Lykkelitenen Skrevet 18. september 2011 #21 Del Skrevet 18. september 2011 Kjenner meg igjen, jeg må vente med å lage mat når de jeg deler kjøkken med har skjært løk, øyene mine blir helt ødelagt. Men ja, gigantsolbriller har hjulpet for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villrips Skrevet 18. september 2011 #22 Del Skrevet 18. september 2011 Tygg tyggis! Jeg putter 3-4 stykker i munnen og tygger som en gal. Det hjelper mot det verste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #23 Del Skrevet 18. september 2011 Væt hendene og kniven, kutt løken i to og skyll løkdelene under rennende kaldt vann. Sett kniven under vannet for hver gang du kutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 18. september 2011 #24 Del Skrevet 18. september 2011 dykkebriller! men ellers har jeg en slik kutter som jeg vrir på,fra tupperware. Fin sak og jeg slipper tårestyr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 18. september 2011 #25 Del Skrevet 18. september 2011 Stå med tunga ute av munnen er det eneste som har funket for meg. Ikke en eneste tåre etterpå. Man føler seg litt dum, men slik er det nå. Trenger ikek stikke ut hele tunga, bare tungespissen. Skjærte opp 3 løk tidligere i dag, ikke blank i øya engang etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusse75 Skrevet 18. september 2011 #26 Del Skrevet 18. september 2011 http://www.tupperware.no/produkter/smooth-chopper Jeg har en sånn. Deler løken i 3-4 store biter på en to tre og etterpå er lokket på. Drar i den der tau dingsen et par ganger og får akurratt passe småe biter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusse75 Skrevet 18. september 2011 #27 Del Skrevet 18. september 2011 http://www.tupperware.no/produkter/herb-chopper Jeg la ut feil link. Det så jo likt ut, kan hende at den store også funker men jeg har denne altså. Som er ment til løk, hvitløk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LoneWolf Skrevet 18. september 2011 #28 Del Skrevet 18. september 2011 Er kokk så skreller relativt store mengder med løk nå og da (til ca 300 personer) og noen av triksene som jeg har funnet at fungerer er blant annet; Tyggis, åpen munn med tungen ute, få den løken du allerede har kuttet lengst mulig vekk fra deg (men fortsatt innen rekkevidde selvsalgt) og å skylle brett og kniv ofte. Det funker sikkert å bruke gassmaske også, men har nok ikke prøvd det enda :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 18. september 2011 #29 Del Skrevet 18. september 2011 Sørg for å ha skikkelig skarp kniv, jo skarpere kniv jo mindre løksaft spruter rundt. Ta gjerne en runde med skjerpestålet rett før og evt underveis om du skal skjære mye løk. Jeg synes også det er lettere med en stor, god kokkekniv enn med en liten kniv. Og lær deg en teknikk som minimerer antall kutt, det finnes sikkert masse på nett om kjapp løkskjæring om du søker litt så finner du sikkert en video eller fler. Slet med det samme som deg tidligere, men nå tenker jeg ikke over det lengre en gang. Og jeg bruker hverken rennende vann eller åpen munn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest otrivin Skrevet 18. september 2011 #30 Del Skrevet 18. september 2011 Pleier å bruke slalombriller jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 19. september 2011 #31 Del Skrevet 19. september 2011 Årsaken til rennende øyne er svovelforbindelser i "løkdampen" som sammen med vann omdannes til svovelsyre. Det er godt med vann i øynene. Prøv å ha en annen kilde med vann i nærheten slik at øynene blir spart. En dampene tekoker kan fort gjøre susen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coarvi Skrevet 19. september 2011 #32 Del Skrevet 19. september 2011 TS - gi beskjed om noen av tipsene funker. Jeg har også prøvd rennende vann i alle varianter uten at det hjelper, og jeg plages veldig, selv med linser på. Jeg kutter litt løk, springer så ut på badet og griner litt og skyller øynene, kutter litt til, springer ut på badet igjen osv. Lite effektivt altså, så jeg trenger også råd som funker! Det eneste som har hjulpet meg er å få kjæresten til å kutte, men siden vi bor 14 mil fra hverandre funker det dårlig til hverdags. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Smilla Skrevet 19. september 2011 Forfatter #33 Del Skrevet 19. september 2011 Nå blir det løkkutting i heimen til morgendagens middag, og da akter jeg å prøve tipset med sylskarp kniv. Så fremt jeg ikke kommer i skade for å kutte av meg vesentlige kroppsdeler i forsøket, oppdaterer jeg etter det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 20. september 2011 #34 Del Skrevet 20. september 2011 Prøvde i går med masse rennende vann rett ved siden av kuttefjøla og det funket veldig bra! Kjente bittelitt prikking i øynene på slutten, men ikke sånn at tårene spratt frem! JIPPI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jamme Skrevet 20. september 2011 #35 Del Skrevet 20. september 2011 Jeg plystrer! Det vil si, jeg får ikke egentlig til å plystre, men jeg later i alle fall som. Poenget er at du skal blåse saften bort fra øynene. Jeg er nok ikke like sensitiv som deg, men for meg funker det i alle fall bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #36 Del Skrevet 20. september 2011 For meg så virker det nesten alltid (ikke med sjalottløk) å kun puste med munnen. Steng av nesa helt etter løken er skrellet og vent med å puste vanlig igjen før etter skjærebrettet og kniven er vasket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooria Skrevet 20. september 2011 #37 Del Skrevet 20. september 2011 Tenn et stearinlys eller telys ved siden av når du skjærer løk. Det virker hver gang, i motsetning til alle andre triks jeg har hørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 20. september 2011 #38 Del Skrevet 20. september 2011 Anbefaler Tupperware sin løkhakker (som det er linket til høyere opp) på det sterkeste!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 2. oktober 2011 #39 Del Skrevet 2. oktober 2011 HVa med disse http://www.ebay.com/itm/RSVP-Onion-Goggles-Tear-Free-Black-/390345120927?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5ae261dc9f#ht_1608wt_956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #40 Del Skrevet 2. oktober 2011 Sist jeg kuttet løk skylte jeg både løken og kniven i vann slik at de var litt fuktige, og det hjalp. Men har bare prøvd det en gang, kan jo hende jeg bare var heldig med løken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå