Gå til innhold

Hvor ofte har du hunden din i bånd?


Imax

Hvor ofte har du hunden din i bånd?  

1 stemme

  1. 1. Hvor ofte har du hunden din i bånd?

    • Alltid, uansett årstid
      8
    • Alltid når det er båndtvang, ellers har jeg den løs
      1
    • Alltid når det er båndtvang, noen ganger ellers
      5
    • Ser an situasjonen, har den mer løs enn i bånd.
      7
    • 50-50 fordeling, uavhengig av årstid.
      1
    • Aldri!
      0


Anbefalte innlegg

Skjønner at det er mange meninger om man skal ha hunden i bånd eller ikke. Tenkte å ta en liten avstemming om dette - hva gjør du? Og i denne sammenhengen tenker jeg ikke på lover og regler osv, men hva du gjør. (så skal jeg prøve å tenke ut alle mulige alternativer, men det er sikkert ikke så lett...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har den alltid i bånd på deler av turen. Jeg prøver å ta av båndet på en del av turen. Men jeg ser ikke an årstiden eller mengden. Det som er viktig for meg er å se an situasjonen.

Er det andre i nærheten, mennesker eller dyr som vi kan risikere å støte på?

Er hundene i den lydige dagsformen, eller er de litt trasse?

Er det noe i omgivelsene som vil kunne forstyrre eller være farlige for dem?

Dersom situasjonen ikke er optimal for å la hundene løpe løs, så får de ikke løpe løs. Dette er for deres del, min del og de mennesker, hunder eller andre dyr vi kanskje kunne møte på vår tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har så og si, fra vi fikk valpen, aldri gått i bånd. Bortsett fra trafikkerte veier, under trening og situasjoner som tilsier at hunden skal være i bånd, sikkerhet etc.

Vi har latt han stort sett gå løs og finne ut av ting på egen hånd, ikke så veldig fan av overbeskyttede valper - selvfølgelig setter vi alltid sikkerthet både for dyr og mennesker høyest, så jeg må også si at vi må se ann situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den alltid i bånd på deler av turen. Jeg prøver å ta av båndet på en del av turen. Men jeg ser ikke an årstiden eller mengden. Det som er viktig for meg er å se an situasjonen.

Er det andre i nærheten, mennesker eller dyr som vi kan risikere å støte på?

Er hundene i den lydige dagsformen, eller er de litt trasse?

Er det noe i omgivelsene som vil kunne forstyrre eller være farlige for dem?

Dersom situasjonen ikke er optimal for å la hundene løpe løs, så får de ikke løpe løs. Dette er for deres del, min del og de mennesker, hunder eller andre dyr vi kanskje kunne møte på vår tur.

Meget bra :D Kunne ikke sagt det bedre selv :D

Smilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slipper hunden på spesielle steder. Gjerne litt sent på kvelden eller mens det er lite folk ute og går.

Hunden vår er ikke særlig oppmerksom :roll: og det har aldri skjedd at hun har sett andre mennesker eller dyr FØR oss. Derfor rekker vi fint å kalle henne inn før hun treffer på andre. Vi lar henne løpe, men ikke for langt, før vi kaller henne inn. Ofte leker vi med en pinne eller en ball på disse turene, slik at hun både får trim og lek som er fokusert på oss.

Langs veien har vi alltid bånd på henne. Jeg hadde aldri kunnet tilgi meg selv om hun hadde blitt overkjørt fordi vi ikke hadde henne i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt hunden i bånd, når vi går tur. Og gjør som Lea sier - går greit å slippe han løs litt senere på kvelden når det ikke er så mange folk ute, og ser vi noen som kommer, gjerne før han ser dem (han bjeffer og sier ifra at det kommer mennesker, hvis han ser dem før meg). Så da kaller jeg han inn.

Ellers går jeg ikke løs med han, jeg har respekt for folk som er redd hunder, og trafikken. Kjente en som hadde en hund som gikk løs hele tiden, og gikk sine egne turer, som ble tilslutt påkjørt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ha hund er et stort ansvar.

Derfor vil jeg ikke utsette andre for å bli "plaget" av min hund. Noen er rett og slett så redde hunder, at de blir "helt stiv", også når hunden er i bånd!

Har den alltid i bånd når det er båndtvang, slipper den løs bare der den har et begrenset område.

Utenom båndtvang-tiden gjør jeg som de andre, vurderer!

Når jeg går tur, går jeg med hunden i bånd!

Men når jeg er på hytta (utenom båndtvang), og jeg VET at det er "flere kilometer" til folk, hender det at hun får gå løs, men "innen rekkevidde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha hund er et stort ansvar.

Derfor vil jeg ikke utsette andre for å bli "plaget" av min hund. Noen er rett og slett så redde hunder, at de blir "helt stiv", også når hunden er i bånd!

:enig_animasjon: Har alltid hunden i bånd på offentlig eiendom. Alltid. Bor i villastrøk, og vil gjerne ta hensyn til de som ikke digger hunder vilt og uhemmet slik som meg. Trenger jo ikke å gjøre vondt verre, mener jeg. Når det finnes folk som er redde, vil jeg ta hensyn til det!

Ute i vår hage (inngjerda - 1 mål), og på gården til foreldrene mine (ca 500 mål), vel da slipper jeg henne. Men alltid med tilsyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har voffsen i bånd når vi går langs veien. Dette for å passe på at han ikke blir påkjørt.

Når vi går tur i sørmarka eller andre turområder eller langs rolige veier så går han stort sett løs. Da er det lettere for meg å holde tempoet- og han får snuse seg ferdig uten å bli irritert av båndet. Er det mørkt så har jeg han i band for da er jeg redd han skal komme bort fra meg. Altså band til og fra tursted- eller løs under kontroll.

Voffsen er ikke så interessert i hilse så han lunter stortsett avgårde uansett om vi møter noen. Har de hund så prøver jeg å få han bort til meg så jeg vet hvor han er. Om det er en schæfer eller andre store hunder så tar jeg han i bånd for å signalisere at vi ikke vil hilse. (Man lærer etter hvert å ta forholdsregler). Han er redd så han stopper stortsett opp og nekter å gå videre før de har passert. *ler litt*. men noen vil han hilse på.

(Når vi hilser på en annen hund som er i bånd så tar jeg båndet av min så vi slipper å vase de inn i hverandre og dermed stresse hundene)

Merker svært sjelden at noen er redd han for han er jo så liten og søt. Barn vil ofte klappe - da kommer det an på om voffsen vil eller ikke. Om han ikke vil så bare går han videre. hehe .

SÅ jeg stemte for 50-50. Eller altså mer uten enn med bånd. Og vi bruker fleksiline på åtte meter så han får mer bevegelsesfrihet enn i et vanlig band. Dette er året rundt. Han bryr seg ikke om fugleliv så han kan gå løs med meg om sommeren også. Tar han bare inn til siden min om jeg trenger å ha han under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder og gjør ulikt med de to.

Hund nr 1 er en gammel hund og av rolig rase, så han går alltid løs, uansett båndtvang eller ei. Han rusler bak meg på fortauset og på stien. Tar han i bånd når vi treffer andre hunder men vi passer mennesker uten å hilse og han bryr seg ikke om folk. Om jeg ser at en person tydligvis er redd min snusender ferdinan så tar jeg han i bånd. Men som sagt, han går stort sett løs alltid

Hund nr 2 er jakthund, 2 år gammel. Hun går i bånd når vi går i bygda, men i skogen er hun løs når det ikke er båndtvang. Hun løper som en raketter og synes det er topp å få rast fra seg i skogen. Jeg prøver å overholde båndtvangen med henne siden hun er jakthund og jeg vil ikke at hun skal skade vilt/få seg uvaner med å spise fuglekyllinger.

Så jeg går nesten daglig i skogen hvor hun får løpe løs, hun er en aktiv hund. På alle andre steder er hun i bånd.

Jeg er en av dem som synes det er kjedelig å gå med hunden i bånd, så jeg synes båndtvangen er slitsom, men overholder den likevel. Liker best høsten og frem til påsken jeg :D hvor hundene kan løpe løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hunden min i bånd når vi går tur. Fikk han for litt under 1 år siden, og han er 6 år. Har ikke helt fått han lydig nok til å ha han løs. Han hører stort sett, men kommer andre hannhunder er h.... løs.

Heldigvis har vi muligheten til å ha han løs på et stort inngjerdet område hvor svigerfaren min har stall, og om sommeren er vi hos en kamerat som eier et stort omeråde (rett ved oss) helt nede ved vennet. Da flyr han løs og svømmer og koser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...