AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #1 Skrevet 19. september 2011 Har hørt at man ikke skal sette p-sprøyten selv, men også at det er mange som gjør det selv. Jeg har tatt den tre ganger og vet hvor den skal settes. Nå skal jeg ta den fjerde sprøyten, men tingen er at jeg egentlig skulle tatt den 15. sept, men har ikke gjort det enda. Grunnen er at helsesøster bare er på skolen en dag i uken, og helsestasjonen er også bare åpen en dag i uken. Akkurat denne dagen er jeg på jobb og har ikke mulighet til å gå der... har heller ikke fastlege jeg kan gå til for å ta den. Så det begynner vel å haste litt nå? Hvor lang tid kan det gå før jeg må ta den? Lurer på om jeg kan ta den selv, evt. få en venninne til å ta den. Det kan vel ikke være særlig farlig? Noen her som tar den selv? Håper på raske svar da jeg begynner å få litt panikk. - Jente 17
Moscato Skrevet 19. september 2011 #2 Skrevet 19. september 2011 Du er ikke nødt til å gå til fastlegen. I stedet kan du få time hos en hvilken som helst lege. Ring legekontoret, si hva du skal ha gjort, og så fikser de det sånn at du får komme til så snart som mulig. Jeg kjenner ingen som har satt p-sprøyten selv, forresten.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #3 Skrevet 19. september 2011 Men koster ikke det penger? Er student og bor på hybel, så har ikke så mye til overs for å betale for en legetime.
Moscato Skrevet 19. september 2011 #4 Skrevet 19. september 2011 Det koster ikke det samme som en konsultasjon, nei. Er usikker på pris, men det spør du jo om når du snakker med legekontoret!
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #5 Skrevet 19. september 2011 Jeg var nettopp på legekontoret, og de ville ikke sette den fordi jeg ikke var pasient der. Har ingen fastlege eller annen lege i nærheten. Var også på helsestasjonen (ikke for ungdom), og de henviste meg til helsestasjonen for ungdom, men det erjo den ene dagen jeg ikke har mulighet. Blir mer og mer fortvilet.. Kan jeg ikke sette den selv?
^KinderMaxi^ Skrevet 19. september 2011 #6 Skrevet 19. september 2011 Har et par venninner som har fått samboeren dems til å sette den. Snakket faktisk om det her om dagen, neste gang jeg skal sprøytes skal ei venninne gjøre det Hun hadde ekstremt lyst. Hehe.
^KinderMaxi^ Skrevet 19. september 2011 #7 Skrevet 19. september 2011 Men koster ikke det penger? Er student og bor på hybel, så har ikke så mye til overs for å betale for en legetime. Tidligere har jeg betalt 40-45kr for å sette den på legekontoret.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #8 Skrevet 19. september 2011 Ja, kan jeg ikke bare ta den selv? Eller få noen til å sette den for meg. Er ikke muskelen den skal settes i veldig stor?
^KinderMaxi^ Skrevet 19. september 2011 #9 Skrevet 19. september 2011 Ja, kan jeg ikke bare ta den selv? Eller få noen til å sette den for meg. Er ikke muskelen den skal settes i veldig stor? Jo, men du bør la en som har litt peiling sette den
Giacomo_P Skrevet 19. september 2011 #10 Skrevet 19. september 2011 Hvis du ikke har fått opplæring i hvorledes du skal gjøre dette, synes jeg det er en veldig dårlig idé. Du risikerer to ting. Det ene er at du ikke får satt injeksjonen slik at stoffet absorberes tilstrekkelig i kroppen, og det andre er at du kan få komplikasjoner som fører til ulike tyber betendelse, ofte med en stor pussfyldt abscess (byll), eller du kan få nerveskader. Er du riktig uheldig, kan du få betendelse i hjertet (riktig nok sjeldent, men dog...). Du skal vide hva du driver med hvis du setter sprøyter selv. 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #11 Skrevet 19. september 2011 Har ingen som har litt peiling... det som er problemet. :S Finnes det ikke noen veiledningsvideoer på nett? Begynner å bli stresset, skulle egentlig tatt den 14. sept.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #12 Skrevet 19. september 2011 Hvis du ikke har fått opplæring i hvorledes du skal gjøre dette, synes jeg det er en veldig dårlig idé. Du risikerer to ting. Det ene er at du ikke får satt injeksjonen slik at stoffet absorberes tilstrekkelig i kroppen, og det andre er at du kan få komplikasjoner som fører til ulike tyber betendelse, ofte med en stor pussfyldt abscess (byll), eller du kan få nerveskader. Er du riktig uheldig, kan du få betendelse i hjertet (riktig nok sjeldent, men dog...). Du skal vide hva du driver med hvis du setter sprøyter selv. Men vet du hvor jeg kan få satt den da? Legekontoret vil ikke, helsestasjonen vil ikke, og jeg har ikke mulighet til å gå på helsestasjonen den dagen den er åpen. Skulle tatt den 14. sept - hvor lenge kan jeg vente og hvem kan sett den på meg??
Tabudrue Skrevet 19. september 2011 #13 Skrevet 19. september 2011 Vi vet da ikke om du kan sette sprøyter eller ikke, men siden du er 17 år så antar jeg at du ikke har noen form for utdanning hvor du har lært å sette dem ennå? Du vet kanskje hvor på kroppen den skal settes, men vet du hvor dypt den skal for at den skal treffe riktig og ha riktig virkning? Skal den i underhuden, skal den i muskelen, vet du hvordan du sjekker at du er inne i muskelen og ikke i omkringliggende vev for å forhindre eventuelle komplikasjoner ifht injeksjonsvæska og innstikkstedet. Vet du hvor du absolutt ikke skal sette den, og hvorfor? Vet du hvilket grep du skal bruke for at legemidlet ikke skal sive ut igjen gjennom instikkstedet? Osv osv. Mye å tenke på i forhold til å sette en sprøyte selv, så du kan jo vurdere om det er verdt risikoen eller ikke... Jeg for min del ville ALDRI latt noen som ikke VET hvordan man skal sette sprøyter gjøre det på meg, men det er opp til alle og enhver forsåvidt... Men hvis du bor så langt fra fastlegen din, hvorfor har du ikke bytta fastlege? 1
Eirie Skrevet 19. september 2011 #14 Skrevet 19. september 2011 Finn i det minste en sykepleierstudent som har hatt undervisning i im.inj., eller en sykepleier. Det er jo endel sykepleiere her i verden, kanskje har du en i familien du ikke har tenkt over? Vil regne med at de aller fleste blir glade for å hjelpe, og som sagt over her - det KAN gå galt om du gjør det selv.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #15 Skrevet 19. september 2011 Jeg har ingen erfaring med å gjøre det selv, nei. Jeg bor i en annnen by for å gå på skole, og har ikke byttet fastlege siden jeg er syk så sjeldent, og bare skal bo her i et par mnd. Har heller ingen familie her som jeg kan få hjelp av. Tror dere jeg kan få satt den på legevakten? Evt. hvor mye vil det koste?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #16 Skrevet 19. september 2011 Det er jo bare å si at du må gå fra jobb en liten stund den aktuelle dagen pga legetime? Det har du jo krav på. Skjønner ikke helt hva problemet er.. 1
M0niq Skrevet 19. september 2011 #17 Skrevet 19. september 2011 Kjenner du ingen sykepleiere eller Vernepleiere f.eks? P-sprøyte er en intramuskulær injeksjon, mye mer risiko enn en subcutant som kun skal under huden
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #18 Skrevet 19. september 2011 Har ikke mulighet til å dra fra jobb siden jeg er under opplæring. I tillegg er helsestasjonen og jobb så langt fra hverandre at jeg blir vekke i flere timer. Mulig å sette den på legevakten, tror dere?
HvittHus Skrevet 19. september 2011 #19 Skrevet 19. september 2011 Du har ikke så mye annet valg enn å vente med seksuell aktivitet til du får tid å sette sprøyten. Og den skal ikke settes selv!! Dette er ikke en legevaktsak, og det kan fint vente til neste gang helsestasjonen er passende i forhold til timeplanen din. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #20 Skrevet 19. september 2011 Hvor lenge er det fra den skulle vært tatt til det ikke er trygt? Og hvis jeg f.eks går en uke etter det ikke er trygt lengre til jeg tar den, virker den med en gang igjen da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå