Gå til innhold

Kreft?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Tanten min, som jeg har et veldig nært forhold til, har fått beskjed om at hun har en 10 cm stor svulst i mageregionen. Alle fikk sjokk og de fleste tenkte nok at dette måtte være kreft. Legen sa at det var 50/50% sjanse for at den var god/ondartet. Nå er det gått 3 uker siden hun fikk vite om svulsten og hun har tatt blodprøver, CT, røntgen og MR. Det eneste hun har fått vite er at hun skal opereres neste uke og at prøvene som er tatt med tanke på operasjonen er fine (altså at hun tåler å gå igjennom en operasjon).

Alle sitter her som spørsmålstegn og aner ikke noe. Er den godartet? Ondartet? Har den spredd seg? Er det ikke normalt at man får vite dette før de opererer? Eller er det først under/etter en operasjon at man kan få vite dette? Det er en stor psykisk belastning for henne å gå rundt og ikke vite noe. Hun har prøvd å kontakte legen 2 ganger, men ikke fått tak i han.

Jeg har lite erfaring med utredninger av denne typen, hva og når man får vite saker og ting. Setter stor pris på om noen kan informere meg litt mer om hvordan "saksgangen" i slike saker fungerer.

Det vi faktisk vet er:

svulsten sitter i mageregionen, over magesekken

den er visstnok ikke glatt, men synes å ha vokst inn i noe vev rundt (ikke positivt...)

prøver viste at livmor, magesekk og nyrer så fine ut

hun fikk vite om svulsten fordi hun oppsøkte lege pga. smerter i mageregionen

den er 10cm, men uvisst om det er diameter, omkrets eller noe annet

hun skal opereres neste uke og svulsten skal da fjernes

hun har tatt MR, CT, blodprøver og røntgen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror de kan si mer om den er godartet/ondartet når de har fjernet svulsten og sett på den, tatt prøver av den...

Skrevet

Det blir sendt prøver av svulsten til laboratorium når den er operert ut, og det er da man har muligheter for å si noe om den er godartet eller ondartet. Det vet man ikke før operasjon. Det at den har vokst inn i omkringliggende vev er i utgangspunktet ikke et godt tegn, men man må alltid håpe likevel. Det er vanskelig å si noe om videre prognose før hun faktisk er operert. Hun må kanskje gjennom mer behandling i etterkant, f.eks cellegift. Man vet mer når hun er operert og kirurgen har sett hvordan det egentlig står til "inni der".

Forstår godt at dette er en belastning for tanten din, men det er ikke alltid legene har alle svarene heller, selv om hun har tatt alle mulige undersøkelser. Husk også at hun kan ha fått info som hun ikke ønsker å dele med andre, slik at det kan være hun har svar på noe av det du lurer på, men ikke ønsker å si det videre ennå. Jeg har selv hatt en sykdom der det var enklere å si "vet ikke ennå" enn å si hva prøvene egentlig viste eller hvor komplisert forløp og sykdom egentlig var. Noen ganger er det rett og slett enklest å holde ting for seg selv, og få bearbeide litt på egenhånd først.

• Liker 1
Skrevet

Ts her...

Takk for svar! Er vel egentlig det vi har tenkt også, at man må få den ut før man kan si noe. Men jeg lurer på om ikke røntgen o.l. ville vist om det evt. er andre svulster andre steder, altså at det har spredd seg? Disse undersøkelsene har ikke vist noe.

Vi har så nært forhold at jeg vet at hun ikke vet mer enn oss. Hun er fortvilet selv fordi hun vet så lite og har som sagt prøvd å få tak i legen 2 ganger uten hell. Nå venter hun egentlig bare på operasjonen.

Skrevet

Mamma har kreft og har fått beskjed om at de skal se etter spredning ETTER operasjonen (?) også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...