Rainbow Skrevet 15. september 2011 #1 Skrevet 15. september 2011 Nå har det jo regna ekstremt i sommer, noe som har ført til at de aller fleste hestebeiter/innhegninger oversvømmes av søle. Ved porten på mitt er det nærmest kvikksandfølelse nå, og hesten min synker ned til laangt over kodene. Det er litt bedre lenger ned, og derfor laga vi en ny port der, men det husker hun ikke når kvelden kommer, og dermed marsjerer hun fram og tilbake foran den andre porten og venter på å bli henta inn. Har noen et godt forslag til hvordan man kan få unna søla? Legge på grus eller flis? Har tenkt på å sperre av det verste området, men da blir det vel egentlig bare ille lenger ned. Dette er jo et problem hvert år, men aldri vært ille så tidlig som nå. Ser for meg at innhegninga blir temmelig ubeboelig om det skal være sånn helt til det blir frost. Det er minimalt med gress der, og dermed er det ikke så lett for trærne å ta all jobben med å suge opp vannet. Innhegninga ligger litt i helning, så dermed renner vann og søle nedover. Vi har én til, men der er det så mye gress, og hun får superlett kolikk. Kan ha henne maks én time på gress før jeg må flytte henne. (Kaldblods = spiser til noen drar hue hennes opp). Håper å ha henne nok på gress iløpet av høsten til at hun kan stå der fast på senhøsten/vinteren, men det er for tidlig ennå. Hjelp!
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #2 Skrevet 15. september 2011 Hva med munnkurv på gress beitet?
Rainbow90 Skrevet 15. september 2011 #3 Skrevet 15. september 2011 Er innhegningen så stor at det går an å kjøre traktor der inne? Evn legge ned gjerdet? Det kan hjelpe å få en traktor med skuffe på til å dra av det øverste laget med gjørme. Om det ikke er en langsiktig løsning så hjelper det betydelig på for en kortere periode. Tung gjørme er ikke noe å utsette en rygg og to stakkars armer for.. Fórrester hjelper også underlaget litt. Ser at der hestene har spist og lagt igjen mat er det fastere underlag.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #4 Skrevet 15. september 2011 Traktor, skuffe til å dra vekk søle og øverste jordlaget, så grus og hardkjøre over med traktor igjen er vårt beste tips.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #5 Skrevet 15. september 2011 Men selv om man drar bort det øverste laget med gjørme og jord, står jo grunnvannet så høyt etter alt regnet (i hvert fall hvis beitet ligger lavt i terrenget) at du bare lager en vanndam? Å kjøre på grus etterpå er i såfall nødvendig, vil jeg tro...
Rainbow Skrevet 15. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 15. september 2011 Hehe, jeg har ikke traktor! Hesten står på en gård i Oslo, og den eneste traktoren der er 50 år gammal og har rusta fast... Ellers var det jo en veldig god idé! Kanskje man kunne leid en liten gravemaskin? Eller går det an å leie traktor? Ikke at jeg eller noen jeg kjenner har traktorlappen, men.. Lissom ikke så vanlig i Oslo! :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #8 Skrevet 15. september 2011 Hehe, jeg har ikke traktor! Hesten står på en gård i Oslo, og den eneste traktoren der er 50 år gammal og har rusta fast... Ellers var det jo en veldig god idé! Kanskje man kunne leid en liten gravemaskin? Eller går det an å leie traktor? Ikke at jeg eller noen jeg kjenner har traktorlappen, men.. Lissom ikke så vanlig i Oslo! :gjeiper: Hæhæ..... du bør kanskje satse på noen som har traktor og som kan hjelpe deg, for å leie gravemaskin med fører i et par timer kan fort komme opp i noen tusen.
HvittHus Skrevet 15. september 2011 #9 Skrevet 15. september 2011 Jorda har et utrolig høyt innhold av vann akkurat nå, så jeg tror ikke det vil hjelpe nevneverdig å bruke traktor for å få vekk sølen. Faktisk har vi målt 48% vanninnhold i jorda her i området. Jeg vil tro at bark/flis vil være en bedre løsning.
Lilila Skrevet 15. september 2011 #10 Skrevet 15. september 2011 Legg duk, pukk og grus, ellers vil problemet bare fortsette. Koster litt, men så absolutt verdt det
Sequax Skrevet 15. september 2011 #11 Skrevet 15. september 2011 Grov kutterflis og bark oppå sølet bør hjelpe! 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #12 Skrevet 15. september 2011 Legg på paller hvis du får tak i det?
Green Lady Skrevet 15. september 2011 #13 Skrevet 15. september 2011 (endret) Legg duk, pukk og grus, ellers vil problemet bare fortsette. Koster litt, men så absolutt verdt det Signerer denne. Å legge ting på toppen av gjørmen, vil hjelpe en kort tid, men så blir alt tråkket ned i søla, og så er du i en ond sirkel. Traktor som skraper bort gjørmen, legg duk og fyll på med grus.. Eneste varige løsnigen. Jeg lurer litt på det du skriver med kolikk på hesten din? Har hun veldig sensitiv mage? For det gresset som er ute nå, er lite næringsrikt, i forhold til det som er om våren. Hvis hun er veldig sensitiv i magen reagerer hun kanskje på gress uansett? Endret 15. september 2011 av Green Lady 1
Rainbow Skrevet 15. september 2011 Forfatter #14 Skrevet 15. september 2011 Takk for mange tips! Du som skriver paller, hvordan mener du man skal gjøre det? Har masse paller fra fôrleverandøren, men det er jo store hull mellom plankene, så ser ikke helt hvordan det skal gå til. Tror jeg skal prøve med litt flis i første omgang, selv om hun sikkert tråkker det ned igjen fort hvis jeg ikke får lagt på nok. Det med duk, pukk og grus, mener du da plastpressenning med det andre oppå?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #15 Skrevet 15. september 2011 Ikke plastpressening, en skikkelig duk. Det kan koste noen titallstusen om plassen er stor, men en skikkelig duk hindrer at vann kommer opp nedenifra og ødelegger massen på toppen. Vi laget en slik 40x60 meter innhenging, og duken kom på ca 35 000. Med sand og grus oppå, ca 60 000 til sammen, jobben ble gjort billig av bekjente. Det er 5 års tid siden, og plassen er like fin selv om jordene ved siden av flommer over av vann. Naboene leier innhengninga vår for å lufte sine hester når det er som aller verst. Tidligere var det bare et gjørmepøl der.
Rainbow Skrevet 15. september 2011 Forfatter #16 Skrevet 15. september 2011 Wow, det hørtes jo ut som en drømmeinnhegning. Vår ligger med masse trær rundt om kring, da (det var i sin tid en miniskog), men det går jo kanskje an å pakke rundt trærne. Tusen takk for tipset!
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #17 Skrevet 15. september 2011 Wow, det hørtes jo ut som en drømmeinnhegning. Vår ligger med masse trær rundt om kring, da (det var i sin tid en miniskog), men det går jo kanskje an å pakke rundt trærne. Tusen takk for tipset! Det er jeg litt usikker på siden duken ikke bør ha hull eller revner som kan gjøre at vann og søle finner vei gjennom, men det er kanskje en løsning, pakninger rundt stammen nede eller noe? Anbefaler iallefall å snakke med entrepenører og se om dere kan få et bra tilbud, de kan stille med duk, grus og hele greia i en pakke. Det er virkelig verdt det når man har det fint år etter år. Samt det er en fin ridebane også
Rainbow Skrevet 15. september 2011 Forfatter #18 Skrevet 15. september 2011 Signerer denne. Å legge ting på toppen av gjørmen, vil hjelpe en kort tid, men så blir alt tråkket ned i søla, og så er du i en ond sirkel. Traktor som skraper bort gjørmen, legg duk og fyll på med grus.. Eneste varige løsnigen. Jeg lurer litt på det du skriver med kolikk på hesten din? Har hun veldig sensitiv mage? For det gresset som er ute nå, er lite næringsrikt, i forhold til det som er om våren. Hvis hun er veldig sensitiv i magen reagerer hun kanskje på gress uansett? Det var dette problemet med at jeg ikke har traktor eller kjenner noen med traktor... Og at det er mye trær på beitet/i innhegninga. Det er egentlig en skog, bare med søle istedet for skogbunn akkurat nå, hehe! Og det er ikke så tett mellom trærne, da. Angående kolikk så har hun veldig sensitiv mage, ja. For en ti års tid siden hadde hun kolikk omtrent årlig, og veldig alvorlig også, ene gangen fikk hun krysslammelse dagen etter. Så begynte jeg å bli veldig streng med gress (kun en halvtime sammenhengende på vår og sommer og en time på høsten), og gir henne soyaolje i maten. Etter det har hun ikke vært syk en eneste gang. Noen av disse kolikkanfallene kom om høsten, så jeg tror hun spiser til det blir "fullt" uansett, uavhengig av hvor mye næring det er i gresset. Hun er litt sånn som ser ut til å tenke "jøss, så vondt jeg fikk i magen nå. Det var da fryktelig ekkelt. Jaja, det går vel over hvis jeg spiser litt til". Hehe! Men håper å venne henne til gressbeitet litt gradvis utover nå sånn at hun slipper å stå mer enn 1 mnd til i sølehelvetet. Det er jeg litt usikker på siden duken ikke bør ha hull eller revner som kan gjøre at vann og søle finner vei gjennom, men det er kanskje en løsning, pakninger rundt stammen nede eller noe? Anbefaler iallefall å snakke med entrepenører og se om dere kan få et bra tilbud, de kan stille med duk, grus og hele greia i en pakke. Det er virkelig verdt det når man har det fint år etter år. Samt det er en fin ridebane også Høres veldig smart ut i utgangspunktet! Er bare litt usikker på om det vil funke pga ale trærne. Men hvis det går å pakke rundt stammen hadde det jo vært fint. Høres fint ut om man kan få det i en pakkeløsning. Ridebane utav det kan det nok uansett ikke bli, siden det er ujevnt og masse trær. Ridebane har vi dessverre aldri hatt, men får låne en på en stall som ikke er så kjempelangt unna ved behov, da! :-) Foreløpig går penga til å fikse stalltaket, så noen stor entrepenørgreie på beitet har vi nok ikke råd til i denne omgang. Men veldig fint å få tips om at det faktisk er mulig!
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #19 Skrevet 15. september 2011 Hvis det er stort mellomrom mellom plankene på pallene går det jo ikke. Men kan du grave en eller par grøfter slik at vannet renner bort? Legg dreneringsrør i grøfta og dekk åpningen med en fiberduk og stein/grus. Du kan grave med spade og det er kanskje nok med en 15 - 30 cm dyp grøft. Av og til må du sjekke at åpningene ikke er tettet. Dette er en billig løsning som ikke skal koste mer enn rundt tusenlappen hvis terrenget skråner og du får effektivt avledet vannet fra beitet. Er det flere hester på beite kan dere ha dugnad.
Rainbow Skrevet 15. september 2011 Forfatter #20 Skrevet 15. september 2011 (endret) Det høres smart ut! Det er i alle fall noe jeg både har råd og mulighet til. Dessverre ingen flere hester, og dermed ingen flere folk, men har hesteflink kjæreste som kan få den ære å hjelpe meg, i tillegg til flere hestepassere som pleier å ri for meg! :-) Endret 15. september 2011 av Rainbow81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå