Gå til innhold

Hunden må i bur

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når TS sier det er en nødløsning for bare noen få dager, så mener jeg at det ikke er noe problem. Men fast burbruk når man er på jobb og/eller om natten synes jeg er ille. Det kan ikke være naturlig og bra for en hund å være så passiv med så lite bevegelsesfrihet over så mange timer hver dag. Jeg er enig i det andre sier om at passifisering og fysisk begrensning ikke er det samme som reell ro og trivsel.

Forøvrig, hvis man mener at hunden virkelig trives i buret så godt i så mange timer, hvorfor trenger man da å lukke burdøren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min kar går mot buret hvis vi er for treig med å legge oss. Da ber han om å få legge seg inn i buret sitt. Han har en stort bur og det er plass til 3 hunder av samme størrelse der inne. For han er det en trygg plass. Når jeg kommer inn på rommet hans om morgenen så vil han helst ligge der litt til. Hver gang jeg leser tråder som dette så vurderer jeg å kutte ut buret, men han finner det uansett hvor jeg plasserer det og ber om å få ligge seg i det :gjeiper:

Skrevet

Jeg synes ikke du bare skal putte han i et bur uten videre hvis han ikke er vant til det.

Har han hatferdsproblemer er det kanskje ikke bare bra å stappe han i et bur for og dempe problemene...?

Er dette rettet til meg (TS)? Jeg har forklart en del ganger nå at han er burvant og trygg i buret, men at han har vært uten bur i ca. 1 år uten problemer og har begynt å destruere ting den siste uka. Føler jeg ikke har annet valg disse to dagene fram til samboeren min kommer hjem, og jeg bruker dette som en kriseløsning. Hadde vært fint om folk faktisk leste tråden. :)

• Liker 2
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Er dette rettet til meg (TS)? Jeg har forklart en del ganger nå at han er burvant og trygg i buret, men at han har vært uten bur i ca. 1 år uten problemer og har begynt å destruere ting den siste uka. Føler jeg ikke har annet valg disse to dagene fram til samboeren min kommer hjem, og jeg bruker dette som en kriseløsning. Hadde vært fint om folk faktisk leste tråden. :)

Jepp, men jeg leste hele tråden, men fikk tydeligvis ikke med meg dette. Så bra, da tror jeg nok bur er en grei nødløsning, så kan dere heller jobbe med "rive-i-stykker-alt-mulig"-problemet :)

Skrevet

Det har forresten gått veldig bra disse to dagene. Jeg har mosjonert og aktivisert bikkja masse og han har vært rolig og fin i buret mens jeg har vært på jobb. Rolig og fin (dog litt ivrig) når jeg har kommet hjem. Så når samboeren min kommer hjem i kveld kan vi planlegge hjemme-alene-trening i kombinasjon med at han også tar litt ansvar for aktiviseringen. :)

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er jo klin umulig å sette opp en barnegrind, eller snekre sammen noen kompostbinger. Nå er det jo slik at alenetrening kan være en lang prosess, man starter med noen få sekunder og så jobber man seg sakte oppover. Går man for fort frem så starter man på nytt. Jeg skjønner at det finnes ekstremtilfeller, men det er ikke majoriteten av burhundene. Har man fått seg hund så kan man i det minste gi de en fair sjangs til å klare seg uten bur. Hunder er på ingen måte hidyr om noen tror det.

Ja, for jeg begynner å snekre opp kompostbinger inne i leiligheten :sukk:

Skrevet

Ja, for jeg begynner å snekre opp kompostbinger inne i leiligheten :sukk:

Ja, det synes jeg, det har jeg selv gjort når vi skulle skille bikkja og katten. Det er en grønn gitterdel kan sikkert male den om den matcher dårlig. Det er jo da kun om natta eller når dere er borte, resten av tiden kan den settes bort.

Hvis det er design på leiligheten som hindrer deg i å tenke anderledes og la hunden slippe bur skjønner jeg ingenting. Igjen hunder er ikke hidyr på noe som helst måte.

Utgangspunktet for et hundehold må jo være at det skal være så burfritt som mulig?

Skrevet

Hunden min liker seg i buret han, for all del.. Men en gang må han lære å være i hele leiligheten alene også uten å spise opp ting tenker jeg.. Jeg driver jo å flytter unna alt mulig nå, men likevel finner han alltids noe å spise på..

Skrevet

hunden min trives også godt i buret og lukker intil døra når vi er hjemme. MEN-jeg prøvde å putte henne i buret å gå på butikken en gang. når jeg kom hjem da, hadde hun prøvd å grave seg ut av buret og blødde både på potene og i munnen :( så nå sørger jeg heller for å rydde unna ting som det er viktig at hun ikke tygger på, samt lukke døra til rommene til ungene og heller ha henne løs hvis jeg må bort uten henne. buret får stå, siden hun går dit å slapper av hvis det er mange barn og mye ståk her. jeg har vurdert å ta av døra, da den bare er i veien,men hun lukker den intil når hun vil være i fred så jeg er litt usikker på om jeg skal gjøre det.

Skrevet

Jeg har forresten tatt en nærmere titt på opptakene fra webcam'en mens jeg har vært borte fra hunden, og så at han allerede 9 minutter etter jeg gikk ut døra har hentet ting å ødelegge. Jeg trodde virkelig at han "ventet" med destrueringen til han hadde kjedet seg en stund (som han har gjort tidligere). Han har også vært svært rolig på filmen, bare tusler rundt med ting, logrer og ødelegger. Skjønner meg ikke på udyret. :ler:

Skrevet

Haha webcam ja, det kanskje jeg skal sette på:D

Skrevet

Har også alltid hunden i bur når jeg drar bort, dette fordi han spiser opp ting her inne, for et år siden hadde jeg han alene i et par timer løs i leiligheten, kom hjem og fant oppspiste sko, og kamera til 3000. Nå en dag skulle jeg prøve å ha han løs igjen, ettersom det var rundt et år siden sist, denne gangen hadde han spist opp et lys, kunstig plante, og et bilde, ødelagt ramma og spart på bilde av seg selv haha..

Så han må være i bur heretter :P

Hva med å faktisk prøve å få vekk dårlig avferd enn å løse det med å slenge han i bur?

Skrevet

Hva med å faktisk prøve å få vekk dårlig avferd enn å løse det med å slenge han i bur?

Jeg har prøvd, og jeg er usikker på åssen jeg skal gå fram! Men han liker seg i buret, det står alltid åpent når jeg er hjemme, og det er der han går å legger seg når han vil være alene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...