Gjest Anon Skrevet 17. september 2011 #1 Skrevet 17. september 2011 Jeg merker seriøst ikke en dritt av dem. Tar 3, og får uansett ikke sove. Merker heller ingen ting dagen etter. Noen som har opplevd det samme? Kan jeg ta flere piller? Jeg vil sove ):
Giacomo_P Skrevet 17. september 2011 #2 Skrevet 17. september 2011 (endret) Maksdosen er 30 mg. men kan overskrides. Det vilde jeg imidlertid ikke gjort uden i samarbeid med behandlende lege. Det er en del forhold som kontraindiserer forhøyet dose, men din fastlege kjender sikkert helsetilstanden din, og kan vurdere dette. Har du brukt vallergan lenge? Man udvikler toleranse temmelig fort, dessverre. Det kan være lurt med noen dagers opphold efter noen tids bruk. Det er ikke sikkert dette er det riktige medikamentet for deg, når du ikke responderer tilfredsstillende. Det findes alternativer. Snakk med fastlegen din. Endret 17. september 2011 av Giacomo_P
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #3 Skrevet 17. september 2011 Vallergan skal ikke få deg til å knæsje med hodet i puten, men virke søvndyssende. Ikke gjør noe spesielt timen før du legger deg, også tar du pillene 15-30min før du finner køya. Personlig funker 2 piller for meg så lenge jeg gjør meg klar for kvelden. Sitte foran tven også ta piller for å forvente og sovne funker ikke på meg. Jeg har heller ingen bieffekter dagen etter.
Giacomo_P Skrevet 17. september 2011 #4 Skrevet 17. september 2011 15 - 30 min. er lidt kort tid. Medikamentet bør indtages 30 - 60 minutter før leggetid, da det tar en tid før effekten kommer. Kombinert med god søvnhygiene er dette gandske effektivt, men man ser toleranseudvikling allerede efter få dagers bruk, og man bør derfor begrendse bruken til kortere perioder.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2011 #5 Skrevet 17. september 2011 Man blir immun mot det etter en stund? Jeg kjenner barn på avlastningshjem som gikk på dette flere år i strekk (uten opphold). Ikke rart vi aldri merket forskjell på om de fikk det eller ikke.
Giacomo_P Skrevet 17. september 2011 #6 Skrevet 17. september 2011 Det er nesten riktig. Man blir ikke immun, men vil oppleve at man trenger stadig større doser for å få effekt. Dette gjelder for så vidt for alle sovemidler. Man bør egentlig ikke bruke slikt mer end fire til fem dager ad gangen, for derefter å ha et lide opphold i bruken. Særlig for B-preparater er dette viktig, på grund av den store tilvendingsfaren.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2011 #7 Skrevet 17. september 2011 Det er nesten riktig. Man blir ikke immun, men vil oppleve at man trenger stadig større doser for å få effekt. Dette gjelder for så vidt for alle sovemidler. Man bør egentlig ikke bruke slikt mer end fire til fem dager ad gangen, for derefter å ha et lide opphold i bruken. Særlig for B-preparater er dette viktig, på grund av den store tilvendingsfaren. Og her er det snakk om år i strekk... *grøsser*
Giacomo_P Skrevet 17. september 2011 #8 Skrevet 17. september 2011 Og her er det snakk om år i strekk... *grøsser* Det høres ud som om det er en gandske lemfeldig forskrivning her. Selv om man har effekt av sovemidler, er det sjeldent en god idé å ta dem over lang tid, fordi man da forstyrrer hjernens normale søvnreguleringsmekanismer. Når man da holder opp, kan resultatet blive en verre søvnforstyrrelse end hva man hadde i udgangspunktet, og det kan ta ekstremt lang tid å få stabilisert dette.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2011 #9 Skrevet 17. september 2011 Det høres ud som om det er en gandske lemfeldig forskrivning her. Selv om man har effekt av sovemidler, er det sjeldent en god idé å ta dem over lang tid, fordi man da forstyrrer hjernens normale søvnreguleringsmekanismer. Når man da holder opp, kan resultatet blive en verre søvnforstyrrelse end hva man hadde i udgangspunktet, og det kan ta ekstremt lang tid å få stabilisert dette. Dette er snakk om syke barn, så de fleste leger jeg har vært borti er svært liberale med vallerganen der. Mulig det er et fenomen som er mer frentredende i enkelte byer enn andre.
Gjest Applecore Skrevet 17. september 2011 #10 Skrevet 17. september 2011 Vallergan er en gammeldags type allergimedisin (antihistamin) som nå stort sett bare brukes mot søvnproblemer. Det er ikke egentlig en "sovepille" (hypnotika), og den er ikke avhengighetsskapene slik som f.eks sovepiller og beroligende er. (Man kan jo likevel sette spørsmålstegn ved hvor sunt det er å gå på den i årevis..) Noen synes den funker som en fin hjelp til å få sove, andre har ikke god effekt av den i det hele tatt; noen merker ikke noe overhodet (som deg, TS) mens andre bare får en grusom hangover (som meg). Det finnes andre allergimedisiner som brukes på samme måten, f.eks Atarax. 1
Gjest Anon Skrevet 17. september 2011 #11 Skrevet 17. september 2011 Brukte de for 4 år siden, brukte da 1 tablett og sovnet ganske fort. Nå derimot så ligger jeg i senga og prøver å lure meg til å sovne, men etter 2-3 timer av å snu seg i senga så gir jeg opp.. banner litt og setter meg opp for å lese litt. Må ta med en tur til legen og kanskje få noe annet som ikke er like mild som vallergan. Bajs altså!
Dragonfly84 Skrevet 17. september 2011 #12 Skrevet 17. september 2011 Det funker på meg så lenge jeg tar det tidlig nok, altså en time før jeg legger meg.
Gjest Elyssa Skrevet 17. september 2011 #13 Skrevet 17. september 2011 (har ikke lest hva andre har svart) Var heller ikke fornøyd med disse, fikk vel egentlig bare hangover....:-/ Men fant ut at innsovningspiller passet bedre for meg, siden det er det å sovne i det hele tatt som er problemet. Snakk med legen din og si at de ikke virker :-) Du kan faktisk være resistent også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå