Gå til innhold

Psykologi årsstudium - spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har noen spørsmål i forbindelse med psykologi årsstudium jeg håper noen av dere vakre mennesker kan besvare.

1. Tar man exphil og exfac i tillegg til det selve psykologien krever? Hva innebærer egentlig exphil og exfac - hva går det ut på, hvor mye må man lese det, hvor mye forelesinger i det er det osv.?

2. Er det virkelig så umulig å komme seg videre fra årsstudiet til profesjon? Jeg vet ordningene med integrert masterprogram, men nå tenker jeg på de stedene i landet som fortsatt har årsstudiet. Det virker som at det er totalt umulig å komme seg videre fra årsstudiet til profesjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Yellow Taxi

Et 6-årig profesjonsstudium er ikke det samme som integrert masterprogram, men jeg går utifra at det er det du mener.

For å være helt ærlig med deg: Du kan glemme og komme inn fra årsstudium nå. Det er ikke veien å gå. Du bør ta opp vgs karakterene dine, eller finne deg et annet studium. Oslo og Trondheim, har allerede lagt om ordningen. Tromsø gjør det nå, og det betyr at enten Bergen vil eller ikke blir de tvunget til det de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tar man exphil og exfac i tillegg til det selve psykologien krever? Hva innebærer egentlig exphil og exfac - hva går det ut på, hvor mye må man lese det, hvor mye forelesinger i det er det osv.?

Ja, man tar exphil og exfac når man går årsstudium i psykologi. Første halvår er exphil, neste halvår exfac. Exphil er filosofi-og vitenskapshistorie. Det er forsåvidt relevant for psykologi, siden psykologifaget har spunnet av fra filosofien. Exfac for psykologi er jeg ikke sikker på hva går ut på.

2. Er det virkelig så umulig å komme seg videre fra årsstudiet til profesjon? Jeg vet ordningene med integrert masterprogram, men nå tenker jeg på de stedene i landet som fortsatt har årsstudiet. Det virker som at det er totalt umulig å komme seg videre fra årsstudiet til profesjon..

Master og profesjon er ikke det samme. Med master tar du først en bachelor, og søker deg deretter videre til master. Da kan du drive med forskning, ikke behandling av pasienter. Regner med at du mener profesjonsstudiet for psykologi, som er et 6-åring program.

Du må ha A på alle eksamener. Hvis du har flaks kan du komme inn med B på exphil, men ikke sats på det. Det er ikke umulig, du må jobbe hardt og være villig til å søke der det er plasser.

Du kan ta treåring bachelor i psykologi i Norge, og deretter ta to år i feks. Danmark eller et annet nordisk land. Da vil du få autorisasjon til å jobbe som psykolog.

Edit: kan jeg spørre hvorfor du vil søke psykolog? Psyk. er et utrolig populært fag om dagen, men det er veldig mange som ikke aner hva de går til. De tror man skal lære litt om følelser og hvorfor andre mennesker er deprimerte eller har en psykisk sykdom, men det er utrolig mye mer. Hvis du vil jobbe med mennesker så er det utrolig mye annet du kan gå, som både er lettere å komme inn på, mindre krevende og som kan få deg raskere ut i jobb. Jeg sier dette siden jeg er psykologistudent selv, og jeg ser allerede nå - en mnd. ut i første halvår på studiet, at MANGE har valgt feil.

Endret av Ethereal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man tar exphil og exfac i tillegg. Hvordan dette gjøres, kommer an på hvor du er. I Bergen tar man både exphil og exfac først semester, og karakteren du får i disse fagene spiller ikke inn på om du kommer inn på profesjon, de må bare bestås. Du kan derfor klare deg med E i begge disse fagene, men vær klar over at begge fagene har høy strykprosent og det er derfor lurt å legge inn litt arbeid, slik at du er sikret å stå.

Det er veldig vanskelig å komme videre til profesjon, og de aller fleste som klarer det har tatt årsstudiet flere ganger. Er dette drømmen din kan det være verd et forsøk, men det er absolutt vanskelig. Årsstudiet i psykologi krever at du legger inn mange timers målrettet arbeid, der både detaljkunnskap og forståelse må mestres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta treåring bachelor i psykologi i Norge, og deretter ta to år i feks. Danmark eller et annet nordisk land. Da vil du få autorisasjon til å jobbe som psykolog.

Er du sikker på dette? Jeg trodde man måtte ta master i Norge først, så noen år i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på dette? Jeg trodde man måtte ta master i Norge først, så noen år i utlandet.

Ettersom jeg forstår fra denne siden er det 3åring bachelor og så kan man søke seg til Danmark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom jeg forstår fra denne siden er det 3åring bachelor og så kan man søke seg til Danmark :)

Men vil man da bli godkjent som psykolog i Norge? For en master skal jo ikke være nok til å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil man da bli godkjent som psykolog i Norge? For en master skal jo ikke være nok til å bli det.

Hvis man tar bachelor i psykologi i Norge og deretter tar to år i Danmark så skal man kunne bli godkjent psykolog i Norge, ja. I Danmark tar profesjonsstudiet 5 år, ikke 6 slik det gjør her :)Ansa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Hvis man tar bachelor i psykologi i Norge og deretter tar to år i Danmark så skal man kunne bli godkjent psykolog i Norge, ja. I Danmark tar profesjonsstudiet 5 år, ikke 6 slik det gjør her :)Ansa.no

Jeg vil nok en gang argumentere for at alle mulige "snarveier" er en dum vei å gå. Som jeg har påpekt er årsstudium på vei ut alle 4 steder, og ordningen i Danmark er også en uklok vei å sikte seg inn på. De har bestemt seg for innføre tiltak for å begrense nordmenn på studiet fordi det rett og slett har vært for mange. Så ja, det vil fortsatt være en mulighet, men jeg garanterer deg at den tryggeste og beste veien er å ta opp vgs karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så årsstudiumet er på vei ut nå? Må man søke seg rett inn på profesjonsstudiet med karakterene fra vgs? Helvete.

Det lever fremdeles i Bergen, så du har fremdeles mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsstudiet finnes forøvrig fortsatt både i Trondheim, Lillehammer, Bergen og Tromsø. Usikker på om Oslo har det?

MEN: Det er pr idag kun i Bergen og Tromsø man kan bli tatt opp videre til det 5-årige profesjonsstudiet.

Oslo og også Trondheim f.o.m. i høst er gått over til et 6-årig integrert løp med direkte opptak fra vgs.

Bergen stemte ned forslaget om denne nye ordningen så der kan man fortsatt komme inn på bakgrunn av årsstudiet.

Tromsø skal avgjøre iløpet av høsten (tror jeg?) om de skal fortsette som før eller begynne med det nye 6-årige integrerte løpet.

I Bergen på opptaket til høstsemesteret var det forøvrig i år over 80 kandidater med A i snitt. Dermed ble det loddtrekning og omtrent halvparten av disse fikk tilbud om studieplass i 1. opptaket. Det ble selvfølgelig litt flere ledige plasser i 2. opptaket når noen hadde takket nei, men det sier litt. Og nå har man i tillegg ikke mulighet til å søke seg inn i Trondheim på denne måten lenger, så da vil jeg tro presset i Bergen blir enda større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lever fremdeles i Bergen, så du har fremdeles mulighet.

Jeg går på vg2, og siden det er så mye snakk om at det skal endre seg i nærmere fremtid blir jeg en smule bekymret her : s Har nemlig en veldig svak karakter i matte, og antar at opptak til profesjonsstudiet krever karakterer godt over 5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Yellow Taxi

I Bergen på opptaket til høstsemesteret var det forøvrig i år over 80 kandidater med A i snitt. Dermed ble det loddtrekning og omtrent halvparten av disse fikk tilbud om studieplass i 1. opptaket. Det ble selvfølgelig litt flere ledige plasser i 2. opptaket når noen hadde takket nei, men det sier litt. Og nå har man i tillegg ikke mulighet til å søke seg inn i Trondheim på denne måten lenger, så da vil jeg tro presset i Bergen blir enda større.

Nettopp! Derfor syns jeg det er et utrolig dårlig råd og gi folk intrykk av at dette kommer til å være en reel mulighet. Nå er det ekstremt vanskelig allerede og jeg tipper at ordningen er helt borte om toppen to år. Tromsø legger om nå og Bergen får som du sier ikke noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på vg2, og siden det er så mye snakk om at det skal endre seg i nærmere fremtid blir jeg en smule bekymret her : s Har nemlig en veldig svak karakter i matte, og antar at opptak til profesjonsstudiet krever karakterer godt over 5?

Jeg tror faktisk det krever snitt over 6, men jeg husker ikke hva tallene er lenger. Mulig det bare en mange-og-femti poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blinderen er et veldig merkelig sted jeg bare advarer, hvis pensum i psykologi er like dårlig som det var i de fagene jeg tok så tror jeg egentlig ikke det er verdt det. Noe jeg syns å huske at det var sist jeg sjekket, altså pensum virket veldig merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der! Jeg gikk årstudiet i Oslo og var fornøyd med fagene. Generell psykologi, forskningsmetode, sosial- og personlighetspsykologi. I tilegg har man exfac og exphil. Forsøkte å kommer meg videre til profesjon i Bergen, Trondheim og Tromsø uten hell (fikk en B' på en av eksamene mine :sjenert: ).

Derfor dro jeg til DANMARK. Jeg skal ta bachelor her, og deretter kandidat (2 år). For å få lisens i Norge, må man etter disse fem årene ut i praksis(to år), og denne praksisen kan du ta i Norge.

Kanskje dette er veien for deg, dersom du virkelig vil bli psykolog? :) Selv ser jeg ikke en B som god nok grunn til å stoppe meg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig å komme seg inn fra årsstudiumet til profesjonsstudiumet, så lenge du er villig til å jobbe hardt! Kjenner tre som har kommet seg videre, og de hadde A på alle eksamener på årsstudiet bortsett fra ei som hadde en B også :-) det er mulig så lenge du vil det nok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...