Wesla Skrevet 18. september 2011 #21 Skrevet 18. september 2011 (endret) Han lærer jo ikke noe mer av å være i bur? Kommer jo veldig ann på hvor gammel han er. Vår hadde vel en uke eller to hvor han gnagde litt og så gikk det over. Hvis det ikke er valpefakter er det jo en grunn til at han ødelegger. Det kan være separasjonsangst (må trenes på), for lite stimuli (må aktiviseres mer), for mye stimuli (redusere/endre aktivitet) eller smerter (sjekk hos vetrinær). Bur løser hvertfall ingenting. Endret 18. september 2011 av Wesla 2
Gjest otrivin Skrevet 18. september 2011 #22 Skrevet 18. september 2011 Hvis han bare sover uansett hvorfor i all verden må han være i bur da? Hunder liker å skifte liggestilling for å regulere temperatur. Om disse hundene koser seg glugg i hjel i buret sitt så er det bare å skru av døra da. Da får du jo bare en seng med vegger og tak. Han må jo ikke det, han går inn dit selv. Og som jeg skrev så pleier han å være i gangen når vi er ute, men om kvelden går han inn i buret. Om han sover på gulvet når vi sovner ligger han alltid i buret på morningen. Og han lukker døren selv så tror han liker å ha den der, noen ganger sitter han og styrer veldig med den og om vi ikke hjelper bjeffer han til vi gjør det. Og han er jo bare 1/5 av buret sitt, så å skifte liggestilling og regulere temperatur klarer han da utmerket fint i buret sitt. Våkner stadig av at han ruller rundt inni der jeg
Wesla Skrevet 18. september 2011 #23 Skrevet 18. september 2011 Jeg må ærlig innrømme at jeg har vanskelig for å tro at en hund lukker buret sitt selv, men jeg får jo bare tro deg på det. Problemet er at dette har blitt reglen i stede for unntaket når det gjelder hunder. "hunden min tisser om natta" putt den i bur, "hunden min ødelegger" putt den i bur, "hunden min tasser" putt den i bur osv. Jeg ser fremdeles ikke grunnen til at dere må lukke døra, det er jo tydelig at han fint sover der uten den igjen. 3
Gjest Badabing Skrevet 18. september 2011 #24 Skrevet 18. september 2011 Jeg har alltid vært ekstremt anti-bur, og nærmest ment at det var dyremishandling. Til vi fikk vår nåværende hund.. Hun blir rett og slett ekstremt stresset av å være hjemme alene og å passe på, og når jeg da kommer hjem har hun vært overalt i hele huset og står og ser ut av vinduet og nibjeffer krakilsk. Vi har sågar filmet henne, og ser at hun streifer fra rom til rom og kan bjeffe uavbrutt på ingenting. Vi har forsøkt å venne henne til å være hjemme alene som vi har gjort med våre andre hunder, men detj har ikke nyttet. Vi fikk låne et bur og forsøkte dette med hell. Selvsagt med tilvenning her også, men det var faktisk ikke nødvendig. Hun gjorde ikke annet enn å sove og sove. Jeg pleier å legge inn et bein til henne nå, men det blir mest for egen samvittighets skyld. Hun pleier egentlig ikke å tygge noe særlig på det, hun bare sover. Men. Jeg tør ikke å si at bur er for alle eller at deres hund ikke trenger tilvenning. Hørte om hunden til ei venninne som hadde krafset seg til blods fordi den prøvde å komme ut av buret, og hun har ikke kunnet bruke bur på den etterpå. Så gradvis tilvenning er noe jeg ville forsøkt uansett, slik at man ikke ødelegger hunden helt psykisk.
Gjest Badabing Skrevet 18. september 2011 #25 Skrevet 18. september 2011 Men en gang må han vel lære at han ikke skal spise på ting? Jeg legger jo frem alle lekene hans osv, men likevel spiser han på andre ting Hunder bør ikke ha mer enn én leke. Det blir for mye for dem, og da forstår de ikke hva som er deres og hva som er vårt Dette har i alle fall jeg lært og hatt nytte av.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #26 Skrevet 19. september 2011 Jeg må ærlig innrømme at jeg har vanskelig for å tro at en hund lukker buret sitt selv, men jeg får jo bare tro deg på det. Problemet er at dette har blitt reglen i stede for unntaket når det gjelder hunder. "hunden min tisser om natta" putt den i bur, "hunden min ødelegger" putt den i bur, "hunden min tasser" putt den i bur osv. Jeg ser fremdeles ikke grunnen til at dere må lukke døra, det er jo tydelig at han fint sover der uten den igjen. dette gjør ene hunden min også. tar litt tid, men han klarer det vanligvis. men det er ikke så ofte han gjør det selv, for han står å "snakker" for at jeg skal huske det, å legger seg ikke ned før døra er igjenn. 1
Gjest otrivin Skrevet 19. september 2011 #27 Skrevet 19. september 2011 Jeg må ærlig innrømme at jeg har vanskelig for å tro at en hund lukker buret sitt selv, men jeg får jo bare tro deg på det. Problemet er at dette har blitt reglen i stede for unntaket når det gjelder hunder. "hunden min tisser om natta" putt den i bur, "hunden min ødelegger" putt den i bur, "hunden min tasser" putt den i bur osv. Jeg ser fremdeles ikke grunnen til at dere må lukke døra, det er jo tydelig at han fint sover der uten den igjen. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke gidder å overbevise deg om det. Man kan jo godt filme det om han gjør det i lys anytime soon. Mulig jeg har en? Skal se. Vi har aldri puttet han der for noen grunn, ever, han går inn dit selv. Har bevisst ikke brukt buret som straff fordi det virker som han syns buret er en BRA ting og da vil jeg ikke gjøre det til noe negativt. Men ja, legger meg ikke så mye oppi hva andre mener og gjør med sine hunder, jeg er motstander av bur som STRAFF, men hvis hunden liker buret og går inn der selv ser jeg ikke problemet. Om hunden virkelig er fullstendig rabiat og ødelegger ting av verdi som kan være farlig for hunden, så skjønner jeg at noen velger å bruke bur, men jeg personlig ville brukt andre løsninger. 1
Wesla Skrevet 19. september 2011 #28 Skrevet 19. september 2011 Jeg påberoper meg retten til å uttrykke min bekymring når det gjelder bur. Jeg har lest mange diskusjoner om burbruk på nett, og etter min mening har bruken utviklet seg noe enormt. Det er ikke få som har hunder i bur både når de er på jobb og om natta, det er altfor mye. I Sverige er det til og med ulovlig. Så får jeg presisere litt da, for det er jo ikke helt svart/hvitt. Det finnes ekstreme tilfeller og tydeligvis også spesielle (hunder som selv lukker døra etter seg). Det som er trist er denne quick fixen, det å plassere hunden i bur fordi man ikke gidder å trene vekk problemer. Jeg har personlig truffet flere hunder som rett og slett ikke slår seg til ro uten bur, det er rimelig ille. Så jo jeg vil gjerne ytre min mening om andres hundehold når det gjelder opptil flere ting, være seg burbruk eller f.eks overdreven straff. Det var etter en tråd på canis at jeg faktisk satte bort buret når vi hadde valp. Jeg hadde jo kjøpt dette i god tro, alle brukte jo bur. Bikkja så dumt på buret, sov der en natt, men det gjorde han jo på gulvet også. Et stygt møbel mindre i stua:) 1
Gjest otrivin Skrevet 19. september 2011 #29 Skrevet 19. september 2011 Jeg påberoper meg retten til å uttrykke min bekymring når det gjelder bur. Jeg har lest mange diskusjoner om burbruk på nett, og etter min mening har bruken utviklet seg noe enormt. Det er ikke få som har hunder i bur både når de er på jobb og om natta, det er altfor mye. I Sverige er det til og med ulovlig. Så får jeg presisere litt da, for det er jo ikke helt svart/hvitt. Det finnes ekstreme tilfeller og tydeligvis også spesielle (hunder som selv lukker døra etter seg). Det som er trist er denne quick fixen, det å plassere hunden i bur fordi man ikke gidder å trene vekk problemer. Jeg har personlig truffet flere hunder som rett og slett ikke slår seg til ro uten bur, det er rimelig ille. Så jo jeg vil gjerne ytre min mening om andres hundehold når det gjelder opptil flere ting, være seg burbruk eller f.eks overdreven straff. Det var etter en tråd på canis at jeg faktisk satte bort buret når vi hadde valp. Jeg hadde jo kjøpt dette i god tro, alle brukte jo bur. Bikkja så dumt på buret, sov der en natt, men det gjorde han jo på gulvet også. Et stygt møbel mindre i stua:) Vi kastet ut buret da han ikke var valp lenger, men da sto han og skrapet på ytterdøren, så da var det ikke så mye å gjøre. Men vi har aldri hatt han i bur på dagtid. Det har jeg ikke hjerte til. Det er greit at han går dit frivillig for å sove, men vil ikke "putte" han inn der med makt. Det er jo bare å tenke seg når mor sa "gå på rommet ditt, du får ikke mat før du oppfører deg" og tenkte tilbake på hvordan det var. Men for noen hunder er jo buret mer en trygghetsgreie. Akkurat som babyer og surre tepper rundt. Er enig med deg ang. å putte i bur istedenfor å trene vekk. Når var hund f. eks. har kavet har vi tatt han på fanget og kost han på brystet til han er rolig og satt han ned igjen i situasjonen som har gjort han kavet. Selvfølgelig om andre ting ikke funker. Og det syns jeg har gått veldig bra. Men har også forstålse til en viss grad for de som har "rabiate" hunder, men IKKE for at de ikke GJØRE NOE MED problemet istedenfor å bruke bur. Da kan det jo være aktuelt å snakke med en atferdsterapaut eller gå kurs. Ihvertfall da vår var valp og begynte å bite i sokker, så ringte jeg heller en hundetrener og spurte om tips istedenfor å bare putte han i buret. Det blir som medisiner - medisinerer vekk symptomer men fjerner gjerne ikke problemet. 1
Mamma1 Skrevet 19. september 2011 #30 Skrevet 19. september 2011 Jeg vil ikke anbefale å sette den i bur før du vet at han syns det er greit.. Jeg satte min hund, ulvehund i bur, han rev sund buret og ble ganske skadd inne i kjeften av det, masse blod. Har du ikke mulighet til å sette opp en hundegård ute? En mye bedre løsning.
Mamma1 Skrevet 19. september 2011 #31 Skrevet 19. september 2011 Å rive sund buret gjorde den forresten på under fem minutter. 1
FantasDick Skrevet 19. september 2011 Forfatter #32 Skrevet 19. september 2011 Hunden er vant til- og trygg i buret sitt, så han kommer ikke til å forsøke å spise seg ut av det. Jeg hadde ALDRI satt han i buret om jeg ikke visste at han var trygg på det! Jeg har ikke mulighet til å sette opp hundegård, vi bor i en liten blokk-leilighet.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #33 Skrevet 19. september 2011 Jeg har alltid vært ekstremt anti-bur, og nærmest ment at det var dyremishandling. Til vi fikk vår nåværende hund.. Hun blir rett og slett ekstremt stresset av å være hjemme alene og å passe på, og når jeg da kommer hjem har hun vært overalt i hele huset og står og ser ut av vinduet og nibjeffer krakilsk. Vi har sågar filmet henne, og ser at hun streifer fra rom til rom og kan bjeffe uavbrutt på ingenting. Vi har forsøkt å venne henne til å være hjemme alene som vi har gjort med våre andre hunder, men detj har ikke nyttet. Vi fikk låne et bur og forsøkte dette med hell. Selvsagt med tilvenning her også, men det var faktisk ikke nødvendig. Hun gjorde ikke annet enn å sove og sove. Jeg pleier å legge inn et bein til henne nå, men det blir mest for egen samvittighets skyld. Hun pleier egentlig ikke å tygge noe særlig på det, hun bare sover. Men. Jeg tør ikke å si at bur er for alle eller at deres hund ikke trenger tilvenning. Hørte om hunden til ei venninne som hadde krafset seg til blods fordi den prøvde å komme ut av buret, og hun har ikke kunnet bruke bur på den etterpå. Så gradvis tilvenning er noe jeg ville forsøkt uansett, slik at man ikke ødelegger hunden helt psykisk. Det er ikke buret som gjør at bikkja er rolig.Buret bare hindrer normal bevegelse og oppførsel. Ikke tro at hunden er rolig inne i seg fordi den er rolig i bur.Buret bare hindrer,ikke kurerer Hunder med så alvorlig seperasjonsangst,må i enkelte tilfeller omplasseres til folk som er hjemme hele tiden,ellers takler ikke hunden angsten. 2
Gjest Survival Skrevet 19. september 2011 #34 Skrevet 19. september 2011 Det er èn ting jeg virkelig ikke forstår. Hvis alle tegn tyder på at hunden liker det bedre å ligge i buret enn å være løs på en større plass - hvorfor argumentere på det? Hvorfor gi folk her skjennepreik fordi at de har hunden sin i buret, når de vet veldig godt selv at hunden er mest rolig i bur!? Er det fordi at dere har hørt noen si at bur er feil/slemt/mishandling? Man kjenner nemlig sin egen hund best. 1
Gjest Badabing Skrevet 19. september 2011 #35 Skrevet 19. september 2011 Det er ikke buret som gjør at bikkja er rolig.Buret bare hindrer normal bevegelse og oppførsel. Ikke tro at hunden er rolig inne i seg fordi den er rolig i bur.Buret bare hindrer,ikke kurerer Hunder med så alvorlig seperasjonsangst,må i enkelte tilfeller omplasseres til folk som er hjemme hele tiden,ellers takler ikke hunden angsten. Men har hun det vondt når hun sover? Du sier at det bare hindrer, ikke kurerer. Men når hun da sover når hun er i bur, så virker det ikke som hun trenger å kureres? Hun er en veldig fin hund ellers. Snill, kjælen og trygg. Merker ingenting annet enn at hun blir ekstremt opptatt av å vokte når vi er borte. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #36 Skrevet 19. september 2011 Men har hun det vondt når hun sover? Du sier at det bare hindrer, ikke kurerer. Men når hun da sover når hun er i bur, så virker det ikke som hun trenger å kureres? Hun er en veldig fin hund ellers. Snill, kjælen og trygg. Merker ingenting annet enn at hun blir ekstremt opptatt av å vokte når vi er borte. så var ikke det svaret rettt mot deg eller din hund.Men at bur ikke kurerer separasjonsangst. 2
Nebel86 Skrevet 19. september 2011 #37 Skrevet 19. september 2011 (endret) Men for noen hunder er jo buret mer en trygghetsgreie. Akkurat som babyer og surre tepper rundt. Jaha? det var jo også en sammenligning... Hva er all dette snakket om trygg hule egentlig? hunder er og har aldri vært hi-dyr. Klarer ikke hunden seg uten bur så er det noe feil, og det burde trenes på, ikke stues bort. Om hunden er så utrolig glad i buret sitt så er det vel bare å la døra stå oppe, da vil den jo oppsøke buret selv? Valpen tisser inne, sett den i bur, valpen ødelegger ting, sett den i bur, hunden har seperasjonsangst/ødelegger ting, sett den i bur osv. Burde man ikke heller finne ut årsaken til hvorfor hunden har utviklet denne adferden istedet? Det er ikke alltid slik at hunden blir automatisk rolig og tilfreds av å være i bur, den har jo uansett ikke noe valg. Hunden min ligger til tider inne i buret sitt også, men hadde aldri hatt samvittighet til å stenge han inne når jeg ser hvor mange ganger han skifter plass og liggeunderlag. Men det er jo så klart opp til hver enkelt, synes bare det er trist at mange hunder sitter i bur 8-18 timer i Norge. Man kan jo begynne å regne ut hvor mange timer det er av hundens liv. Endret 19. september 2011 av Nebel86 1
Gjest otrivin Skrevet 19. september 2011 #38 Skrevet 19. september 2011 Jaha? det var jo også en sammenligning... Hva er all dette snakket om trygg hule egentlig? hunder er og har aldri vært hi-dyr. Klarer ikke hunden seg uten bur så er det noe feil, og det burde trenes på, ikke stues bort. Om hunden er så utrolig glad i buret sitt så er det vel bare å la døra stå oppe, da vil den jo oppsøke buret selv? Valpen tisser inne, sett den i bur, valpen ødelegger ting, sett den i bur, hunden har seperasjonsangst/ødelegger ting, sett den i bur osv. Burde man ikke heller finne ut årsaken til hvorfor hunden har utviklet denne adferden istedet? Det er ikke alltid slik at hunden blir automatisk rolig og tilfreds av å være i bur, den har jo uansett ikke noe valg. Hunden min ligger til tider inne i buret sitt også, men hadde aldri hatt samvittighet til å stenge han inne når jeg ser hvor mange ganger han skifter plass og liggeunderlag. Men det er jo så klart opp til hver enkelt, synes bare det er trist at mange hunder sitter i bur 8-18 timer i Norge. Man kan jo begynne å regne ut hvor mange timer det er av hundens liv. Vi har jo døren oppe, og han går som allerede nevnt flere ganger inn i det selv og klarer til og med å lukke døren. Han har ikke seperasjonsanst eller noen andre problemer. Min kan gå rundt i buret sitt, han har god plass så han "MÅ" ikke være rolig i det. Men han klarer også å åpne døren selv (den er litt slitt da så er bare å sparke i den), så hvis han må på do eller er sulten går han bare ut. Vår hun ligger kun der deler av natten 2-12 ca. Men da har han gått inn der selv og kommet ut selv? 1
Gjest Badabing Skrevet 19. september 2011 #39 Skrevet 19. september 2011 Men det er jo så klart opp til hver enkelt, synes bare det er trist at mange hunder sitter i bur 8-18 timer i Norge. Man kan jo begynne å regne ut hvor mange timer det er av hundens liv. Jeg tror få som bruker bur synes det er ok å ha hunden sin i bur så lenge. Jeg ville aldri satt hunden min i bur så lenge uten at hun ble luftet i løpet av dagen. Ellers synes jeg det er så rart dette dere sier om at hunden ikke får skiftet stilling. Vi har i alle fall et bur der hunden kan reise seg helt opp og fint gå rundt i ring om hun skulle ønske det. 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 19. september 2011 #40 Skrevet 19. september 2011 Jeg synes ikke du bare skal putte han i et bur uten videre hvis han ikke er vant til det. Vi har latt hunden gå inn og ut av sitt store og romslige bur siden hun var liten, og hun har etterhvert "valgt" buret. Når hun da skulle være alene ble det superenkelt & bare lukke døra, og hun koser seg med tepper og vannskål i stort bur. Hun foretrekker også buret når vi er hjemme, med døren åpen selvsagt. Har han hatferdsproblemer er det kanskje ikke bare bra å stappe han i et bur for og dempe problemene...?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå