janni123 Skrevet 15. september 2011 #1 Skrevet 15. september 2011 Hei. Tenkte kanskje dere kunne hjelpe meg litt her. er det noen andre som har noen erfaringer med blodansamling under hud,vev osv. ? Etter oprasjon osv. jeg tok en operasjon for noen mnd siden og fikk en blodansamling under huden/i vev. Fikk da beskjed av min lege om at kroppen ville suge det opp innen noen uker å at det ville bli normalt, at kroppen renset dette selv. En ANNEN lege sa at dette ikke var sant å at det skulle bli akutt tappet , som da ikke ble gjort. Har også lest meg frem til at det kan ta noen mnd ?. Jeg er forvirret, vil gjerne vite om det er noen andre som kan noe om dette? Vil det bli normalt igjen om noen mnd?? hvordan fungerer blodansamlinger.
Giacomo_P Skrevet 15. september 2011 #2 Skrevet 15. september 2011 Postoperative blodansamlinger under huden vil normalt dreneres gjennom kroppens naturlige funksjoner i løbet av en periode hvis lengde avhenger av mengden. Dersom en slik ansamling er unormalt stor, eller er plassert så dybt og uheldig at den trykker på eller klemmer av strukturer, må den dreneres. Dette må en lege ta stilling til ved inspeksjon. Er det noe som tyder på at dette er en unormalt stor blodansamling? Sitter den på et "kritisk" sted? Skaber den utilbørlige smerter, eller hemmer noen funksjon? Har dette gått noe tilbake, eller er den like stor som umiddelbart efter operasjonen? Hvis det er gått noen måneder uden nevneverdig endring, vilde jeg ha undersøkt nærmere. Hvilken farve har ansamlingen?
LukaFrost Skrevet 15. september 2011 #3 Skrevet 15. september 2011 Jeg fikk en blodansamling i ansiktet etter fjerning av visdomstenner. Det så ut som om jeg hadde fått meg en knyttneve mot kjeven. Blodet forsvant etter hvert.
janni123 Skrevet 15. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 15. september 2011 Postoperative blodansamlinger under huden vil normalt dreneres gjennom kroppens naturlige funksjoner i løbet av en periode hvis lengde avhenger av mengden. Dersom en slik ansamling er unormalt stor, eller er plassert så dybt og uheldig at den trykker på eller klemmer av strukturer, må den dreneres. Dette må en lege ta stilling til ved inspeksjon. Er det noe som tyder på at dette er en unormalt stor blodansamling? Sitter den på et "kritisk" sted? Skaber den utilbørlige smerter, eller hemmer noen funksjon? Har dette gått noe tilbake, eller er den like stor som umiddelbart efter operasjonen? Hvis det er gått noen måneder uden nevneverdig endring, vilde jeg ha undersøkt nærmere. Hvilken farve har ansamlingen? Jeg fikk beskjed om at kroppen skal klare å suge dette opp selv men er vanskelig å vite når jeg får forskjellige meninger fra leger. Jeg var på skjekk noen uker etterpå får å ta ut sting å han sa bare nei nei nei dette ser fint ut. Rett etter oprasjonen så sprang det, hovent, svei, osv. det var blått rødt. Nå er det ikke vondt, hovent, men er forsatt en "hevelse". det har ikke gått tilbake til normal størrelse. Jeg kvier meg veldig for å gjøre mer enn nødvendig. Det er fra mai så er 4 1/2 mnd siden, hvor lang tid pleier det å ta ? fargen ser helt normal ut, virker som det har påvirket resultatet. (?). pleier blodansamlinger å være varig ? KAN det bli varig ? kroppen burde jo kunne rense opp i dette selv ? det kan jo ikke være bra å ha det liggende for lenge ?
janni123 Skrevet 15. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 15. september 2011 Jeg fikk en blodansamling i ansiktet etter fjerning av visdomstenner. Det så ut som om jeg hadde fått meg en knyttneve mot kjeven. Blodet forsvant etter hvert. Hvor lang tid tok det før den ble borte? hva sa tannlegen/legen om dette ?
Giacomo_P Skrevet 15. september 2011 #6 Skrevet 15. september 2011 Jeg fikk beskjed om at kroppen skal klare å suge dette opp selv men er vanskelig å vite når jeg får forskjellige meninger fra leger. Jeg var på skjekk noen uker etterpå får å ta ut sting å han sa bare nei nei nei dette ser fint ut. Rett etter oprasjonen så sprang det, hovent, svei, osv. det var blått rødt. Nå er det ikke vondt, hovent, men er forsatt en "hevelse". det har ikke gått tilbake til normal størrelse. Jeg kvier meg veldig for å gjøre mer enn nødvendig. Det er fra mai så er 4 1/2 mnd siden, hvor lang tid pleier det å ta ? fargen ser helt normal ut, virker som det har påvirket resultatet. (?). pleier blodansamlinger å være varig ? KAN det bli varig ? kroppen burde jo kunne rense opp i dette selv ? det kan jo ikke være bra å ha det liggende for lenge ? Du skriver ikke hvor på kroppen dette er, og jeg lurer også lidt på hva "farven ser helt normal ut" betyder. Er det blått, rødt, grønnlig, gult eller vanlig hudfarve? Hva merker du nå? Smerter i ro, eller bare ved aktivitet eller helt bestemte bevegelser? Hvis du har normal hudfarve, er det da slik at du kjender en oppfyldning under huden? Jeg synes 4 1/2 mnd. høres relativt lenge ud, men hvis dette var en større operasjon, kan det tenkes at det tar så vidt lang tid. Det er sikkert ikke dumt å spørre legen igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå