Gå til innhold

Elektrolyttbalanse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva innebærer det å ha feil i elektrolyttbalansen?

Noen som kan forklare dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det innebærer at en del stoffer i blodet ditt som regulerer væskebalanse og blodtrykk ikke har riktige niveauer. Alt avhengig av hva som er i ubalanse, vil du få en del ubehagelige symptomer, og alvorlige elektrolyttforstyrrelser kan være farlige.

Forstyrrelser i elektrolyttbalansen er mye av årsaken til det ubehaget du får når du har drukket for mye dagen før.

Skrevet

Det innebærer at en del stoffer i blodet ditt som regulerer væskebalanse og blodtrykk ikke har riktige niveauer. Alt avhengig av hva som er i ubalanse, vil du få en del ubehagelige symptomer, og alvorlige elektrolyttforstyrrelser kan være farlige.

Forstyrrelser i elektrolyttbalansen er mye av årsaken til det ubehaget du får når du har drukket for mye dagen før.

Vil det da si at jeg kanskje ikke spiser og drikker næringsrikt?

Skrevet

Det kan det betyde (næringsrikt er kanskje et lidt unuancert begreb her), men det kan også være visse sykdommer som gir slike udslag.

Har du tatt noen prøver som forteller dette? Er det en lege inne i billedet?

Hvis du er mere specifikk, kan jeg gi deg et bedre svar.

De fleste elektrolyttforstyrrelser er midlertidige og retter seg enten av seg selv, eller ved enkle greb i forhold til mat og drikke.

Gjest navnelapp
Skrevet

Denne typen forstyrrelsar kan mellom anna oppstå ved misbruk av avføringsmidlar, medikamentbruk, i samband med enkelte sjukdommar (m.a. House sin favorittsjukdom sarkodiose), alkoholmisbruk, uttørking eller ekstremt høgt vanninntak.

Skrevet

Jeg hadde ubalanse i elektrolyttene. Jeg hadde rett og slett drukket for lite. Nå har jeg drukket mer og de er nesten normale igjen. Skal ta ny prøve denne uken.

Skrevet (endret)

Denne typen forstyrrelsar kan mellom anna oppstå ved misbruk av avføringsmidlar, medikamentbruk, i samband med enkelte sjukdommar (m.a. House sin favorittsjukdom sarkodiose), alkoholmisbruk, uttørking eller ekstremt høgt vanninntak.

Har ikke hatt misbruk av noe som helst, så den der skjønner jeg ikke helt.

Inntar aldri alkohol eller tar noen former for medikamentelle midler.

Endret av only me
Skrevet

Har ikke hatt misbruk av noe som helst, så den der skjønner jeg ikke helt.

Inntar verken alkohol eller noen andre former for medikamentelle midler.

Jeg hadde alvorlige forstyrrelser i elektrolyttene da jeg hadde spiseforstyrrelser og hverken spiste eller drakk. Har det i perioder enda hvis jeg spiser/drikker for lite. Kan ikke være noe sånt da?

Skrevet

Nei har ikke spiseforstyrrelser heller, men har hatt en periode hvor jeg gikk mye ned i vekt uten noen form for forklaring, på veldig kort tid, så muligens det er dette som er årsaken

Skrevet

Nei har ikke spiseforstyrrelser heller, men har hatt en periode hvor jeg gikk mye ned i vekt uten noen form for forklaring, på veldig kort tid, så muligens det er dette som er årsaken

Ja, det kan det være. Har skjedd meg også. Men er du sikker på at du spiser/drikker nok da?

Skrevet

Spiser og drikker jo, men mengden blir kanskje litt liten innimellom og litt for mye kaffedrikking:)

Skrevet

Spiser og drikker jo, men mengden blir kanskje litt liten innimellom og litt for mye kaffedrikking:)

Da er det sikkert derfor :) SIkkert ingenting å bekymre seg for.

Skrevet

Da er det sikkert derfor :) SIkkert ingenting å bekymre seg for.

Er ikke bekymret nå otrivin:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...