Gå til innhold

Handy

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er ett spørsmål jeg har grublet over i det siste: er det en sammenheng mellom innteligens og praktisk sans?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ett spørsmål jeg har grublet over i det siste: er det en sammenheng mellom innteligens og praktisk sans?

Finnes sikkert forskning på det. Tror imidlertid det er slik at folk utvikler det de liker/er flinke til i utgangspunktet, så hvis man liker å lese bøker og drive hjernetrim, tar man gjerne mer utdannelse og stimulerer intelligensen, mens de som foretrekker å pusle med praktiske ting, velger utdannelse og yrke som gjør at de beveger seg bort fra intellektuelle aktviviteter.

Hvis du er mindre intelligent, er det jo smart (haha!) å satse på et praktisk yrke.

Samtidig vet jeg om en rørlegger med mastergrad i filosofi, og en med mastergrad i historie som jobber som snekker :jepp:

Skrevet

Men sett nå at det feks er en professor i mattematikk som ikke evner å sette opp en lettvegg eller tapetsere en vegg. Er ikke det litt merkelig med tanke på at det å utføre slikt praktisk arbeid bygger på grunnleggende logisk tenking? Jeg syntes bare det er litt rart at tilsynelatende oppegående og innteligente mennesker kan ha ti tommeltotter hvis du skjønner. Hvis de greier å løse ett komplisert mattestykke burde de jo også greie å feks sette opp en vegg eller kjøkken osv...

Skrevet

Men sett nå at det feks er en professor i mattematikk som ikke evner å sette opp en lettvegg eller tapetsere en vegg. Er ikke det litt merkelig med tanke på at det å utføre slikt praktisk arbeid bygger på grunnleggende logisk tenking? Jeg syntes bare det er litt rart at tilsynelatende oppegående og innteligente mennesker kan ha ti tommeltotter hvis du skjønner. Hvis de greier å løse ett komplisert mattestykke burde de jo også greie å feks sette opp en vegg eller kjøkken osv...

Så du skjønner ikke at man kan ha god greie på musikk uten å ha sangstemme selv?

• Liker 1
Skrevet

Så du skjønner ikke at man kan ha god greie på musikk uten å ha sangstemme selv?

Hva har det med saken å gjøre. Det må du forklare litt nærmere.

Skrevet

Jeg mener at det er mange forskjellige typer intelligens, og at praktisk og teoretisk intelligens er helt forskjellige ting, akkurat som kreativ og emosjonell og sosial intelligens. Og det finnes sikkert mange fler. Det som er feil i noen miljøer, er at den teoretiske intelligensen verdsettes så høyt over alle de andre, som ofte ikke regnes med. Ta f.eks Harald Eias Hjernevask, typisk ensidig dyrking av mensa intelligens. Du kan sikkert score 140 på mensatesten, men allikevel mangle vesentlige ting som drastisk forringer resultatet av en plain iq test.

Skrevet

Hehe, min nabo som er advokat eier ikke en praktisk nerve i hele kroppen! Ser helt evneveik ut når han styrer med plenklipperen som konstant går på et sykt høyt turtall. Har mange eksempler, men jeg skal ikke legge ut om det her, i fare for at han blir gjenkjent.

Så også et program nettopp "han pusser opp" eller noen slikt het programmet. Han var byggingeniør, og noe så håpløst som han har jeg ikke sett. Mannen var jo helt blåst. Jeg satt bare å tenkte at jeg håpet for han skyld at hans arbeidsgiver ikke så programmet.

Nei, det er velkjent det at det ikke er noe selvfølge at intelligens og praktiske evner ikke følges. Teoretikere er flinke på teori. Ofte er de ikke-skoleflinke supre på det praktiske.

Skrevet

Har en kamerat som er rimelig intelligent og som jobber som leder innen ingeniørfaget. Som avslapning i helgene så pusser han opp, bygger anneks mm. Hans adspredelse når han tilbringer jobbdager på et kontor.

Skrevet

Istemmer at det er forskjellige typer intelligens. Og vil legge til at "klarer ikke" og "kan ikke" er to forskjellige ting. I eksempelet ditt med professor i matematikk, vil jeg si at for å oppnå den tittelen har han vist at han kan tilegne seg kunnskap, og gjøre den til sin egen. Med undervisning/opplæring, og kanskje også forklaring på materialenes byggtekniske egenskaper, tror jeg han ville vært istand til å utføre oppgaven, og også videreutvikle kunnskapen sin til andre oppgaver i samme sjanger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...