AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #1 Skrevet 18. september 2011 Jeg prøvde meg på å bake pitabrød for første gang i går. Det ble ingen stor suksess. De smakte godt, men de blåste seg ikke litt opp engang, så det ble mer som polarbrød... Oppskriften jeg brukte var som følger: Pitabrød * 25g gjær * 3dl vann * 1ts salt * 5dl sammalt hvete, grov Fremgangsmåte Begynn med å sette stekeovnen på 275 grader, for den skal være ekstra varm.Rør gjæren ut i lunkent vann. Ha i saltet og alt det grove melet. Rør inn hvetemelet til du får en blank og smidig deig. Del deigen i 8 like store deler. Trill runde boller. Legg et håndkle over, og la dem stå til heving i 15 minutter.Smør en stekeplate,eller legg på bakepapir. Kjevle ut 4 av bollene til flate kaker, omtrent så store som en asjett. Legg dem på stekeplaten, og sett dem inn i ovnen med det samme de er kjevlet ut. De siste 4 må du vente med å kjevle ut til like før de skal stekes. Ellers vil de ikke blåse opp under steking. Stek pitabrødene omtrent 7 minutter i riktig varm ovn, til de er lysebrune og oppblåste. Jeg brukte tørrgjær i stedet (en halv pakkke, skal tilsvare 25 g fersk), og hadde denne i melet som vanlig. Når jeg lagde de slik ble det ikke en deig, det ble en røre. Ikke noe som gikk ann å trille eller kjevle. Så jeg hadde oppi en del mer mel, litt av gangen, til det ble mer deigete. De første fire kjevlet jeg kanskje for tynne. De skulle jo bli på størrelse med en asjett.. Jeg kjevlet mine til de var litt under en cm tykk, de var fremdeles mindre enn anslått. Neste runde lot jeg være kanskje halvannen cm tykke. Disse hevet seg mer i ovnen, men det ble ikke noen lomme i dem. Hva er galt? What to do?
LoneWolf Skrevet 18. september 2011 #2 Skrevet 18. september 2011 jeg kan komme med en oppskrift jeg har brukt i morgen, må finne oppskriftsboken min, for husker det ikke i hodet, så du får holde ut uten mitt råd frem til da
Dark Star Skrevet 19. september 2011 #3 Skrevet 19. september 2011 Det er i alle fall en helt annen fremgangsmåte enn den jeg bruker, men jeg vil tro at det er alt for lite heving som er problemet, i tillegg til at det er en ganske grov deig, som gir dårlig heveing. I oppskriften jeg bruker skal de både for,- og etterheves lenge. Denne oppskriften gir perfekte pitabrød, med en skikkelig oppblåst lomme i: http://veganmisjonen.blogspot.com/2010/06/oppskrift-hjemmelaget-pitabrd.html
skrue Skrevet 19. september 2011 #4 Skrevet 19. september 2011 Det er like mye fiber i fint sammalt hvetemel og jeg ser for meg at den kanskje hever litt bedre. Du må iallefall kna ekstra mye. Om ikke noe annet virker kan man bruke litt bakepulver også. Bakepulver vil normalt heve ved to temperaturer. En ved romtemperatur og en annen gang ved høyere temperatur, altså under steking.
Virvel Skrevet 20. september 2011 #5 Skrevet 20. september 2011 Jeg bruker både gjær og bakepulver når jeg lager nanbrød, og de blåser seg opp tilsvarende pitabrød under steking, uansett om de er fine eller grove. Jeg setter også ovnen på maks temperatur, dvs rundt 300 grader, og slår på grillen når jeg setter inn brettet. Så lenge man sitter og passer stekingen går det bra, men ikke snu deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå