Gå til innhold

Strikke-hjelp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å strikke et babyteppe, men trenger litt hjelp, da jeg ikke helt forstår oppskriften. Det som er strøket over her har jeg gjort, men forstår ikke hva jeg skal gjøre videre. Jeg er ganske fersk på strikking, og forstår ikke helt dette "strikkespråket".

1 RUTE: Legg opp 36 m på p 5 med Merino Extra Fine. Strikk 4 riller – SE FORKL OVER. Videre strikkes 1 p rett fra retten SAMTIDIG som det økes 10 m jevnt fordelt over de midterste 26 m = 46 m.

Neste p strikkes slik fra vrangen: 5 m rille, 3 r, 6 vr, 4 r, 3 vr, 4 r, 3 vr, 4 r, 6 vr, 3 r og 5 m rille. Videre strikkes det slik: 5 m rille, M.5 over 36 m og 5 m rille.

Fortsett slik til det er strikket totalt 46 p av M.5 (dvs at diag strikkes 4 ganger i høyden, men siste gang stoppes det når det gjenstår 2 p). Deretter strikkes det 1 p rett fra retten over alle m SAMTIDIG som det felles 10 m jevnt fordelt over de midterste 36 m = 36 m. Strikk 4 riller over alle m, fell løst av.

NB: Hvis man ønsker kan man strikke 4 ruter etter hverandre i lengden uten å felle av, da starter man bare rett på neste rute med 4 riller etter at man har strikket de 4 siste rillene.

Er det noen som forstår dette som kan prøve å forklare meg hva jeg skal gjøre? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her igjen. Har prøvd å skjønne oppskriften igjen, og lurer på om jeg har forstått det riktig.

Videre strikkes 1 p rett fra retten SAMTIDIG som det økes 10 m jevnt fordelt over de midterste 26 m = 46 m.

Jeg skal altså strikke 1 pinne fra retten samtidig som jeg skal øke med 10 masker jevnt fordelt på de midterste 26 maskene? Altså de første 5 maskene strikker jeg som vanlig, og deretter strikker jeg de neste 26 maskene med å legge til 10 masker, jevnt fordelt? Og de siste 5 maskene strikkes vanlig? Da skal det være 46 masker på pinnen.

Resten har jeg enda ikke kommet til :fnise:

Skrevet

TS her igjen. Har prøvd å skjønne oppskriften igjen, og lurer på om jeg har forstått det riktig.

Videre strikkes 1 p rett fra retten SAMTIDIG som det økes 10 m jevnt fordelt over de midterste 26 m = 46 m.

Jeg skal altså strikke 1 pinne fra retten samtidig som jeg skal øke med 10 masker jevnt fordelt på de midterste 26 maskene? Altså de første 5 maskene strikker jeg som vanlig, og deretter strikker jeg de neste 26 maskene med å legge til 10 masker, jevnt fordelt? Og de siste 5 maskene strikkes vanlig? Da skal det være 46 masker på pinnen.

Resten har jeg enda ikke kommet til :fnise:

Hei!

Det er helt rett sånn somd du har forstått det at du skal strikke de 5 første maskene vanlig, så øke 10 masker over de neste 26 maskene og så strikke de siste 5 maskene vanlig.

Bare hyl ut hvis du trenger mer forklaring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...