AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #1 Skrevet 14. september 2011 Haha, høres sikkert rart ut, men i løpet av min tid på KG har jeg funnet ut at det er ganske normalt med mye rare ting, så lufter dette også. Kanskje jeg ikke er den eneste i verden som har det sånn Jeg misliker når folk bruker navnet mitt. "Koselig å treffe deg Kari", "Gratulere med dagen Kari", "Kari, har du lest den teksten?" osv. Hverdagslige ting. Syns det blir så privat og personlig på en måte. Litt sånn påtrengende, akkurat som om de går over min mentale intime sone. Jeg bruker heller aldri navnet på andre. Kun hvis jeg må, feks rope for å få oppmerksomheten. På kjærester jeg har hatt har jeg aldri brukt navn. Har merket at de etterhvert prøver å bruke mitt ekstra mye:p Helt kleint... Og når jeg snakker om folk, feks skal fortelle hjemme om han, hun eller de prøver jeg å ikke bruke navn. Spesiellt på gutter, bruker aldri navn, heller kallenavn "Han der som jobber på Rimi vet du". Om kjærester har jeg sagt "Jeg og han kommer til middag", "han er på jobb nå" istedenfor "Ole er på jobb nå". Spesiellt hjemme dette er, når jeg snakker i klassen om x og x bruker jeg navn. Dette er ikke et problem for meg, men en merkelig observasjon. Høres jo helt sykt ut når jeg skriver det her Noen andre som har det sånn? Eller har en ide om HVORFOR? Hobby-psykologer anyone? Kan nevne at jeg har problemer med å knytte meg til folk, og er veldig skeptisk til gutter generelt. Noen sammenheng der? Huker av for Anonym Bruker, før noen kommer og tvangsinnlegger meg :gjeiper:
Djungelvrål Skrevet 14. september 2011 #2 Skrevet 14. september 2011 Høres ut som om du har et selvtillitsproblem og sliter med å ta imot komplimenter. Enten fordi du tror de ikke mener det eller fordi du selv syns du ikke er verdt komplimentene...
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #3 Skrevet 15. september 2011 Skjønner akkurat hva du mener. Liker det ikke selv jeg. Gjelder også medlinger på mob, telefonselgere som ringer og bruker navnet mitt, kunder på jobb som tiltaler meg med fornavn, eks. når jeg tar telefonen og presenterer meg med navn og kunder sier hei XXX (fornavn).. Synes som deg ts, at det blir veldig personalig og at de beveger seg inn i en sone som er privat.
Gjest Solmåne Skrevet 15. september 2011 #4 Skrevet 15. september 2011 Jeg klarer å omtale folk med navn. Men når jeg snakker direkte til personer pleier jeg ikke å trenge inn navnet til vedkommende i tillegg. Føler at det blir litt smør på flesk da. Men ja, jeg liker ikke når folk nevner navnet mitt eller snakker direkte til meg og sier det. Da bør det iallefall være i en sint og oppgitt tone i krangler o.l. Da funker det Jeg går også med navneskilt på jobb, og kvepper like mye hver gang kunder sier navnet mitt..
Gjest Varpunen Skrevet 15. september 2011 #5 Skrevet 15. september 2011 Jeg lyser opp litt hver gang noen bruker navnet mitt jeg, det blir litt sånn "wow, tenk at faktisk noen har tatt seg bryet med å huske hva jeg heter", så jeg ser på det som positivt. Jeg pleier også å bruke navnet en del når jeg sender smser, f.eks: "Gratulerer med dagen Guri", også pleier jeg å bruke navn den ene gangen i året når jeg sender ut god jul smser; "Hei guri, jeg vil ønske deg og familien en riktig god jul, bla bla bla", nettopp fordi jeg vil gjøre det personlig og ikke en kjedesendt melding. Dessuten er jeg lærer, og i klasserommet er det å kunne navna virkelig gull verdt! Så vi er nok litt forskjellige på navn du og jeg TS 2
Gjest Solmåne Skrevet 15. september 2011 #6 Skrevet 15. september 2011 (endret) Jeg lyser opp litt hver gang noen bruker navnet mitt jeg, det blir litt sånn "wow, tenk at faktisk noen har tatt seg bryet med å huske hva jeg heter", så jeg ser på det som positivt. Det er jo egentlig sånn det skal være. At mennesker generelt skal reagere positivt! Mener at jeg har lest om at iallefall psykologer må prøve å nevne navnet til pasienten sin ofte, slik at vedkommende reagerer positivt og føler seg tryggere o.l. og blir mer fortrolig med psykologen. Endret 15. september 2011 av Solmåne
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #7 Skrevet 15. september 2011 Jeg har det heeelt omvendt jeg, TS.. Jeg elsker når folk bruker navnet mitt. Hvis f.eks en telefonselger spørr meg om jeg vil kjøpe ditt og datt og bruker navnet mitt ofte, blir jeg helt solgt. Samme var det med sjefen min. Alltid når han brukte navnet mitt på slutten ble jeg jo nesten helt trollbunden Lyst å jobbe litt ekstra, *****? Hehe, mulig jeg er litt rar...
Gjest Spinell Skrevet 15. september 2011 #8 Skrevet 15. september 2011 (endret) Jeg misliker at telefonselgere og folk jeg ikke kjenner tiltaler meg ved fornavn. Det brukes jo som et billig triks for å illudere at det er en tettere konneksjon mellom oss enn det egentlig er. Telefonselger: "Hæææi hæææi, Spinell. Hvordan eeeer været på xx i dag?" (xx er et sted som skal omtales med i, ikke på) "Jæææi ringer fra XXX og har et superdupertrillionmegabra tilbud til dæææi, Spinell." Jeg: "Nei, ellers takk. Jeg er ikke interessert." Telefonselger: "Neimen Spinell, da. Deeet var trist. Nå skal du høre heeer, Spinell. Dette tilbudet er kjeeempemegasuperflottings, altså. Du kommer til å tjene masse på å slå til på dette, Spinell." osv osv. Navnet mitt i annenhver setning virker ikke på meg, i alle fall. Endret 15. september 2011 av Spinell 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #9 Skrevet 15. september 2011 Jeg misliker at telefonselgere og folk jeg ikke kjenner tiltaler meg ved fornavn. Det brukes jo som et billig triks for å illudere at det er en tettere konneksjon mellom oss enn det egentlig er. Telefonselger: "Hæææi hæææi, Spinell. Hvordan eeeer været på xx i dag?" (xx er et sted som skal omtales med i, ikke på) "Jæææi ringer fra XXX og har et superdupertrillionmegabra tilbud til dæææi, Spinell." Kjenner meg igjen i den der, ja. Jeg får lyst til å spørre: Kjenner jeg deg? Kjenner du meg? Husker jeg irriterte meg over alle reklamebrevene fra Ellos (før jeg omsider klarte å stoppe utsendelsene). Tror de virkelig at de får et brev til å virke personlig når de skriver ting som Hei kjære Anne, vi har et spesielt tilbud bare til deg!
Antlers Skrevet 15. september 2011 #10 Skrevet 15. september 2011 Jeg misliker sterkt at folk sier navnet mitt når det ikke er behov for det. Om noen vil ha min oppmerksomhet og roper "Antlers" - helt greit. Det er kjekt å skrive "Antlers" på konvolutten om du sender meg brev, men det jeg vil ikke se navnet mitt skrevet noe annet sted, untatt til nød i overskriften. Ikke si "Antlers" når vi allerede er i en samtale, og ikke send meg bursdagsmeldinger med navnet mitt i - du vet jo allerede hvem du sender til, ikke sant? Telefonselgere som bruker navnet mitt utover å spørre om de har kommet til rett person er i alle fall garantert null salg. Jeg har lagt merke til at folk som fletter inn navn hele tiden er folk jeg i utgangspunktet har dårlig kjemi med. Ikke at det nødvendigvis er noe galt med dem, men de er i overkant skravlete, sprudlende og utadvendte for meg. Av og til blir det rett og slett for intimt å bruke navn, og det er i slike settinger det irriterer meg. Har ingen problemer med å bruke andres navn, eller at de bruker mitt, så lenge det kun brukes ved behov. Så at Solmåne nevnte at psykologer bør bruke navnet til pasienten ofte, men det er det heldigvis ingen som har gjort med meg. Regner med at det blir en vurdering fra pasient til pasient, slik at de ser om det er behov for det. For min del hadde det resultert i at jeg hadde valgt en annen psykolog, dersom vedkommende skulle bruke navnet mitt hele tiden.
Gjest shirelle Skrevet 15. september 2011 #11 Skrevet 15. september 2011 (endret) ... Endret 15. september 2011 av shirelle
Gjest Jytte Skrevet 15. september 2011 #12 Skrevet 15. september 2011 Jeg elsker når folk bruker navnet mitt ved direkte henvendelser til meg ... ikke selgere, altså - men folk på jobben. Synes det er skikkelig koselig og blir glad når sjefen skriver Hei Jytte ... bla, bla, bla .. Enda bedre er det når de skriver: "Jytte, kan du være så snill å ...bla, bla .." Folk går forbi pulten min på vei inn og ut av avdelingen. Og det er alltid noen som sier "Hei Jytte" og sjefen sier alltid "Hadet Jytte" ... Synes det kunne vært enda mer bruk av navnet til folk i dagliglivet. Husker enda sms`en jeg fikk av min forrige leder da moren min døde veldig plutselig. Han skrev "Kjære Jytte .... bla, bla" Jeg synes det lyser opp hverdagen når folk tiltaler meg ved fornavn ... som altså er mye vakrere enn KG-navnet mitt, "Jytte" .. hehe. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #13 Skrevet 16. september 2011 Jeg synes også ofte (men ikke alltid) det er ubehagelig når folk bruker navnet mitt, både når det er folk jeg kjenner godt og folk jeg ikke kjenner. Vet ikke hvorfor, men jeg får ofte følelsen av at folk som bruker navnet mitt (som feks. starter en e-post med "Hei melis"...) på en måte hever seg over meg, eller som av en eller annen grunn ser på meg som "mindre" enn seg selv. Høres sprøtt ut, men det kan kanskje ha noe med at jeg ikke bruker så mye navn selv, og når jeg en sjeldent gang bruker navnet til folk så er det enten overfor folk jeg kjenner veldig godt og har et veldig avslappet forhold til, eller folk jeg av en eller annen grunn "synes synd på". Selv ville aldri kaldt noen jeg har veldig respekt for eller et formelt forhold til, som feks sjefen, ved navn. Føler bare det blir helt feil. Merker at dette ble vanskelig å forklare, men kanskje noen forstår hva jeg mener..? 1
*melis* Skrevet 16. september 2011 #14 Skrevet 16. september 2011 Øh..forrige innlegg var altså skrevet av meg
Gjest Jytte Skrevet 16. september 2011 #15 Skrevet 16. september 2011 Jeg synes også ofte (men ikke alltid) det er ubehagelig når folk bruker navnet mitt, både når det er folk jeg kjenner godt og folk jeg ikke kjenner. Vet ikke hvorfor, men jeg får ofte følelsen av at folk som bruker navnet mitt (som feks. starter en e-post med "Hei melis"...) på en måte hever seg over meg, eller som av en eller annen grunn ser på meg som "mindre" enn seg selv. Høres sprøtt ut, men det kan kanskje ha noe med at jeg ikke bruker så mye navn selv, og når jeg en sjeldent gang bruker navnet til folk så er det enten overfor folk jeg kjenner veldig godt og har et veldig avslappet forhold til, eller folk jeg av en eller annen grunn "synes synd på". Selv ville aldri kaldt noen jeg har veldig respekt for eller et formelt forhold til, som feks sjefen, ved navn. Føler bare det blir helt feil. Merker at dette ble vanskelig å forklare, men kanskje noen forstår hva jeg mener..? Jeg bruker alltid fornavnet til sjefene mine når jeg sender mail. Så selvom jeg jobber i et stort internasjonalt konsern så har vi en veldig nær og uhøytidelig tone oss imellom.
antibac Skrevet 16. september 2011 #16 Skrevet 16. september 2011 Jeg lyser opp litt hver gang noen bruker navnet mitt jeg, det blir litt sånn "wow, tenk at faktisk noen har tatt seg bryet med å huske hva jeg heter", så jeg ser på det som positivt. Samme her! Spesielt hvis det er noen jeg har et godt øye til
Alice123 Skrevet 16. september 2011 #17 Skrevet 16. september 2011 Jeg hater også at folk bruker navnet mitt. Syntes det er ekstremt personlig og at det blir brudd på intimsonen min. Jeg vet jo at for 95% av befolkningen, så er ikke fornavn en del av intimsonen, så jeg sier jo ikke noe. Men jeg kjenner det inni meg hver gang noen bruker navnet mitt. eg forstår akkurat hvordan du har det, TS "Hei, Alice!" *uuuuugh*
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #18 Skrevet 17. september 2011 Opplevde det så sent som i dag. Skulle hente en pakke på posten, dama kikket på lappen og sa værsågod, Anne. Jeg føler meg ekstremt gammeldags med en gang folk jeg ikke kjenner tiltaler meg ved fornavn. Lurer på hvordan hun hadde reagert om jeg hadde sett skarpt på henne og sagt jo takk, fru Pettersen.
Personlig12 Skrevet 17. september 2011 #19 Skrevet 17. september 2011 Det kan jo være at noen i over en lang periode har " brukt opp" navnet ditt. Da tenker jeg på, rydd rommet ditt Kari, du kan ikke gå slikt Kari... At de har brukt det på feil måte. Selv har jeg et veldig bevisst forhold til å bruke andres navn. Jeg sier aldri til min sønn "Det får du ikke lov til Petter" Nå må du gjøre ditt og datt Petter. Altså å bruke det negativt. Heller ikke med pasientene mine, om jeg skal ta opp ting som ikke er så bra, bruker jeg aldri navnet. Når det gjelder menn som jeg har datet ol, har jeg alltid kalt dem noe, dette fordi jeg har tatt litt avstand, og vil ikke knytte med til dem ved å bruke navnet dems. Ofte med venner, spes kompiser bruker jeg etternavnet dems. Nei hei Larsen, hvordan står det til. Hørt noe fra Mr Hansen i det siste rart dette med navn å så, selv blir jeg forundret hver gang noen sier hele navnet mitt. Dette fordi de fleste kaller med kun det ene navnet, også mine foreldre. Men når jeg var liten og u mor ropte til meg med begge navnene mine, da hadde jeg gjort noe galt. Så for meg er mitt dobbeltnavn nesten blitt negativt for meg, mens kun det ene navnet er positivt.
Gjest imli Skrevet 17. september 2011 #20 Skrevet 17. september 2011 Har det litt sånn som TS eg og, men kanskje ikkje i like stor grad Eg hatar i alle fall at folk brukar namnet i annakvar setning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå