspill. For spørsmålet er jo, når har du behov for gode dekk? Er det viktigste å kappe noen centimeter på gode forhold eller titalls meter når det er kritisk?

Og strengt tatt, is(og våt is) som er disiplinen der piggfrie virkelig sliter er ikke så uvanlig. Da snakker jeg ikke om tykk holke, men gjerne vann som fryser. Et tynt islag som gjør veien glatt og sleip.

Piggfrie dekk har sine stryker på støy, komfort og veislitasje. Piggdekk gir dog vesentlig bedre grep. Man kan selvsagt kjøre med piggfritt, gjort det selv i mange år, men man skal definitivt være klar over at man kjører med dårlige dekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, synes jeg aldri blir klokere når jeg leser om piggfritt og piggdekk.

Kjørte piggfritt i flere år, og hadde en del ubehagelige opplevelser. Så kjørte jeg firehjulstrekker en stund, men nå er jeg tilbake på liten bil. Men denne har jo antispinn og ABS og sånt, så jeg håper det ikke blir like ille som den første bilen, samme hva slags dekk jeg velger.

Det er jo klart kjedelig å måtte betale den ekstraavgiften, men så vil jeg føle meg trygg når jeg kjører på usaltet landevei også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører piggfritt og var ifjor vinter meget fornøyd, men nå har bilen "hjelpemidler" som antispinn, ABS osv. Merker iallefall stor forskjell fra den forrige bilen jeg kjørte piggfritt som ikke hadde disse hjelpemidlene (da var jeg overbevist om å aldri mer kjøre piggfritt).

Og jeg kjører forresten ikke i by...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjørt piggfritt i nærmere 20 år, har savnet piggene et par ganger på de årene, på våt is. Har kjørt mye varebil med bakhjulstrekk, to ganger har jeg måttet legge på kjetting og da pissregnet det oppå hardpakket snø.

Hadde man sluppet avgiften som vi har her jeg bor, kunne jeg VURDERT det. Har nettopp kjøpt nye, piggfrie dekk til privatbilen min.

Det er ved nullføre på snødekke og på våt is det er glattest. Tror ikke piggdekk har noe særlig effekt i det første tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste vil selvsagt klare seg med piggfrie dekk. Selv sommerdekk og kontinentale vinterdekk kommer du ganske langt med. Har du firehjulsdrift hjelper det selvsagt også på fremdriften (men ingenting når du skal bremse!). Men "jeg har kjørt i X år med piggfritt" er jo som å si "jeg har kjørt X antall år skadefritt, så airbag trenger jeg ikke".

Alle tester er uansett veldig klare. Piggdekk har *vesentlig* bedre grep enn piggfrie. Klarer du deg med annenrangs dekk? Ja trolig, men piggfrie er og blir annenrangs. Piggfrie kommer bra ut på veislitasje, støy og komfort så det er ikke dårlige på alt, men du ofrer helt klart veigrep.

Nå kommer vel snart Motors årlige vinterdekktest. Resultatlista vil som vanlig begynne med Continental, Nokian osv sine piggdekk før den fortsetter med billigere piggdekk. Langt nede på lista kommer merkevarene sine piggfrie dekkene før jallapiggfrie og til slutt har de med et kontinentalt piggfritt dekk og så kanskje ett piggdekk noen har nappet piggene ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hm.. Det blir nok piggdekk på meg. Takk for innspill! Skal følge litt med på testene for å se hvilke dekk som er best. Det har ikke noe å si hva slags bil det er? Var en fyr på verkstedet mitt som snakket om at et bestemt type merke var best til min bil, men han ville kanskje bare selge ;)

Har satt av 4000 til dekk, er dette greit mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke til å velge noe annet enn pigger, kjente stor forskjell på pigger og piggfritt i vinter. Jeg hadde pigger og hadde èn liten sleng på hele vinteren, bilen var en drøm å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tenkt på at piggfrie dekk er like gode også neste vinter? Og vinteren etter, og vinteren etter...? Så klart er ikke piggfrie dekk evigvarende, men de beholder egenskapene mye lengre enn oiggdekk. Piggfrie dekk har mykere gummi, og er bygd opp på en slik måte at de skal beholde de samme egenskapene så lenge det er tilstrekkelig med mønsterdybde igjen.

Piggdekk har mye av egenskapene i nettopp piggene. Disse slites vesentlig raskere enn gummien på piggfrie dekk. I mange tilfeller vil det og falle ut en del pigger. Når piggene blir borte står man igjen med et dekk med hardere gummi og mindre optimalt mønster enn på piggfrie dekk.

Lær deg å kjøre på vinterføre, velg piggfrie dekk og kjør tilnærmet like sikkert gjenom hele levetiden til dekkene dine :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggfrie dekk, passer best her vi bor siden det er sjeldent snø og vinter føre og om det er snø og vinterføre så håndterer de piggfriedekkene det bra. Dessuten er de piggfrie dekkene mye mer skånsomme for asfalten.q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...