AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #1 Skrevet 18. september 2011 Jeg har lenge kjøpt karbonadedeig fra Nordfjord, fordi jeg er veldig fornøyd med både smak og pris. Men nå vurderer jeg å slutte med det, og heller kjøpe den fra FP eller til nød Gilde, hvis det viser seg at fp sin også krymper noe så inn i h**** mye. Jeg har alltid syntes at det har blitt mye vann i pannen hver gang jeg har stekt nordfjord karbonadedeig, men jeg har aldri tenkt på å måle karbonadeigen etter steking. Idag derimot gjorde jeg det, og fikk sjokk, la det på en digital kjøkkenvekt, og det sto 250, eller 252 for å være helt nøyaktig, og ikke smakte jeg på noe av karbonadedeigen under steking, som jeg har gjort noen ganger før. 250? Kan det seriøst være så mye som 150g vann i den forbaska karbonadedeigen? Det står 5% salt og vann på etiketten, og skulle ikke det vært rundt 20g eller noe?
Lykkelitenen Skrevet 18. september 2011 #2 Skrevet 18. september 2011 Har irritert meg over det samme, lager jeg f.eks taco med norfjord sin karbonadedeig får jeg kun kjøtt 3-4 tortillas, bruker jeg 400gr kjøttdeig av svin får jeg til alle 6 lefene og har gjerne litt til overs. Har nå begynt å prøve andre karbonadedeiger i håp om at de ikke "krymper" så mye.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #3 Skrevet 18. september 2011 Jeg tror ikke det hadde blitt så mye mer om det var Gilde sin kjøttdeig. Har du mulighet til å handle på en butikk som har egen ferskvaredisk så sparer du faktisk på å kjøpe karbonadedeig som butikken har kvernet fremfor å kjøpe to pakker med Gilde/Norfjord/annet merke. Dersom dere er så mange at dere trenger to pakker riktignok.. 2
Cherish Skrevet 18. september 2011 #4 Skrevet 18. september 2011 Har hørt at Coop sin skal være veldig bra og inneholde lite vann!
venus_ Skrevet 18. september 2011 #5 Skrevet 18. september 2011 Coop sin kjøttdeig skal være den med minst stekesvinn, regner med det gjelder for karbonadedeigen og.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #6 Skrevet 18. september 2011 TS: Jeg pleier å bruke kjøttdeig av sin fra gilde også, og der har jeg aldri merket så mye vann, jeg skal veie den neste gang, for moro skyld.
matentusiasten Skrevet 19. september 2011 #7 Skrevet 19. september 2011 Karbonadedeig inneholder 5-6 % fett og rundt 20 % proteiner. Hva tror dere egentlig resten består av? Vann, selvfølgelig. Tilsatt eller ikke. Det er en grunn til at ferskt kjøtt ikke ser ut som "beef jerky". Det vi mener når vi snakker om svinn vil derfor naturligvis variere, avhengig av hvordan og hvor lenge man steker karbonadeigen. Har du sammenlignet med andre produkter?
Gjest Consensio Skrevet 19. september 2011 #8 Skrevet 19. september 2011 Derfor bruker man skikkelig kjøtt. For å lage kjøttdeig så kan man kverne det, eller som jeg pleier, hakke det opp med en skikkelig kniv.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #9 Skrevet 19. september 2011 Derfor bruker man skikkelig kjøtt. For å lage kjøttdeig så kan man kverne det, eller som jeg pleier, hakke det opp med en skikkelig kniv. Men det blir jo ikke samme smak om man kun hakker opp kjøtt. Karbonde/kjøttdeig har jo fett og sånn.. Det er jo med på smak. Ser for meg at å bare finhakke kjøtt ikke blir det samme..
Gjest Consensio Skrevet 19. september 2011 #10 Skrevet 19. september 2011 Men det blir jo ikke samme smak om man kun hakker opp kjøtt. Karbonde/kjøttdeig har jo fett og sånn.. Det er jo med på smak. Ser for meg at å bare finhakke kjøtt ikke blir det samme.. Syns det blir best jeg da. Alle som har smakt på maten min sier at de syns den er mye bedre enn kjøttdeig (som egentlig bare smaker salt og tørt) Og det finnes fett på skikkelig kjøtt også
matentusiasten Skrevet 19. september 2011 #11 Skrevet 19. september 2011 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10001906 her kan dere forresten lese den testen noen her refererte til. Som dere ser har kjøttdeigen med høyest score 30 % svinn. Det vil si at 280 gram av 400 gram blir igjen. Når det i dette tilfellet er snakk om kjøttdeig så er det nok fullt vanlig at karbonadedeig avgir litt mer vann i forhold til vekt. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå