Gå til innhold

marsvin med lekasje??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Lurer på om min lille (eh - digre) marsvingutt har en liten lekasje. For hvis jeg tar han ut av buret og han han litt på fanget - så lukter det skikkelig sterk og stram urinlukt etterpå av meg :-? er dette normalt? Det gjør jo desverre at det ikke frister så voldsomt å ta han ut av buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei han tisser ikke. Men enten så må det henger i veldig sterk lukt i bakenden på han - eller så er det noen dråper som kommer. For iallefall så lukter det etterpå. Jeg har ikke merket sånn med kaniner før - bare med han. Lurte bare på om det var vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Virgo

Det du lukter er nok markeringslukten til hannmarsvin. Vi har et hannmarsvin på 3 år og når han drar rumpe for å markere er det tykk hvit "utflod" som kommer ut og dette lukter ikke godt. (syntes ikke på tepper o.s.v men du ser det når han drar rumpe) Dette stoffet blir produsert og presset ut fra kjertlene i rompa.

Hvis han er bråkjekk, perrer mye og vrir på seg så er det rett å slett for at han er yr. Da løfter iallefall vårt maskin på ene bakbeinet og sender ut en stråle som også lukter vondt. (ikke like vondt som markeringslukten, men ganske nære).

Ellers kan det jo også lukte sterkt urin fra de dersom du ikke renser buret ofte nok, slik at urinlukten setter seg i pelsen. Men da hadde det jo luktet med en gang du tok han opp.

Hvis lukten plager deg veldig tror jeg det hjelper hvis du kastrerer han. Du kan jo evt. spørre hos veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Marsvingutten er allerede kastrert han :wink:

Jeg regner med at det er urin da- at han drypper litt. Men - det med å dra baken i underlaget kjenner jeg til, kanskje han markerer likevel ....?

Men, altså ....hvor mye greier de å stelle seg der bak selv? Bør man hjelpe den å holde rent? For det kan kanskje hende det ligger ett eller annet inne i uhm....inni med tissen hans?. Huff jeg har liksom ikke lyst til å begynne å fikle i den enden, men kom til å tenke på spon og alt slikt som kan komme inni- de subber jo sånn nedi underlaget. Det står ikke noe om dette i bøkene mine under kategorien stell ..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Nå har jeg aldri vært borte i kastrerte marsvin, men det kan godt tenkes at de fortsatt markerer.

Det hender at vi må hjelpe til med å få ut spon som har satt seg fast inne i rompa. Som du sikkert har sett når de drar rompe vrenger de rompa slik at markeringskjertlene kommer frem. Det er dette vi også gjør. (høres helt groteskt ut, men hva skal man gjøre når han har fått et helt "trailerlass" med spon langt opp i rompa. Så bruker vi pinsett for å dra ut klumpen med spon.

Syntes ikke tisset til marsvinet lukter spesielt mye, hvis ikke det blir stående lenge i buret da, og dessuten er jo marsvinet ditt kastrert og da blir vel urinlukten svakere?

Det kan jo være den spruten som vårt marsvin sender ut når den er yr, du lukter. For den lukter mye strammere en vanlig urin, er usikker på hva dette er, kanskje blanding av urin og markeringsduft.

Hvis det er alt for plagsomt slik at du ikke orker å kose lenger hadde jeg tatt en tur til veterinær å hørt om de viste hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi prøver med en liten understellsbehandling da :o :wink:Hehe huff, vi drev på med det da han ble kastrert - måtte klemme ut materie for det gikk betennelse i det. Stakkar - ut og inn hos dyreklinikken i 3 uker - hvor de åpnet og renset og hadde han på antibiotika og smertestillende. Jeg gav medisiner og renset sår - og fyttigrisen som det stinket noen ganger !!! Dakal - han hadde det ikke mye godt da. Skalv og frøs og hadde smerter. Men men ...det var en avsporing. Kanskje jeg skal ta og holde rumpa hans under springen og prøve å skylle litt - så ser jeg om det er noe der som ikke skal være der......

Og så må jeg få skaffer miljøstrø igjen ......dette andre sponet er noe dritt..... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW !!! Da var det gjort. Visste dere at det samler seg hår og gult gørr rundt penisen inne i forhuden til de??? Det visste ikke jeg - men nå vet jeg det. Og fikk heldigvis spylt og pirket bort det meste - men du verden for en lukt , usj - antagelig vært der en stund. Hjelpemeg - det har ikke stått om slikt i en eneste marsvinbok eller nettside. men nå er herved alle som leser advart.

Jeg holdt han med tissesiden opp- under springen i lunkent vann og spylte. Orker ikke å gå i detaljer, men iallefall måtte alt frem og vaskes. han var så snill att, lå på ryggen med hodet under armen min- i babystilling eller hvordan jeg skal forklare- og bakenden frem. iallefall- snill marsvingutt dette. :) Nå ligger han på fanget og tørker seg. Slikker meg litt på armen og er god .... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt sikker på at det var i forhuden du fant guffa? Dette høres nemlig ut som det samme som vårt marsvin har i rompa. Tissen til marsvin er jo så liten at jeg trodde ikke det kunne samle seg noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - da jeg trykket kom hele stasen ut, og den var inne i forhuden, og da jeg trykket forhuden forsiktig ned på sidene - så var det stivnet gul-hvitt gørr rundt tissen hans. Så det lå inne i forhuden ja..

Æsj - kjenner jeg får kvalmefornemmelser av å tenke på det :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...