Gå til innhold

Tampong - helt umulig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har aldri klart å bruke tampong, og jeg føler at det 'hemmer' meg litt. Her om dagen skulle jeg i svømmehallen, og da jeg sto og skiftet kom mensen. Jeg ringte mamma for at hun skulle komme med tamponger, og da jeg skulle føre dem inn var det helt umulig. Det endte med at jeg og venninna mi måtte dra hjem. Det ble ikke noe bading på oss altså.

Problemet mitt er at det er ubehagelig. Til de grader. Jeg får tampongen litt inn, til det blir så ubehagelig at jeg bare må ta den ut igjen. Noen ganger får jeg den lengre inn, sånn at jeg ikke kjenner den mens jeg dytter (selv om den er langt ifra inne enda), og plutselig får jeg vondt i magen (ikke mensen-vondt, men bare vondt) og jeg blir kvalm. Hver gang jeg prøver tampong begynner jeg å gråte og skjelve. Jeg får heller ikke inn en finger uten at det er ubehagelig/vondt. Burde jeg dra til legen, prate med helsesøster på skolen eller noe sånt? Er bare 14 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik hadde jeg det også med tampongen til jeg var 16. Det blir nok bedre etter hvert. Prøv å stikke inn noen fingre først og vid ut. Også er det viktig å få dyttet den helt inn, hvis den kommer for langt inn og du får vondt drar du den litt ut igjen til den sitter passe :)

Noen bruker vel også vaselin på den, for at den skal skli letter inn tror jeg.

Skrevet

Hadde det sånn selv, fram til jeg var 17. Var utrolig trang. Klarte ikke å bruke tampong før kjæresten min tok jomfrudommen min, faktisk.

Skrevet (endret)

bruker du den minste størrelsen man får kjøpt?

Det du kan prøve er å sette en fot på doet og bruke langfingeren når du skal føre tampongen opp og rett og slett prøve deg frem. Den skal gå langt oppi der, og når den sitter rett skal du ikke kjenne den. Øvelse gjør mester ;)

Endret av Troilltøva
Skrevet

Kjære deg, bruk bind og unngå steder der du må bruke tampong. Har du debutert seksuelt? Dersom du ikke har det, er det nok ikke så rart at du har problemer med å føre den inn. Jeg synes du burde vente litt og prøve deg forsiktig frem. Øvelse gjør mester! Det kan være lurt å smøre tampongen inn med f.eks glidemiddel for å få den til å "skli" lettere. Å ta en prat med helsesøster kan være lurt, hvis du føler at dette hemmer deg og skaper problemer.

Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Jeg har ikke debutert seksuelt, nei.

Jeg ble født for tidlig, 4 måneder, kan det ha noe med saken å gjøre?

Skrevet

Jeg har ikke debutert seksuelt, nei.

Jeg ble født for tidlig, 4 måneder, kan det ha noe med saken å gjøre?

Nei.

Skrevet

Jeg pleide å ha det problemet. Det pleide å gå, hvis jeg stakk en finger inn først. Ellers brukte jeg med hylse. Tampax har det. Det er mye bedre til å begynne med, fordi hylsen er så glatt at den glir inn og så slipper den tampongen når den alle rede er inne.

Mitt problem er ofte at tampongen er så tørr at den ikke glir inn ordentlig.

Skrevet

Jeg syns også det var kjempevanskelig da jeg var ca 14, men da jeg fikk prøvd noen ganger fikk jeg det plutselig til :) Jeg tenkte at jeg aldri kom til å klare å bruke det noensinne, men så gikk det plutselig fint. Og det var før jeg hadde hatt sex. Men som andre sier, bruk den minste størrelsen og ha litt glidemiddel på tuppen først, da blir det mye enklere.

Skrevet

Jeg har fått det til to ganger før, men nå går det bare ikke. Det sier stopp når den er halvveis, og da blir det bare ekstremt ubehagelig når jeg skifter retning. Og jeg blir litt irritert/frustrert over det.

Skrevet

Ta glidemiddel eller spytt på fingeren og smør skjeden først. Da blir det nok lettere :)

Skrevet

Jeg bruker glidemiddel eller nøytral krem selv, får de nesten ikke inn ellers jeg heller. De er jo helt tørre, grusomt! Bruker ob bare når jeg må!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått det til to ganger før, men nå går det bare ikke. Det sier stopp når den er halvveis, og da blir det bare ekstremt ubehagelig når jeg skifter retning. Og jeg blir litt irritert/frustrert over det.

Ta glidemiddel eller spytt på fingeren og smør skjeden først. Da blir det nok lettere :)

Jeg bruker glidemiddel eller nøytral krem selv, får de nesten ikke inn ellers jeg heller. De er jo helt tørre, grusomt! Bruker ob bare når jeg må!

Tampax er svaret :)

• Liker 1
Skrevet

Det aller viktigste er å slappe av i muskulaturen nedentil når man skal føre inn tampongen samt å stikke den langt nok inn. Du må øve deg i å ikke spenne deg. Du synes sikkert det er så ubehagelig å prøve å få inn tampongen at du spenner deg skikkelig, dermed gjør muslulaturen i skjedeveggen at det blir veldig trangt. Også blir det en vond sirkel. Sitt på huk, slapp av, før den inn. Du kan også forsøke å legge deg på sengen og føre den inn der, slappe av ordentlig liksom.

Jeg vet hvor vanskelig det er, slet med det samme i årevis før jeg skjønte at jeg måtte slappe av. Det var fantastisk da jeg fikk det til. Med hensyn til bading og sånt. Du skal ikke kjenne noe ubehag i det hele tatt om du setter den riktig inn. Lykke til :)

Skrevet

jeg brukte litt parfymefri krem (spenol) og brukte de gule tampongene ganske lenge. Det går seg til etterhvert, husker at jeg avogtil tenkte at jeg aldri kunne være sammen med en gutt for jeg ville aldri være istand til å ha sex også, men det utvier seg mer etterhvert.

Men det er viktig at du får det ordentlig inn, når du har gjort det så vil de bli våte av blod så da blir det ikke så vondt å dra de ut heller :)

Skrevet

Tampax er svaret :)

Syns de er like ekle + at de loer.

• Liker 1
Skrevet

Og så er vinkelen på tampongen viktig å få riktig. Hvis du skyver den inn mot veggen er det jo ikke rart at det butter litt i mot og blir ubehagelig.

• 9 måneder senere...
Skrevet

Er dere helt teite? Hu kan jo ikke bruke den minste ob'en om hun har mye mens?! Jeg har brukt oben siden jeg var 11 og bruker det fortsatt den dag i dag ( er 14 btw ) jeg har et spørsmål. Første dagen jeg bruker ob får jeg kjempe vondt helt nederst i magen? det begynner litt over klitoris og gjør vondt helt til navelen? men det er ikke sånn alle dagene jeg bruker ob. bare den første dagen. Det er ikke mensen vondt i magen og ja jeg har den i riktig, kan ikke kjenne den osv. Noen som vet hva det her kan være??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...