Gjest Belle Gunnes Skrevet 17. september 2011 #21 Skrevet 17. september 2011 Ellers selger Bole jordforsterker. En matte med et nett under, som hindrer at søla blir for dyp. Den bør nok legges på før søla har fått utvikla seg for mye, men er genial å ha forran port og ved spiseplasser. Enkel løsning. http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=1155000 1
Namine Skrevet 17. september 2011 #22 Skrevet 17. september 2011 er masse søle i havnene våres også. :-/ vi har duk på ridebanen, og det funker veldig bra. desverre er det ikke interessant for stallen å gjøre noe med havnene, trasig egentlig, siden de tilbringer mesteparten av tiden sin der, og inne. men grave vekk, legge duk og grus er en god løsning, men desverre kostbart. går jo ann å sjekke opp prisen for å legge gummimatter, vet noen som har gjort det, og det funker det. men selvfølgelig er jo ikke det gratis heller desverre. får håpe det blir lite nedbør fremover og sol, så det kan tørke opp! lykke til!
Rainbow Skrevet 17. september 2011 Forfatter #23 Skrevet 17. september 2011 (endret) Tusen takk for tips!!:-)) Bole-greiene så jo veldig smart ut, hvertfall foran porten og ved inngangen, for det er definitivt verst der, når hun marsjerer foran porten og sier at det er på tide å ta henne inn! Endret 17. september 2011 av Rainbow81
Gjest *Røyskatt* Skrevet 20. september 2011 #24 Skrevet 20. september 2011 De med hester her bruker flis.
Rainbow Skrevet 20. september 2011 Forfatter #25 Skrevet 20. september 2011 Prøvde å ta oppi grus i dag, men det er jo så SYKT MYE og dyp søle, så det gjorde egentlig bare at søla fikk en annen konsistens og at det fortsatt var fullt mulig å tråkke gjennom. Pluss at en trillebår full med grus egentlig ble som å prøve å tømme en synkende motorbåt med en kopp. Har vurdert flis også, men ser for meg at jeg må opp i et lastebillass med både flis og grus for at det skal gjøre noen forskjell. Prøver å ha henne så lenge jeg tør hver dag på gressbeitet, sånn at det andre får tørka opp. Hadde det bare slutta å regne så inn i helevete hele tida!! Så fram til det (og til jeg får organisert noen av de andre tipsa her ut i livet), får jeg dra til stallen og spyle hestebein hver kveld sånn at hun ikke står med søle på beina hele natta.
bebisss Skrevet 23. september 2011 #26 Skrevet 23. september 2011 Hadde samme problemet, eneste jeg kunne gjøre var å flytte hesten til ett annet beite og vente til det frøys over, la beitet faktiskt hvile litt. Å helle spon over er til ingen nytte, det suger til seg mye vann og blir tungt og hjelper fint ingenting, helte flere sponsekker over men neida... Og det som er så sjipt er at de får så lett mugg på sånt gjørmebeite, og det er ikke så kjekt å spyle hver kveld, så gjerne smøre muggkrem på, de kan få sur stråle lett, så skal man til med blåsten... jeg ville lånt en gravemaskin og gravd ut hele greia, så bare dekket området med grus og sand, så slipper du forhåpentligvis problemet for de neste årene!
Malum Skrevet 2. oktober 2011 #27 Skrevet 2. oktober 2011 Her har vi heldigvis et område hvor grunnarbeidet er bra, med god drenering, subus osv, så hestene slipper å stå i gjørme. Ikke alle har andre områder å flytte over til, eller tusenvis av kroner til overs for å utbedre, og da kan det være ok å legge et skikkelig godt lag med halm der det er verst. Ingen varig løsning, men helt ok når man ikke har andre muligheter.
absinthia Skrevet 3. oktober 2011 #28 Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Lån deg en komposrkvern og finn noe hageavfall eller andre greiner du kan kverne til litt grov flis,som du så sprer i luftegården.http://www.bioforsk.no/ikbViewer/Content/48694/%20Manus%20Husdyrf%20OAF.pdf Endret 3. oktober 2011 av absinthia
Rainbow Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #29 Skrevet 3. oktober 2011 Takk for nye tips! :-) Kompostting og halm var smart. Skal snart bestille mer høy og flis, så kan be om halm også. Er bare litt usikker på om hun i ekte kaldblodsstil vil spise halmen som om den var høy, hehehe!
Malum Skrevet 3. oktober 2011 #30 Skrevet 3. oktober 2011 Det kan det jo godt hende hun vil gjøre. Men det skader jo ikke, og etter hvert som halmen tråkkes ned i gjørma vil den nok ikke friste noe særlig.
Shadee Skrevet 4. oktober 2011 #31 Skrevet 4. oktober 2011 Du kan jo kjøpe ett par gjerdestolper og litt tråd og gjerde sånn at ho ikke får tråkket rundt der det er værst, som en nødløsning. Det er så kjedelig når det blir så gjørmete!
Rainbow Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #32 Skrevet 4. oktober 2011 Ja, har gjort det ved tidligere anledninger. Men om kvelden når hun gjerne vil inn går hun fram og tilbake langs porten uansett, så da varer det nok ikke lenge før det er like ille et annet sted. Håper å få vendt henne til det andre (og mer gressfylte) beitet i løpet av noen uker nå, sånn at hun slipper å tryne rundt i stivna gjørmekratere når frosten kommer. Utrolig irriterende, håper vi snart får en ordning på det. Om beitet får hvile gjennom vinteren vil det i det minste hjelpe litt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå