KaDust Skrevet 19. september 2011 #1 Del Skrevet 19. september 2011 Okey, jeg er drittrøtt og sliten ettersom typen min har influensa. Jeg er syk jeg også, men siden menn er så klagete og sytete og store bleier når de er syke er det selvsagt jeg som har måttet ta meg av han (selvom han er bleiete nå, er han fortsatt bare så ingen av dere henger dere opp i det). Nå er jeg dritsliten, både fysisk og i hodet og jeg forstår virkelig ingenting av det fysikkboken prøver å forklare meg - skal si at disse bøkene forklarer utrolig kort og lite til selvstudium å være. Så jeg trenger litt hjelp til å forstå noe: Når akselerasjonen er konstant og man tegner et diagram, bør ikke aksen være rettlinjet da? Har laget et diagram med målinger fra forskjellige tidspunkt på en gjenstand som har konstant akselerasjon, og man skulle tro at linjen ble rett, men neida? Trodde jeg endelig skulle få gjort noe idag siden mannen dro på jobb til tross for at han er syk (han har fått forfremmelse, så han mener det er greit å være på jobb de første 2 ukene, slik at han kommer litt inn i rollen. Er jo enig, men litt dumt om han smitter andre med influensa da), men neida. Her er det ikke ro å få. Kattungen som ellers sover hele dagen har rasert hele huset, spist på plantene og driver hele tiden å skal leke med håret mitt og smykket, så er jo ikke ro å få når jeg må løpe etter ho hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 19. september 2011 #2 Del Skrevet 19. september 2011 Når akselerasjonen er konstant og man tegner et diagram, bør ikke aksen være rettlinjet da? Har laget et diagram med målinger fra forskjellige tidspunkt på en gjenstand som har konstant akselerasjon, og man skulle tro at linjen ble rett, men neida? Det kommer jo an på hva aksen i diagrammet skal vise...? Hvis akselerasjonen er konstant, vil hastigheten øke jevnt. Tilbakelagt avstand over tid vil derimot bli en stadig brattere stigende kurve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 19. september 2011 #3 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Antar du har strekning og tid som y- og x-akse. Siden formelen for sammenheng mellom strekning, hastighet, aksellerasjon og tid er s = v(ved t=0)*t + 1/2*a*t^2 har du en annengradsfunksjon, og dermed ikke en rettlinjet kurve. Håper det løsner etterhvert, at den syke mannen blir litt mindre syk og at pusekatten snart sovner Lykke til! Endret 19. september 2011 av Spinell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 19. september 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 19. september 2011 Takk for at dere prøver, men jeg er like forvirret nå. Det er tid og fart det står at jeg skal sette opp i diagrammet, så da er det det jeg har gjort. Ikke strekning. Og når det er tid og fart det går på trodde jeg da at linjen i diagrammet skulle bli rett, men det blir den jo ikke. Står ingenting om tilbakelagt avstand eller noe heller. Er bare sånn mål akselerasjonen, hvor langt har klossen kommet etter så og så mange sekunder (gjenstanden er en kloss ja), og så er det "vi har målt noen verdier blablabla lag et v-t diagram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 19. september 2011 #5 Del Skrevet 19. september 2011 heller. Er bare sånn mål akselerasjonen, hvor langt har klossen kommet etter så og så mange sekunder (gjenstanden er en kloss ja), Men da er det jo strekningen du måler... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 19. september 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 19. september 2011 Ja, men det der er jeg jo ferdig med og det er ikke relatert til diagrammet. Eneste er at det er a), b) og c) oppgave. b) er finn strekningen, c) er "vi har målt sammenhørende verdier av fart og tid, lag et v-t-diagram"-blabla. v-t diagram er jo et diagram som viser fart vs tid, og her burde vel linjen blitt rett dersom det var konstant akselerasjon? Eller jevnt akselerert, men er ikke det en og samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 19. september 2011 #7 Del Skrevet 19. september 2011 Det kommer jo an på hva aksen i diagrammet skal vise...? Hvis akselerasjonen er konstant, vil hastigheten øke jevnt. Tilbakelagt avstand over tid vil derimot bli en stadig brattere stigende kurve. Også kjent som farten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 19. september 2011 #8 Del Skrevet 19. september 2011 v-t diagram er jo et diagram som viser fart vs tid, og her burde vel linjen blitt rett dersom det var konstant akselerasjon? Eller jevnt akselerert, men er ikke det en og samme? Ja, det må jeg si meg enig i. Så lenge aksene i diagrammet er lineære, selvsagt. Kan du ikke bare poste detaljene i oppgaven? (Burde ikke tråden vært flyttet, forresten?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 19. september 2011 #9 Del Skrevet 19. september 2011 Linjen blir fremdeles ikke rett. Så vidt jeg husker er "alle" likninger som omhandler aksellerasjon annengradsfunksjoner. v^2-v(ved t=null)^2 = 2as er jo en annen fartslikning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 19. september 2011 #10 Del Skrevet 19. september 2011 Linjen blir fremdeles ikke rett. Så vidt jeg husker er "alle" likninger som omhandler aksellerasjon annengradsfunksjoner. Hjernen min er ikke i slaget i dag, men jeg ser liksom for meg en konstant akselerasjon på f.eks. 5 m/s2 og en hastighet som da kan måles sekundvis fra start til 0,5,10,15,20,25 etc. m/s. Det ser veldig lineært ut i mine øyne. Jeg tenker antakelig feil? Jeg må innrømme at mekanikk-delen av fysikkpensumet aldri fenget meg noe særlig. Faktisk syntes jeg det var drepende kjedelig med treklosser som skle ned skråplan og akselererte umotivert. Jeg har selv et antall treklosser i garasjen, og ikke en eneste av dem har noensinne akselerert. Jeg ser helst at det fortsetter slik. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 19. september 2011 Forfatter #11 Del Skrevet 19. september 2011 Har det noe å si at det er vi som trekker klossen langs en rett linje på et horisontalt bord? Dette må jo være den kjedeligste delen ved hele fysikken (eller så er det bare kjedelig nå fordi jeg ikke skjønner noe) Beklager Spinell, kan være at du har rett men jeg blir ikke noe klokere av svarene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 19. september 2011 #12 Del Skrevet 19. september 2011 Linjen blir fremdeles ikke rett. Så vidt jeg husker er "alle" likninger som omhandler aksellerasjon annengradsfunksjoner. v^2-v(ved t=null)^2 = 2as er jo en annen fartslikning. Jo, dersom akselerasjonen er konstant, vil en linje i et diagram som beskriver fart og tid, være en rett linje. Definisjonen på akselerasjon er jo fartsendring per tid. Ergo vil akselerasjonen være det samme som stigningstallet til fartslinjen i et slikt diagram. delta v/delta t Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 19. september 2011 #13 Del Skrevet 19. september 2011 Har det noe å si at det er vi som trekker klossen langs en rett linje på et horisontalt bord? Dette må jo være den kjedeligste delen ved hele fysikken (eller så er det bare kjedelig nå fordi jeg ikke skjønner noe) Beklager Spinell, kan være at du har rett men jeg blir ikke noe klokere av svarene dine. Hvordan i all verden klarer du å trekke en kloss over et bord med konstant akselerasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 19. september 2011 #14 Del Skrevet 19. september 2011 Ergo vil akselerasjonen være det samme som stigningstallet til fartslinjen i et slikt diagram. delta v/delta t Nettopp. Det går jo ikke an å få noe annet enn en rett linje dersom akselerasjonen er konstant. Hele idéen med konstant akselerasjon er jo at Δv for en gitt Δt alltid er den samme. Da var jeg ikke så bortreist likevel. KaDust: Disse tallene (tid og fart) som du skal plotte inn i diagrammet, har du dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 19. september 2011 #15 Del Skrevet 19. september 2011 Jo, dersom akselerasjonen er konstant, vil en linje i et diagram som beskriver fart og tid, være en rett linje. Definisjonen på akselerasjon er jo fartsendring per tid. Ergo vil akselerasjonen være det samme som stigningstallet til fartslinjen i et slikt diagram. delta v/delta t Det har du helt rett i. Bøyer meg i støvet. Og er samtidig utrolig imponert hvis KaDust har funnet en metode for å trekke en kloss med konstant aksellerasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 19. september 2011 #16 Del Skrevet 19. september 2011 Det har du helt rett i. Bøyer meg i støvet. Og er samtidig utrolig imponert hvis KaDust har funnet en metode for å trekke en kloss med konstant aksellerasjon. Kanskje oppgaven er noe slikt: Forsøk å trekke en kloss over bordet med konstant akselerasjon. Riv deg i håret over at det er praktisk talt umulig, og at alle grafene dine blir rare. Moahaaahaaahaaahhhhaahhh! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 19. september 2011 Forfatter #17 Del Skrevet 19. september 2011 Hadde jeg vært også om jeg klarte. Men det er det det står i oppgaven. Tallene er: Tid (s) 1,0 2,0 3,1 5,6 7,2 Fart (m/s) 5,1 7,9 11,5 18,2 24,0 Det som forvirrer meg er jo at det tidligere i oppgaven står at det er konstant akselerasjon. Når vi kommer hit står det jevnt akselert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 19. september 2011 #18 Del Skrevet 19. september 2011 Og er samtidig utrolig imponert hvis KaDust har funnet en metode for å trekke en kloss med konstant aksellerasjon. Det skjedde på denne måten: Hun holdt i snoren mens hun kikket på klossen over bordkanten, men det hele var så usigelig kjedelig at hun sovnet. Dermed falt hun på gulvet, og tyngdekraften gjorde at hun holdt en konstant akselerasjon på 1g, som ble overført til klossen via snoren hun fortsatt holdt i. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 19. september 2011 Forfatter #19 Del Skrevet 19. september 2011 Det skjedde på denne måten: Hun holdt i snoren mens hun kikket på klossen over bordkanten, men det hele var så usigelig kjedelig at hun sovnet. Dermed falt hun på gulvet, og tyngdekraften gjorde at hun holdt en konstant akselerasjon på 1g, som ble overført til klossen via snoren hun fortsatt holdt i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 19. september 2011 #20 Del Skrevet 19. september 2011 Hadde jeg vært også om jeg klarte. Men det er det det står i oppgaven. Tallene er: Tid (s) 1,0 2,0 3,1 5,6 7,2 Fart (m/s) 5,1 7,9 11,5 18,2 24,0 Det som forvirrer meg er jo at det tidligere i oppgaven står at det er konstant akselerasjon. Når vi kommer hit står det jevnt akselert Er dette tall du har blitt gitt, eller tall du har kommet frem til? Det ser ikke ut til at dette beskriver en jevn akselerasjon. I løpet av det første sekundet er akselerasjonen 2,8 m/s^2, men i det neste 1,1 sek er akselerasjonen 3,2m/s^2. I de neste 2,5 sekunder er akselerasjonen 2,68 m/s^2. I det siste intervallet er akselerasjonen 3,2 m/s^2, mens den gjennomsnittlige akselerasjonen for hele tidsintervallet er på 3,01 m/s^2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå