Gå til innhold

Daal

Gjest Badabing

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har oppskrift på en daal som er så god at den kan spises alene? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk!:)

Edit: har fått testet den ut, og den var veldig god!:)

Tror du bør teste ut med laurbærblad og kanel også, det ga en perfekt indisk prikk over i'en:)

Bare et spørsmål: heller du av vannet når du har linsene oppi krydderblandingen? Og ett til: hva slags type linser bruker du? Linsene mine beholdt fasongen, men på bildet i oppskriften er det liksom mer som en mos.

Skrevet

Du må bruke splittede linser.

• 6 måneder senere...
Gjest Badabing
Skrevet

Flere oppskrifter på god dhal?

Skrevet (endret)

Jeg har en god oppskrift! Den finner du her. I denne oppskriften kan du bruke den curryblandingen du har eller ønsker - og på den måten variere retten. Jeg har brukt både garam masala og mildere curryblandinger, og begge deler er like godt.

Denne er veldig god alene - og den er super å fryse. Jeg lager ofte av en 1/2 kg linser, og så fryser jeg det i porsjonspakninger. Dersom du vil ha et litt mer omfattende måltid av den kan du servere den sammen med yoghurtsaus og hjemmelagde chapati. Jeg har oppskrift på noen veldig gode chapati jeg lærte å lage i Kenya, der man blander inn banan, mango, løk og koriander i deigen. Anbefales! For en liten forrett før det indiske måltidet - kjøp en pakke papadums og server det med ulike dipper, f ex mango chutney og raita.

Endret av Taste of Slow
Skrevet

Jeg bruker denne:

Lentil Dhal (serves 4)

1 cup (210g) red lentils, rinsed well

3cm fresh ginger, sliced

2 bay leaves

1 cinnamon stick

2 tbs (40g) butter

1 large onion, finely chopped

2 cloves garlic, crushed

2 tsp turmeric

1 tsp cumin

1 tsp garam marsala

1 tsp chilli flakes

2 tbs lemon juice

1 tsp salt

1 tbs chopped coriander leaves

Naan bread or pappadums, to serve

1. Place lentils, ginger, bay leaves and cinnamon in a large saucepan with 3 cups of cold water. Bring to the boil, reduce the heat to medium and simmer, stirring to prevent sticking for 10-12 minutes. Discard spices and set aside.

2. Heat the butter in a large frying pan over a medium high heat. Add the onion and cook for 3 minutes. Stir in the garlic, turmeric, cumin, garam marsala and chilli flakes and cook for a further minute or until fragrant. Stir in the lemon juice and season to taste with salt.

3. Add the lentils to the pan and mix well. Cook for a further 3 minutes, stirring constantly. Remove from the heat. Stir in coriander and serve hot with naan bread or pappadums.

Skrevet

Daal ? Som i pakistansk mat?

Gjest Badabing
Skrevet

Daal ? Som i pakistansk mat?

Ja, indisk/pakistansk :)

Takk for oppskrift Fisken! Den du har lagt ut er den som AB har linket til lenger opp, og den har jeg laget masse! Den er fantastisk god, men siden vi spiser daal hvertfall en gang i uka, hadde det vært flott å ha noen å bytte på. Og jeg har spist så mye forskjellig daal i India og Pakistan, men jeg husker jo ikke hva det var i dem. Var blant annet annet en som måtte stå i 24 timer som var veldig god husker jeg.

Takk for oppskrift Taste of Slow, jeg skal prøve den i løpet av uka :)

PS: vil gjerne ha oppskrift på den chapattien også, den hørtes ekstremt god ut! Smart tips om porsjonspakninger, det er fint å ha på jobb når jeg har kveldsvakt.

Skrevet

Både porsjonspakninger og chapati kan anbefales :)

Du finner oppskrift på chapti her. Den er utrolig god, og man kan variere med alle de urter og grønnsaker/frukt man har lyst på :)

Takk for oppskrift Fisken! Den du har lagt ut er den som AB har linket til lenger opp, og den har jeg laget masse! Den er fantastisk god, men siden vi spiser daal hvertfall en gang i uka, hadde det vært flott å ha noen å bytte på. Og jeg har spist så mye forskjellig daal i India og Pakistan, men jeg husker jo ikke hva det var i dem. Var blant annet annet en som måtte stå i 24 timer som var veldig god husker jeg.

PS: vil gjerne ha oppskrift på den chapattien også, den hørtes ekstremt god ut! Smart tips om porsjonspakninger, det er fint å ha på jobb når jeg har kveldsvakt.

Gjest Badabing
Skrevet

Åh, det så godt ut, nå ble jeg skikkelig sulten! Gleder meg til å teste ut begge deler, jeg elsker chapatti :)

Og om andre også har oppskrifter, er det bare å la dem strømme på ;)

Skrevet

Beklager, det så jeg ikke.

Når det gleder chapati, bruker jeg denne oppskriften: (men bruker eget chapati-mel som jeg får kjøpt på min lokale invandrerbutikk.)

Chapati

100 g fint mel (feks, spelt, jytte eller hvete)

25 g sammalt mel (feks rug, spelt eller hvete)

0,5 ts fint salt + pittelitt til

0,5 ss olje

0,75 dl lunkent vann

1. Bland først det tørre, så tilsett olje og vann, kna deigen så lenge du orker. (10-15 min er flott)

2. Dekk deigen med plast og la den hvile ca 30 minutter (Hvis du har hastverk, kan du skippe eller kutte ned på hviletiden, men chapatiene blir bedre med litt hviletid)

3. Del deigen i 4 like store biter og kjevle til pannekaketykke rundinger

4. Stek i tørr, litt over middels varm panne, vend de ofte og pass på så de ikke blir brent

5. Ettersom lefsene blir ferdig stekt, legg de i aluminiumsfolie, så holder de seg myke og varme

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen på vanlige linser og split linser? Skal prøve å lage daal og chapati nå, håper bare jeg har riktig type linser :gjeiper:

Skrevet

Vanlige linser er hele, mens splittede linser er delt i to. Altså, de hele er runde, mens de splittede har en rund og en flat side.

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Vanlige linser er hele, mens splittede linser er delt i to. Altså, de hele er runde, mens de splittede har en rund og en flat side.

Splittede linser har vanligvis kortere koketid enn vanlige linser. Ellers finner man mange gode oppskrifter på YouTube, showmethecurry.com har også en del gode oppskrifter som jeg har prøvd, de fleste har vært vellykkede hittil :)

Gjest Badabing
Skrevet

Etter å ha prøvd litt forskjellig, synes jeg den øverste oppskriften blir best om man blander og tar halvparten splittede og halvparten vanlige linser :) Men det har jo mest å gjøre med hvordan man liker konsistensen.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg liker veldig godt oppskriften nederst til venstre på denne siden. :)

Den så spennende ut, og skal definitivt testes. Tusen takk :)

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Tasteofslow: Nå har jeg testet oppskriften, og det ble knallgod daal! :) Forsøkte chapati også, men det fikk jeg ikke helt til. De ble gode på smak, men litt tørre. Jeg brukte sammalt hvetemel, men hva bruker du? Har hørt at man kan kjøpe eget mel (atta?), men går det an å blande til det selv?

Uansett, takk for bra oppskrift :)

Endret av Badabing

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...