Gå til innhold

P-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 16 år som har lyst å begynde på p-piller. Eller jeg er redd for bivirkningene, så jeg lurer på om det går ann å ta p-piller bare de dagene jeg har sex? eller er det sånn jeg MÅ ta hver dag for at det skal virke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en jente på 16 år som har lyst å begynde på p-piller. Eller jeg er redd for bivirkningene, så jeg lurer på om det går ann å ta p-piller bare de dagene jeg har sex? eller er det sånn jeg MÅ ta hver dag for at det skal virke?

Ja daglig.

Hvilke bivirkninger er du redd for?

Gjest snoopy_93
Skrevet

Du MÅ ta de hver dag, ellers så har de ingen effekt. P-piller er ikke som paracet som funker etter ca 20min.

Jeg fikk bryst smerter når jeg startet på mine p-piller, men det gikk over etter noen få dager. Dessuten så er det ikke alle som får bivirkninger. Bivirkningene varer ikke evig heller. :)

Skrevet

Jeg har unngått å starte på piller i mange år fordi jeg også var redd for bivirkninger og jeg følte jeg tilføyde kroppen unaturlige stoffer, kanskje litt teit men det var sånn jeg følte det. Bare flaks jeg ikke ble tenåringsmor, med å hoppe av i svingen i så mange år :nei:

Og jeg har alltid vært plaget med store menssmerter, mye blødning og humørsvinginger. Også begynte jeg på yasminelle 28 for nesten ett år siden og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke begynte på de før ;)

Alle mensenplagene er mye mindre enn før og jeg er ikke som et minefelt når jeg er PMS heller :fnise:

Så jeg vil anbefale deg å prøve det om du plages mye med mensen, den eneste bivirkningen jeg fikk var ømme bryst i de første 4 mnd. Og det kommer litt nå og da nå også, men det er ingenting i forhold til de andre plagene.

Skrevet

Er jo heller ikke alle som reagerer likt på hverken p-piller eller de forskjellige merkene, du må nesten bare prøve deg fram.

Skrevet

Er jo heller ikke alle som reagerer likt på hverken p-piller eller de forskjellige merkene, du må nesten bare prøve deg fram.

Nei det er også sant, man må prøve seg frem.

Skrevet

Du MÅ ta de hver dag, ellers så har de ingen effekt. P-piller er ikke som paracet som funker etter ca 20min.

Jeg fikk bryst smerter når jeg startet på mine p-piller, men det gikk over etter noen få dager. Dessuten så er det ikke alle som får bivirkninger. Bivirkningene varer ikke evig heller. :)

Nåja, depresjon, vektøkning, og senskader av dette kan bli langvarig, om enn ikke evig.

Skrevet

Ikke alle får bivirkninger av p-piller, jeg er en av dem. Noen får positive bivirkninger (mer regelmessig menstruasjon, mindre smerter, mindre kviser, etc.), noen får negative (mindre sexlyst, uregelmessig mens, humørsvingninger etc.). Felles for alle bivirkningene er at de går over av seg selv når du slutter på pillen, så du ødelegger ikke noe permanent.

Måten piller fungerer på er at de hindrer kroppen å ha eggløsning. Det er derfor du må ta dem hver dag. Det er egentlig ikke så "unaturlig" som mange tenker - pillene inneholder hormoner i nivåer som matcher de kroppen ville produsert selv. Så på en måte kan man si at pillene "lurer" kroppen til å tro at den allerede har hatt eggløsning.

Skrevet

Nåja, depresjon, vektøkning, og senskader av dette kan bli langvarig, om enn ikke evig.

Det er ingen forskning som tyder på at p-piller kan gi depresjon hos friske jenter. Men noen studier tyder på at de som allerede er deprimerte kan få en forverring. Pillene fører heller ikke til vektøkning i seg selv, men de kan gi større apetitt. Passer man på å spise som normalt, går man heller ikke opp i vekt.

Skrevet

Ja daglig.

Hvilke bivirkninger er du redd for?

Jeg har hørt det er større sjangse for å få kreft og blopropp osv.. Så det er ikke sant? Og kan jeg bare gå til helesøster å få kjøpt det med henne?

Skrevet

Jeg har hørt det er større sjangse for å få kreft og blopropp osv.. Så det er ikke sant? Og kan jeg bare gå til helesøster å få kjøpt det med henne?

Det er en økt sjanse for blodpropp, men det er mest for de som allerede har større risiko for blodpropp (overvektige, de som har hatt blodpropp i familien).

Sjansene er så små at det ikke er noe å tenke på engang, med mindre du er risikogruppen fra før som sagt.

Skrevet

Det er påvist en sammenheng mellom p-piller og blodpropp. Sjansen er størst for de som har arvelig blodpropptentends, disse bør ikke bruke piller. Faren øker også med overvekt, røyking og alder over 35. For kvinner under 35 som er sunne, normalvektige og ikke-røykere anslår man at sjansen for å få blodpropp øker med 0,01%. Til sammenligning øker den med 0,03% når man er gravid.

P-piller reduserer risikoen for eggstokk-kreft med 50%, samt kreft i livmorshinnen. Risikoen for brystkreft øker derimot noe, men det gjelder kun for kvinner over 35.

Skrevet

Det er påvist en sammenheng mellom p-piller og blodpropp. Sjansen er størst for de som har arvelig blodpropptentends, disse bør ikke bruke piller. Faren øker også med overvekt, røyking og alder over 35. For kvinner under 35 som er sunne, normalvektige og ikke-røykere anslår man at sjansen for å få blodpropp øker med 0,01%. Til sammenligning øker den med 0,03% når man er gravid.

P-piller reduserer risikoen for eggstokk-kreft med 50%, samt kreft i livmorshinnen. Risikoen for brystkreft øker derimot noe, men det gjelder kun for kvinner over 35.

Så jeg må vere 35 for at jeg skal kunne få kreft av p-piller?

Skrevet

Så jeg må vere 35 for at jeg skal kunne få kreft av p-piller?

Nei, nei... For det første "får" du ikke kreft av p-piller. De øker faren for det fordi de påvirker andre faktorer. For det andre er det ingen garantier, da p-piller kun er en bitteliten faktor blant mange som vi ha noe å si for hvem som får kreft. Gener er trolig mer avgjørende. Livsstil og vekt har også noe å si. Brystkreft rammer sjeldent folk under 50, og den økte faren er ikke mer enn bitteliten.

Skrevet

Men hvor lenge må jeg gå på p-piller før de begynner å virke da?

Skrevet

Finnes det noen god forskning på langtidsvirkning av p-piller gitt til unge jenter?

Jeg mener, i starten ble de kun gitt til "gifte kvinner med barn", etterfulgt av studenter i de glade 70 årene. Tenåringer er det forholdsvis nytt at det blir gitt til.

Skrevet

Men hvor lenge må jeg gå på p-piller før de begynner å virke da?

de fleste p-piller begynner du å ta på den første dagen av mensen. Da er du beskyttet fra dag én. Andre p-piller, som du begynner å ta på den femte dagen i menstruasjonen, er du først beskyttet etter en uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...