Paprica Skrevet 14. september 2011 #1 Skrevet 14. september 2011 Noen som har gode frokost- eller lunsjtradisjoner i helgene? Tenker på å innføre nye rutiner hvor alle i familien spiser frokost eller lunsj sammen og gjøre litt ekstra ut av det. Håper på litt inspirasjon!
Gjest NozMonster Skrevet 14. september 2011 #2 Skrevet 14. september 2011 absolutt ikke nå lenger...men jeg har gooooooode minner fra barndommen! pappa er en person med høøøøøyt energinivå, dålig tolmodighet og en veldig rastløshet, og mamma purker og sover igjennom en krig! så det var veldig veldig ofte at pappa lagde frokost, med baguetter, noen fantastiske hjemmesnekra pålegg og kaffe/ kakao, så kom han ned å vekka meg og broren min, så tuslet vi inn på rommet å vekket mamma. så satt vi alle sammen i dobbeltsenga dems å spiste frokost og hadde det faktisk veldig artig i lang lang tid! ( men vi vokste jo fra det da vi ble noen år da ) 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 14. september 2011 #3 Skrevet 14. september 2011 ( men vi vokste jo fra det da vi ble noen år da ) Dette nydelige eksempelet på en familietradisjonen gikk uavbrutt helt til en skjebnesvanger vintermorgen i 92. Det var i utgangspunktet en helt vanlig morgen. Snøen lå som et teppe av iskald vinterlykke utover den flotte forstandshagen da Nozmonster var på vei inn på foreldrenes soverom, for å nyte en bedre frokost i tradisjonens tro. Veloppdratt som hun var hadde det lille monsteret bestemt seg for at i dag var det hennes tur til å lage frokost. Selv hadde hun alltid elsket overraskelser, så det kriblet intenst i magen kun ved tanken på å få overraske foreldrene. Hun og søskene braste inn på soverommet, med et fat dekket med pannekaker. Pannekaker slik bare et barn kan lage: Pannekaker hvor både form og steketid minner om ungdommelig nytenkning, men hvor man på tross av dette kan smake kjærlighet og omtanke i hver eneste bit. Opp i sengen til foreldrene bar det, og ikke før de hadde funnet plassene sine sa det lille monsteret spørrende: "Tullekopper! Hvorfor er dere så bustette, og hva er det det lukter her?" 1
Gjest NozMonster Skrevet 14. september 2011 #4 Skrevet 14. september 2011 Dette nydelige eksempelet på en familietradisjonen gikk uavbrutt helt til en skjebnesvanger vintermorgen i 92. Det var i utgangspunktet en helt vanlig morgen. Snøen lå som et teppe av iskald vinterlykke utover den flotte forstandshagen da Nozmonster var på vei inn på foreldrenes soverom, for å nyte en bedre frokost i tradisjonens tro. Veloppdratt som hun var hadde det lille monsteret bestemt seg for at i dag var det hennes tur til å lage frokost. Selv hadde hun alltid elsket overraskelser, så det kriblet intenst i magen kun ved tanken på å få overraske foreldrene. Hun og søskene braste inn på soverommet, med et fat dekket med pannekaker. Pannekaker slik bare et barn kan lage: Pannekaker hvor både form og steketid minner om ungdommelig nytenkning, men hvor man på tross av dette kan smake kjærlighet og omtanke i hver eneste bit. Opp i sengen til foreldrene bar det, og ikke før de hadde funnet plassene sine sa det lille monsteret spørrende: "Tullekopper! Hvorfor er dere så bustette, og hva er det det lukter her?" iiiiiiiiiuuuuuuk! hæhæhææhæ... nejda, pappa sov på soffan han! vi skjønte jo ingenting mens vi var små, men de ventet på at vi skulle bli litt større, så skilte de seg. så det varke mye action der neiii!
Gjest Spinell Skrevet 16. september 2011 #5 Skrevet 16. september 2011 I helgene dekker vi frokostbord sammen, gjerne med levende lys, pene servietter og pent servise. Vi koker dessuten bestandig egg til søndagsfrokosten. Egg og tomatskiver er kjempegodt. Vi kjøper inn litt ekstra pålegg til helgefrokosten på fredagene, f.eks gode oster, roastbiff eller rekesalat. Det er ingen krise å spise en skive med "majonespålegg" en gang i uka. Har vi frokost- eller lunsjgjester, lager vi gjerne eggerøre og serverer røkelaks til også. Noen, deriblant jeg, synes dessuten en skive tomatsild er smaskens. Brødskiver og knekkebrød skjæres opp og legges i en pen brødkurv på bordet. Det er koseligere enn å sette fram hele fjøla. Nå er det på tide at jeg får i meg litt middag, kjenner jeg
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #6 Skrevet 16. september 2011 Vi gjør det så og si som Spinell. Setter ut alt av pålegg, kutter opp det vi har av agurk, tomat, rødløk osv, koker egg og dekker på pent. Enten steker vi opp halvstekt brød, eller så tar mannen en tur til bakeren og kjøper ferske rundstykker. En utrolig koselig tradisjon som både voksne og barn setter pris på.
Kråkesaks Skrevet 16. september 2011 #7 Skrevet 16. september 2011 Tråden er ryddet for reklame. Kråkesaks, moderator.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå