Gå til innhold

Bendelorm hos katt - æsj!!!


Væren

Anbefalte innlegg

I dag fant jeg dagens apetitt-killer ute i gården; en katt hadde kastet opp, og det lå den laaaaaaange bendelormen midt i!!! Veldig død, men også veldig lang!!! Sikkert 20 cm... :kvalm: *grøsser*

Jeg liker jo ikke tanken på at det er vår kjære, høyst elskede pus som har dratt på denne snylteren, men heller en av de mange skrantne nabokattene som lusker rundt omkring mellom husene her... :roll:

Er det noen som kan svare meg på følgende:

1: Ville vi ikke ha merket noe på katten vår om den hadde bendelorm? Hadde den da ikke vært tynn og pjuskete, f.eks.?

2: Er det sannsynlig at katten som hadde orm har flere bendelormer?

3: Hjelper vanlig orme-kur på sånne beist?

Katten vår fikk ormekur for ett og et halvt år siden, og burde nok hatt en dose... Håper det ikke er Tigergutt som er infisert!!! :o Usj, det var så ekkelt at jeg holdt på å vrenge meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åhh! Da har du sikkert lyst til å lese diktet mitt om bendelormen? Ja? :P

Retz’ dikt om bendelormen:

Smal, kvit og vakker

buktar du deg fram langs med

tarmane mine

stoppar opp

snusar på ein tarmtott

sleikjar i deg litt slim

før du snor deg vidare

i mørkret

eit byks

eg kjenner godt

at du boltrar deg djupt inne i

skrotten min

eg vil helse på

dette vesenet

som står for alt eg har av

indre liv

kokar graut

set skåla foran kjeften

ventar…

lenge

lenge

eg kjenner du er på veg

når du småbit i drøvelen

kom ut

kom fram..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerende, Retz! :briller:

Har ikke svar på alle spørsmålene dine dessverre.. Men min erfaring tilsier at en katt ikke nødvendigvis er tynn og pjuskete om den har orm. En kur er eneste måten å bli kvitt utysket på har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diktet varmet jo i sjela, Retz, hadde jeg lest diktet ditt mens jeg fjernet ormen på en laaang spade, hadde jeg g a r a n t e r t kastet opp!!! Men det er jo alltid greit å høre fra noen som har personlig erfaring... :ler:

Jeg antar det er naboens katt som har hatt orm, det er mye mer behagelig enn å tro det er vår katt, og dessuten er ikke vår katt en jeger. Har ALDRI en eneste gang sett ham fange fugler eller mus; han skal kun ha IAM's tørrfor til over 200 kroner for 3 kg. Dritfin på det! Ikke fisk, ikke noe annet! Kun tørrfor. Naboens tynne, stygge katt derimot har jeg aldri sett uten et byttedyr i munnen...

Katten vår skal i alle fall få ny ormekur - i morgen!!! :enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan svare meg på følgende:

1: Ville vi ikke ha merket noe på katten vår om den hadde bendelorm? Hadde den da ikke vært tynn og pjuskete, f.eks.?

Katten blir tynn, pjuskete, tørr i pelsen og spiser MYE.

2: Er det sannsynlig at katten som hadde orm har flere bendelormer?  

Ja.

3: Hjelper vanlig orme-kur på sånne beist?

Ikke alle ormekurer, det står på pakken hvilke ormer den tar. Jeg pleier å gi kattene Drontal - den tar alt.

Utekatter bør få ormekur 4 ganger i året! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drontal og panacur tar alle slags orm.

Panacur er og kommet som pasta.

Utekatter bør få ormekur ca fire ganger i året.

Selv om katten har kastet opp en del av en bendelorm har den nok mere ja. Bendelormen formerer seg med at den "slipper" løs kroppssegmenter.

Så ett ledd er nok til at det blir en ny orm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utekatter bør få ormekur ca fire ganger i året.

Jøss er det så ofte. Jeg har gitt dem 2 ganger i året, men det skal nå endre. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss er det så ofte. Jeg har gitt dem 2 ganger i året, men det skal nå endre. :blunke:

Ja selv om du nettopp har gitt ormekur, kan katten bli smittet like etter på.

På vår gamle katt var det ikke uvanlig at vi allerede etter tre fire uker oppdaget at den hadde orm igjen. ("barnemakk" kryper nemlig avogtil ut av katten og syns da i pelsen(særlig på mørke katter) rundt anus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare love dere at den bendelormen jeg fant i grusen var grusomt ufyselig, ekkel og lang!!! Men jeg så at den hadde både begynnelse og slutt! I alle fall ødela denne deilige opplevelsen nesten apetitten på middag i går! Så kjør på med ormekur, folkens!

Så panacur tar alt? Fant faktisk noen tabletter i skapet her nå! Men uten bruksanvisning, selvfølgelig! Hvor mye skal han ha? 1 tablett nå og en oppfølgingstablett om 2 uker, eller er det bare 1 tablett 4 ganger i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare love dere at den bendelormen jeg fant i grusen var grusomt ufyselig, ekkel og lang!!! Men jeg så at den hadde både begynnelse og slutt! I alle fall ødela denne deilige opplevelsen nesten apetitten på middag i går! Så kjør på med ormekur, folkens!

Så panacur tar alt? Fant faktisk noen tabletter i skapet her nå! Men uten bruksanvisning, selvfølgelig! Hvor mye skal han ha? 1 tablett nå og en oppfølgingstablett om 2 uker, eller er det bare 1 tablett 4 ganger i året?

Han skal ha etter hvor tung han er.

Tror det er en tabelet til 4 kilo katt. Og oppfølging om to uker.

Selv bruker jeg drontal som og tar alle typer orm.

Panacur er nå nettopp kommet som pasta også, som jeg syns er lettere å gi katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoho: Jeg tror jeg dør!!! :hoho:

Hadde jeg visst at du hadde en sånn facinasjon overfor bendelorm, skulle jeg ha gjemt den til deg, Retz! Hadde kanskje blitt fin julemat?

Jeg knuste en tablett og løste den opp i vann. Pus fikk dette i sprøyte i munnen. Går helt fint det, også! *Har mest lyst til å gi katten tablett 5 ganger daglig hver dag i 3 uker* :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:hoho: Jeg tror jeg dør!!! :hoho:  

Hadde jeg visst at du hadde en sånn facinasjon overfor bendelorm, skulle jeg ha gjemt den til deg, Retz! Hadde kanskje blitt fin julemat?  

Jeg knuste en tablett og løste den opp i vann. Pus fikk dette i sprøyte i munnen. Går helt fint det, også! *Har mest lyst til å gi katten tablett 5 ganger daglig hver dag i 3 uker*  :roll:

Eg trur det er på sin stad å byte ut mandelen i grauten med noko anna. For å seia det sånn. Det trur eg verkeleg.

Tenk berre å sjå det funklande joleljoset i barneaugo, medan ho jublar: "Åh, mamma! Eg heve finni ormen!"

Det er særs vikteg å skapa tradisjonar for borni. Jau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...